Minulla on pitkä kellarin seinä, yli 8m pitkä, kokonaan maan alla. Tällä hetkellä minulla on väliseinä, joka todennäköisesti tukee ulkoseinää, jotta se ei romahtaisi. Monet sanovat, että todennäköisesti ei ole riskiä poistaa seinää, mutta ajattelin olla varmuuden vuoksi ja asentaa palkin lattian ja katon väliin.

Nyt kysymys on, minkä kokoisia tämän puupalkin tulisi olla. Voiko sen esim. rakentaa kolmesta tukipalasta, jotka ovat saman paksuisia kuin katto on rakennettu? Tyyliin samalla tavalla kuin autokatos rakennetaan, vai täytyykö sen olla liimauspuupalkki?

Mitä materiaalia kellarin seinä on? Loogisin tapa on vakauttaa se yläreunassa pituussuunnassa. Vaihtoehtoisesti aseta palkki kattoon poikittain kellarin yli. Mutta, kellarin seinän toteutus määrää, tarvitseeko se ylipäätään vakauttamista.

J justusandersson sanoi:
Mikä materiaali on kellarin seinässä? Loogisin ratkaisu on vakauttaa se ylätasolla pituussuunnassa. Vaihtoehtoisesti asettaa palkki kellarin yli kattoon poikkisuunnassa. Mutta, kellariseinän toteutus ratkaisee, tarvitseeko sitä ylipäätään vakauttaa.
Betonghålsten luulen, että niitä kutsutaan. Ajattelin vain asettaa palkin ylhäältä alas TYP kuten nykyinen väliseinä on.

Jos kellarin ja pohjakerroksen välillä on betonikaari (mikä epäilen, koska kellarin seinä on muurattu betoniharkolla), sinun ei tarvitse ajatella seinän tukemista.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.