Hei!

On aika asentaa kaide, joka on viimeinen silaus yläkerran remontoinnissa. Sen pitäisi olla puukaide ja olen vilkaissut Lundbergsiä Bauhausissa, mutta se on liian kallis kaikkien viimeaikaisten remonttien jälkeen (Noin 14 000kr).

Valkoinen puinen kaiderakenne Jabo-tuotemerkiltä, tarkoitettu terassikäyttöön; pystysuorat pinnat ja vaakasuorat kaideosat.

Olen nähnyt, että he myyvät Jabolta kaideseinämiä, jotka ovat ulkokäyttöön, katso linkki alla. Ne näyttävät todella hyviltä muotoilun kannalta ja vaikuttavat käteviä asentaa. MUTTA, voiko olettaa, että puuhun voi tulla halkeamia, kun se tuodaan sisälle, tai muita ikävyyksiä, jos käyttää näitä seksiä sisätiloissa?

Ajattelin käyttää myös 95 * 95 päätytolppia, jotka ovat samassa sarjassa, myös ulkokäyttöön.

Joku oli kirjoittanut kysymyksen Bauhausille juuri tästä asiasta, ja he vastasivat, että "..sitä voi käyttää sisätiloissa, mutta takuut eivät koske, koska sisätiloissa ei ole tehty pitkäaikaisia testejä".

Kiitollinen, jos on joitain mielipiteitä tästä aiheesta:)

https://www.bauhaus.se/altanracke-ribb-vit-jabo-120x90cm.html?nosto=nosto-related-products

Tuotekuvauksessa sanotaan, että ne ovat puunsuojauskäsiteltyjä. Se voi tarkoittaa, että niitä ei tulisi käyttää sisätiloissa, riippuen siitä, mitä se käsittely sisältää. Muuten en osaa kuvitella mitään vastalauseita.

J justusandersson sanoi:
Tuotekuvauksessa sanotaan, että ne on puunsuojakäsitelty. Se voi tarkoittaa, että niitä ei pitäisi käyttää sisätiloissa, riippuen siitä, mitä käsittely sisältää. Muuten en voi kuvitella mitään vastalauseita.
Mutta jos ne on maalattu, riski on minimaalinen.

pacman42 pacman42 sanoi:
Mutta jos ne ovat maalattuja, tämä riski on minimaalinen.
ei saa olla sisällä. vaikka ne ovat maalattuja.

K Klasklättermus sanoi:
ei pitäisi olla sisätiloissa. vaikka ne olisivat maalattuja.
Ja täällä (#10) on vastaus tähän liittyen. Se on rakentajan päätettävissä...

pacman42 pacman42 sanoi:
Ja tässä (#10) on vastaus tähän liittyen. Se on rakentajan omalla vastuulla...
jos haluaa epämukavuutta näin.

K Klasklättermus sanoi:
ei saisi olla sisätiloissa. vaikka ne on maalattu.
Kiitos näkemyksistänne! Mitä ajattelet tapahtuvan pintakäsittelylle, kun se on maalattu yli? Itse, joka en ole juurikaan perehtynyt siihen, miten pintakäsittely voi vaikuttaa, minusta tuntuu spontaanisti, että kun on kyseessä kaksi maalikerrosta päällä, sen pitäisi olla "sulkenut" alkuperäisen käsittelyn niin, ettei sen pitäisi päästää kemikaaleja? Kuten sanottu, en ole asiantuntija, mutta tämä on ajatus, joka minulla on :)

K Klabben sanoi:
Kiitos mielipiteistänne! Mitä ajattelet tapahtuvan pintakäsittelylle, kun se on maalattu päälle? Itse, joka en ole kovin perehtynyt siihen, miten pintakäsittely voi vaikuttaa, tunnen kuitenkin spontaanisti, että kun sen päällä on kaksi kerrosta maalia, sen pitäisi "sulkea" peruskäsittely siten, että se ei voi vapauttaa kemikaaleja. Kuten sanottu, en ole asiantuntija, mutta ajatus, joka minulla on:)
Kemikaalit suojataan vedeltä liukenemiselta ja estetään lapsia nuolemasta puuta, mutta se ei suojaa haihtumista vastaan. Toisaalta taas ei halua, että kemikaalit haihtuvat, koska silloin niistä ei ole mitään hyötyä. Siksi tämä tapahtuu hyvin vähäisessä määrin. Joka on polttanut kyllästettyä puuta (vahingossa) huomaa, että se tosin haisee hieman, mutta ei erityisen paljon. Kyllästys on yleensä kuparipohjainen ja siksi myrkyllistä, mutta ilmaan ei pääse suuria määriä. Mutta se riippuu tietysti siitä, mihin se asennetaan.

