Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Klasklättermus: [citat] jopa lanka https://www.byggahus.se/forum/threads/kloss-an-eller-distans-foer-balksko.218395/
justusandersson: Olen melkein 100 varma, että se ei ole kantava. Piirustuksesta ilmenee, että se on seinä, joka on lisätty sen jälkeen, kun runko on valmis. Kantavat seinät on piirretty kokonaisilla viivoilla myös siellä, missä ohut seinä liittyy. Huomaa, että lähimpänä keittiökalusteita on asennuskanava.
justusandersson: Kyllä, palkki on siinä tapauksessa rinnakkainen seinän kanssa, jonka haluat purkaa. Jos huonekorkeus on suuri, se voi olla myös liimapuupalkki. Jos siellä on palkki, purkamisen pitäisi olla OK. Jos löydät palkin, raportoithan sen mitat mielellään.
Stefan1972: Se on luultavasti helpompaa, että on lista keskellä. Useimmiten niin se ratkaistaan.
robban-68: Hei! Meillä on sisäänrakennettu ja eristetty veranta, jossa oleskelemme vain kesäkaudella ja suurina juhlapyhinä. Siellä on aina 8-10 astetta. Ajattelin vaihtaa lattian, joka on painekyllästetty lankkulattia, joka on kerran öljytty ja vahattu. Lattiaa ei voi poistaa, koska seinät lepäävät sen päällä. Voinko asentaa massiivipuulattian sen päälle?
Bernieberg: Jos osaat esimerkiksi asentaa listan oven ympärille siististi, osaat myös rakentaa kaiteen. Olen samaa mieltä siitä, että kaiteen pitäisi seurata portaikkoa. Siitä tulee joka tapauksessa vaikeasti hyödynnettävä tila, mutta mielestäni se näyttää oikeammalta.
justusandersson: Satsaisin uusien liimapuupalkkien väliin vanhojen hirsien väliin. 140x225 riittää. Ei ruuviliimatut lattialastulevyt, ne ovat yleensä hankalia vanhan puun kanssa. Poistaaksesi merkityksen siitä, että vanhat hirret ovat heikompia, voit valita vahvempia lattialautoja, kuten 35 mm paksuja. Levyjen ja puun yhdistelmät ovat luonnollisesti myös mahdollisia.
andthe: Tänään minulla on 4 tolppaa (mukaan lukien kulmatolpat) mikä toimii hyvin, mutta haluan suuremmat oviaukot, mutta te olette varmaan oikeassa, että se tulee olemaan vähän heikko. Kiitos vastauksista!
justusandersson: Siitä tulee taatusti paljon parempi ja vakaampi.
snackarn: Esimerkki kansipaneelilla 120mm, sekä kansi että pohjalauta. Määritä, mihin pohjalautojen tulee asettua ikkunoiden ja nurkkien kohdalla, naulaa kiinni nämä. Mittaa yhdestä pohjalaudasta toisen ohi. esim. 4230mm Kansien on yllettävä pohjalaudan yli vähintään 20mm, joten suurin sallittu väli pohjalaudoilla on 120-40=80mm väli + kansilaudan leveys = 200mm jaa kokonaismitta 4230:lla
Marcussjogren: Olisin mieluummin käyttänyt impregnerattua sisällä kuin ulkona. Kupari ei haihdu suoraan. Sen sijaan, jos sitä käytetään ulkona, se huuhtoutuu ja leviää luontoon, 6 grammaa per lauta, ja koko terassi tekeekin lopulta aika paljon. Käyttäkää impregnerattua, jos se on mielestänne todella hauskaa, mutta tehkää se sisätiloissa, niin luonto ei joudu ainakaan huolehtimaan siitä.
MoggeS: Täydellistä, testataan:) Pitäisi tulla hyvä, en ole tehnyt mitään vastaavaa aiemmin, joten siksi pohdintani.
