Hei,
on ollut suuria ongelmia tasaisin väliajoin, kun pohjavesi tunkeutuu uima-altaan konelaatikkoon, jossa pumppu, suodatin ym. ovat. Kaksi kertaa on tapahtunut, että vedenpinta laatikossa on noussut noin 50 cm ja täysin upottanut pumpun/sähkömoottorin. Tietenkin syöttö sähköön on vikavirtasuojan kautta. Mutta sähkömoottori ei voi hyvin vedessä, joten olen jo kaksi kertaa joutunut vaihtamaan laakerit ja harjaamaan ruostetta pois.
Meillä on välillä korkea pohjavesi. Ja jos olisin tiennyt sen etukäteen, en olisi todennäköisesti rakentanut näin. Mutta nyt tilanne on mikä se on...
Olen jälkikäteen salaojittanut laatikon alta, mutta se ei auta.
Olen yrittänyt tiivistää silikonilla, mutta sekään ei ole auttanut.

Tarvitsen nyt teidän vinkkejänne tämän ratkaisemiseksi.

Olen ajatellut näitä vaihtoehtoja:

- rakentaa uusi konehuone maan päälle. Suuri työ, mutta mahdollista. Haittana voi olla, että pumppu on uima-altaan vedenpinnan yläpuolella.
- tehdä koko laatikko vedenpitäväksi lasikuitu/muovi. Vesi tunkeutuu laatikon ja muovin väliin?
- tiivistää kumimassalla
- nostaa pumppu/moottori laatikossa (nyt se on pohjassa, poistettu kuvasta). Mutta ei takaa mitään...
- nykyisen kaltainen käyttää tyhjennyspumppua, mutta automaattisella järjestelmällä. Haittana sähkökatko.
- muu luova ratkaisu?

//WSP

Uima-altaan koneiston huoltoluukku, jossa sininen pumppu ja venttiilit. Sähkökaapelit ja laitteet näkyvissä, osittain veden peitossa.

Helpoin tapa olisi varmaan pumpata vesi pois, eihän sähkökatko kestä niin usein kovin pitkään.

• Tykkään
RoBo
  • Laddar…
Jep, on helpointa. Mutta haluaisin mieluiten välttää sitä. Minulla oli aikaisemmin automatiikka liitettynä pumppuun, mutta se aiheutti ongelmia (anturit, joiden kärjet olivat vedessä) eikä siihen voinut luottaa.

paras, jos sen on välttämättä oltava maassa, olisi ollut tehdä laatikko ruostumattomasta teräksestä ja tehdä siitä heti tiivis. Nyt se näyttää vanerilta? Joka luultavasti ennemmin tai myöhemmin mätänee pois kuitenkin.

Haittapuoli tyhjille laatikoille maassa on, että niillä on taipumus nousta ylös, kun pohjavedenpinta nousee.

S
Koko pieni lastenallas on veden peitossa ja ulkopuolella, vesi väärällä puolella. Ne, jotka rakensivat tai oletko itse rakentanut? eivät ole ottaneet huomioon veden esiintymistä maassa. Normaalisti veden esiintymän kohdalla asennetaan pohjavesipumppu altaan ulkopuolelle ja noin 0,5 m syvemmälle kuin altaan pohja. Jos sinulla on puisia rakenteita maan alla, ne eivät voi hyvin, puu pehmenee ajan myötä. Jotta saisit asian kuntoon kaivamatta uutta reikää, tyhjennä kuoppa niin, että voit kaivaa vähintään 0,5 m syvemmälle kuin allas, asenna 400 mm viemäriputki, poraa reikiä siihen. Pumppu ei maksa paljon, jossa on uimuri (ei kelluketta), poista takaiskuventtiili ja vedä letku alaspäin ojaan, niin selviät myös talvesta. Jos kaato on huono, voit aloittaa 1 dm maan alla ja ulos kaadolla.

Olen harkinnut peltejä ja niiden asentamista sisäpuolelle/lattialle ja hitsaamista yhteen. Mutta en ole mikään kokenut hitsaaja..