Minulla on kyllästettyä puutavaraa talvipuutarhani runkorakenteessa (rakennettu kirvesmiehen toimesta), huone, joka voi olla noin 60 astetta lämmin, jos en tuuleta sitä. En ole kuitenkaan huomannut siellä mitään hajua. Minulla on myös kyllästettyä puuta eteisen seinissä ja lattiassa (uudelleenrakennettu eteinen kirvesmiehen toimesta). Ei sielläkään huomaa mitään hajua.

Sen lisäksi, mitä sisältyy "puunsuojauskäsittelyyn", voi myös maali olla syy olla asentamatta sisätiloihin. Voidaan sallia suurempia päästöjä ulkomaalissa. En tiedä, onko ulkomaaleissa edelleen homeenestoaineita, mutta siinä tapauksessa se voi olla epämiellyttävää sisällä.

Katselimme myös hieman Lundbergsiä, mutta kauhistuimme hinnasta, he vaativat todella hyvän maksun. En myöskään pitänyt siitä, että osa tavaroista oli MDF:ää, halusimme mieluummin mäntyä 1920-luvun taloomme. Tilasimme käsittelemättömiä materiaaleja Nordingrå trä:stä ja se tuli huomattavasti halvemmaksi.

Ei ole ongelmaa käyttää tavallista kyllästettyä puutavaraa sisällä.

Helpoin tapa on varmaankin kysyä valmistajalta, mitä 'Träskyddsbehandlad' tarkoittaa? Muuten se on vain spekulointia...

D Daniel 109 sanoi:
Ei ole mitään ongelmaa käyttää tavallista suojakäsiteltyä puuta sisällä.
suojakäsiteltyä puuta ei pidä olla sisätiloissa
monet käytetyt suoja-aineet ovat syöpää aiheuttavia.

K Klabben sanoi:
Kiitos näkemyksistänne! Mitä ajattelet tapahtuvan pintakäsittelylle, kun se on maalattu yli? Itse, joka en ymmärrä kovin paljon pintakäsittelyn vaikutuksia, ajattelen kuitenkin spontaanisti, että kun maalia on kaksi kerrosta päällä, sen pitäisi "sulkea" pohjakäsittely niin, ettei sen pitäisi päästää kemikaaleja? Kuten sanottu, en ole asiantuntija, mutta tällainen ajatus minulla on:)
Valmistajasta riippuen, siinä voi olla kromia, arseenia, kuparisuoloja. Myös formaldehydiä voi olla lisättynä (kuitenkin formaldehydiä esiintyy luonnostaan kaikissa puutuotteissa).

Ei, se ei tee niin. Kyllästetty puu sisältää kuparisuoloja. Kupari on välttämätön mineraali, jota täytyy saada. Ei liian suuria määriä. Mutta se ei ole haihtuvaa. Joten ei ole riskiä saada haitallisia määriä.

Historiallisesti on käytetty muita aineita, joilla on terveysvaarallisia vaikutuksia. Mutta siitä ei ollut kysymys.

D Daniel 109 sanoi:
Ei se niin tee. Impregnerat virke sisältää kuparisuoloja. Kupari on välttämätön mineraali, jota on saatava. Ei liian suurissa määrissä. Mutta se ei ole haihtuvaa. Joten ei ole riskiä saada haitallisia määriä.

Historiallisesti muita aineita, joilla on terveysvaarallisia vaikutuksia, on käytetty. Mutta siitä ei kysymys koskenut.
mutta liiallinen saanti vaikuttaa akuutisti ruoansulatuskanavaan, voimakkailla oksenteluilla ja ripuleilla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.