1 594 lukukertaa ·
5 vastausta
2k lukukertaa
5 vastausta
lasiosioiden terassi
Minulla on terassi, jonka ajattelin lasittaa liukuovilla, mutta en ole varma, kestääkö rakenne. Terassi on 6 m leveä ja 3,5 m syvä. Kattorintama koostuu päällyspuusta 45x145, jossa on tukipuu keskellä (2kpl 45x120).
Luuleeko, että päällyspuu on liian heikko, mikä aiheuttaa katon "painumisen", jolloin ovet eivät voi liukua?
Luuleeko, että päällyspuu on liian heikko, mikä aiheuttaa katon "painumisen", jolloin ovet eivät voi liukua?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
45x145 on aivan liian heikko. Se ei sovi ollenkaan rakennuspuuksi, vaan tarvitset liimapuuta. 90x225 riittää. Se käy myös 42x270.
Min päällimmäinen osa on 45x170 terassilla, se on liitetty keskipylvääseen, joka on 45x95. Minulla on 2 kpl oviosia, jotka ovat 3 metriä kukin (kuten sinä olet piirtänyt), ja minulla ei ole mitään ongelmia avata oviini. Terassi on noin 7m leveä ja noin 3,5 metriä syvä.
minulla on 45x220, jossa 5m jänneväli ja 3,5m syvyys. Mielestäni 45x145 on hieman rajalla. Onko mahdollisuus ruuvata ja liimata toinen 45x145:nen? Onhan asuinrakennuksella oltava lumisuojat katolla.
Kolaan katon, jos lunta tulee paljon. Ajattelin laittaa tuen talven ajaksi, mutta se on sujunut hyvin.
Jotta joku voi laskea kaiken puolestasi, on hyvä tietää lumivyöhyke. Kattopalkkien mitoitus voi olla kiinnostavaa, jotta voi arvioida koko kattorakenteen riskit.
Kolaan katon, jos lunta tulee paljon. Ajattelin laittaa tuen talven ajaksi, mutta se on sujunut hyvin.
Jotta joku voi laskea kaiken puolestasi, on hyvä tietää lumivyöhyke. Kattopalkkien mitoitus voi olla kiinnostavaa, jotta voi arvioida koko kattorakenteen riskit.
Paras vastaus
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos ei oteta huomioon lumikuormia, voidaan käyttää melkein mitä tahansa mittoja, koska katon oma paino on melko alhainen. Mielestäni tämä ei kuitenkaan ole järkevä lähtökohta ja eniten ei voi neuvoa muita tällaisilla perusteilla. Voi myös olla vaikeaa poistaa lunta suuremmalta lasikatolta. Lumikuorman arvo maassa Itä-Götanmaalla vaihtelee 2 - 2,5 kN/neliömetri. Lisäksi voivat olla muototekijät katon muodon vuoksi, jotka voivat nostaa arvoja edelleen. Pätevällä tavalla tehty mitoitus, joka ottaa huomioon sijainnin ja katon koon, täytyy päätyä johtopäätökseen, että tarvitaan liimapuuta hyväksyttävän taipuman saavuttamiseksi, joka ei estä liukuovien toimintaa.
Tänään minulla on 4 tolppaa (mukaan lukien kulmatolpat) mikä toimii hyvin, mutta haluan suuremmat oviaukot, mutta te olette varmaan oikeassa, että se tulee olemaan vähän heikko. Kiitos vastauksista!
Klikkaa tästä vastataksesi