Luulen, että se mikä estää laatikkoa kellumasta tänään ovat kaikki putket/letkut, jotka menevät laatikkoon ja siitä pois. Pohjavesi on vain liian korkealla keväällä ja pitkäaikaisen sateen jälkeen.

Altaaseen on jo asennettu pohjavesipumppu, joka sijaitsee noin 0,5 metriä syvemmällä ulkopuolella. Se on ohjattu kahdella tasoanturilla jne. Se toimii hyvin. Mutta konekotelo sijaitsee 6 metrin päässä tästä, ja sen ympärillä oleva pohjavesi ei ehdi poistua salaojakaivoon ennen kuin se mieluummin tunkeutuu koteloon. Vaihtoehtona on kaivaa vielä yksi salaojakaivo kotelon viereen. Mutta tämä tarkoittaa, että minun on luotettava vielä yhteen pumppuun...

S
Silloin on tiivis altaan alla, tai sitten sinulla on laskimo, jota pitkin vesi kulkee kuoppaan sateella, pahoittelut, mutta ainoa mahdollisuus on toinen pumppu tai siirtää tavarat ylös.
Miksi kaksi kellukekytkintä, kuinka paksu on putki, johon pumppu on kiinnitetty, kellukekytkimien on oltava riittävän leveitä, etteivät ne osu seinään ja toimi huonosti, parempi jos on yksi, jolla on taso-osa kiinnitettynä pumppuun.

Noin 1,5 m syvyydessä maassa on harmaata silttimaata (tai mitä ne nyt kutsutaankaan), eikä se ole kovin hyvin vettä läpäisevää. Uima-altaan ja laatikon ympärillä on täytetty murskeella ja soralla. Mutta koska pohjavesi täyttyy näiden kaivettujen aukkojen ulkopuolella, vesi jää hetkeksi aukoihin silttimaan vuoksi alla. Minulla on kaksi vippoa saadakseni paremman hystereesin. Eli haluan, että pumppu käynnistyy, kun ylin aktivoituu ja jatkaa toimintaa, kunnes alempi deaktivoituu. Käyttämäni vipat ovat teollisuuteen tarkoitettuja ja ovat suhteellisen pieniä ja kompakteja.

S
Ok, se on kepponen lietteellä, se on periaatteessa vesitiivis, se vippojesi kanssa saa pumpun toimimaan vähän pidempään ja ei katkea edestakaisin, sitten rele on jossain paikassa, se on hyvä. Mutta sinun kuoppasi tavaroiden kanssa on ongelma, ne hukkuvat joskus, miten on, voitko kaivaa pois niin että pääset alas makadamiin, joka on altaan alla, sitten vesi menee nykyiseen pumppukuoppaasi.

Juuri niin tein viime vuonna. Pois trall ja muuta laatikon ja altaan välistä. Kaivoin 2m syvän ojan noin 6m pitkältä matkalta laatikon ja altaan välistä. Laitoin salaojaputken ja täytin takaisin. Mutta se ei riitä. Laatikon täytyy olla tiivis. Tai siirtää kaiken ylös. Tai pitää pumppu, joka on valmiina laatikossa koko ajan.

S
Laatikko ei ole altaan yhteydessä, miten salaojaputki asetettiin, kuopasta altaan reunalle, Taso kuopassa, onko se korkeampi kuin pumppukuopassa?

Salaojaputki asetettiin laatikon kuopasta altaan kuoppaan, tietyllä kaltevuudella. Altaan kuoppa on salaojitettu ympäriinsä ja letkut on johdettu salaojakaivoon. Jossa on sitten salaojapumppu.

S
Vaikea tapaus, lääkäri itki
Jos viemäri menee altaaseen ja kaivoon nousee vettä, niin jokin estää vettä kulkemasta altaan pohjan ympäri tai alle, ehkä siltisi, se on kuin jauhoa koostumukseltaan ja on liikkunut.
Ajattelen vain, jos kaivosi on korkeammalla kuin altaan pohja, ehkä 25 mm PEM-letku, joka menee suoraan kaivosta pumppukaivoon, muodostaa pinnan tason alhaalla, joka liikkuu, mutta on luultavasti vaikea toteuttaa nyt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.