Saband: [citat] Kiitos vastauksesta! Nyt projekti tuntuu hiukan toiveikkaammalta.
skutten11: Kellaraportaat, joissa on ovi alla, todennäköisesti umpeenvalettu ritilä, jotta vesi voi virrata alas. Alhaalla on kaivo. Muuten näyttää olevan suuria veden läpäisykohtia alapuolella, näyttää melko vuotavalta reunoja pitkin. Vaatii hieman enemmän huomiota tiivistämiseen, helposti syntyy jäätymisvaurioita betoniin, kun se ei kuivu tai ole tiivis.
justusandersson: Jos kellarin ja pohjakerroksen välillä on betonikaari (mikä epäilen, koska kellarin seinä on muurattu betoniharkolla), sinun ei tarvitse ajatella seinän tukemista.
1903: Kiitos vastauksesta, syy kysymykseen syllistä, tämä on täysin sisätiloissa, ja olen epävarma poraamisesta levyyn, luulen sen olevan melko ohut, ja expanderspik, mietin että pl400 liima voisi olla helpompi, mutta liimata sylliin? Miten se tehdään? Kyllä, olen samaa mieltä siitä, että vacumventtiili tulee olemaan suurempi kuin putki. Täytyy tarkistaa mallit.
Bernieberg: Kaikkien sivujen pitäisi olla kuivia, jos asennuksesta (ja öljyalkyydimaalauksesta) on kulunut 10 vuotta ennen kuin akrylaatti laitettiin päälle. Ilmarakon muotoilun ei tarvitse olla optimaalinen, en tiedä tarkalleen miten se on tehty, mutta sen pitäisi olla parempi kuin ei ollenkaan. Pääsyyllinen on edelleen puutavaran laatu. Lähinnä ajatus, johon jäin kiinni, mutta yritän
Anna_H: Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat, että seinä ei vaikuta kantavalta, mutta se voi erittäin hyvin tukea alaslaskettua kattoa.
TeroM: Nämä myyvät pienempiä teräspaloja, myös yksityisasiakkaille. Voi olla hyvä tietää myös muille. https://montano.se/category.html/stalplatta
fahlis: Näyttää siltä, että se on pystysuora kaksoisura palkki. Arviolta 2½ tai 3 tuumaa.
justusandersson: En näe vaikeuksia korvata punaisella merkittyä rakennettasi jollain, joka on vähemmän tiellä. Jotta voisin arvioida mahdollisuuksia paremmin, haluaisin nähdä joitakin kuvia, jotka ovat lähempänä puuta nykyisessä tilanteessa.
skutten11: Jotta pitkää tarinaa lyhentäisin, se mitä olet tehnyt on täydellistä :) kyynel silmässä olevia muurareita saat etsiä Hyvä saada kuitti siitä mitä on tehnyt
Tartz: Itse tein samalla tavalla U-lohkon 500mm koko ikkunan yli, jossa on 4 kpl 12mm raudoitusta 6m, taivutettu ikkunan muotoilun mukaan, joka lukitsee koko rakenteen betonilla, saksi ristikko puupalkin sijasta. Onnea.
hsd: Silloin se on luultavasti kuten minun portaikkoni, mutta minun portaikkoni ei ole seinään päin, portaikko on yksikkö, joka on kiinnitetty yläkertaan ja ehkä kuten minun kiinnitetty alakerran lattiaan (ruuvattu lattian alle vankatyylisiin, joten se ei näy)
ByggaNytt: Hmmm, hankala tilanne.... Rakensin jotain samankaltaista muutama vuosi sitten uima-altaaseeni, mutta silloin konehuone JetSwimille. Saatat ehkä saada hieman inspiraatiota täältä: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=11672.0;all
Stefanbyggahus: Kiitos vastauksesta taas =) Ei ole ketään, jolla olisi eri näkemystä, joten eikö se ole vain tehtävä? Kuulostaa aika radikaalilta 36 kiinnityspisteellä mielestäni, mutta parempi katsoa kuin katua...
prototypen: Ajan 80 paperilla, väri täyttää uudelleen "naarmut" 80 paperista. Värikerrosten välinen hionta voi olla sopiva 180:lla. Protte
TheGame: Itse vain saumasin ja maalasin. Näyttää hyvältä. Jos menee lähelle, on varmasti hienompaa, jos on tarkempi nauhan, tasoitteen jne. kanssa, mutta ei sitä joka päivä seistä tuolilla ja tutkia kulmia seinä/katto :)