Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
yens: [citat] Mutta enkö luo itselleni turhaa lisätyötä, jos laitan klinkkerit oviaukon ympärille, kun seinä on paikallaan, ja yritän saada sen siistiksi, sen sijaan että vain jatkan lattian kanssa ja sitten asennan seinän? Onko rakennusteknisesti suoria etuja/haittoja sisäseinän asentamisessa ennen/jälkeen?
gogu: [citat] Ok. Kuulostaa siltä, että voisi uskaltaa kokeilla ilman verkkoa. Onhan se vähän hankalaa saada verkko olemaan kunnolla kaikissa paikoissa. Haluaa mielellään tulla esiin jossain. Olisi mukavaa, jos sen voisi välttää.
seerikand: [citat] joo, miksi en voisi…?! tuntuu yksinkertaiselta ratkaisulta! Kiitos!
justusandersson: Ei, kevytbetoniin en uskonut. Se ei sopinut rakennusvuoteen. Tiili tai betonireikätiili, mahdollisesti myös betonikivi ovat melko varmoja. Lisäksi lauta + rappaus, mutta se ei ollutkaan sitä.
Randulf: [citat] Se kuulosti huolestuttavalta, tiedätkö kuka osti?
bossespecial: Se on aivan ok eikä ole lainkaan ongelma. On kuitenkin tärkeää, että seinä- ja lattiapalkit ovat toistensa yläpuolella.
HomeboY: Hei kaikki, olen kokematon tasoitteen kanssa ja olen parhaillaan tasoittamassa kylpyhuonetta. Suurin osa meni hyvin, mutta säästin tasoitteen viimeisessä kohdassa, joten ei ole tarpeeksi kaatoa juuri siinä. Tarvitaan noin 5 mm kaatoa 1,5 m matkalta ja 1,4 m leveydellä. Miten teen sen helpoiten? Jos käytän vielä yhden säkin sitä, mitä olen käyttänyt koko tasoitukseen, pelkään, että
Klodsmajor: [citat] Olisin antanut sen olla, luulen! Se eristää hyvin, kestää kosteutta hyvin ja on myös äänieristävä.
Arbogast: Hei! Asun talossa, joka on rakennettu vuonna 1900, kylmällä ullakolla. Meillä on sisustamaton tila, josta haluamme/aiomme tehdä lastenhuoneen, ja silloin täytyy (oletan) eristää ulkokatosta ja pienestä osasta runkoa. Muissa huoneissa on Treetex ja lauta ennen "runkoa", mutta miten pitäisi ajatella tätä, kun rakennamme seinät ja vinokatot? Tällä hetkellä meillä ei ole huonetta,
Vermilion: Wow, kiitos niin monista hyvistä vastauksista! Joten näen sen sitten makuasiana :) Luulin kuitenkin, että OSB olisi paljon heikompi, mutta olin siinä väärässä, hyvä että kysyin.
Derbyboy: Hei, Olen asentanut uuden ikkunan. Poistin samalla osan julkisivusta. Aion vaihtaa koko julkisivun kesällä. Siinä on pystylaudat asfaboardin päällä ilman tuuletusrakoa. Pohdin, vaihdanko julkisivun ja sitten soitan peltiliikkeeseen ikkunapeltien laittamiseksi, vai laitanko ikkunapellit sopivasti ennen julkisivun vaihtamista.
tryggvas: [citat] Kiitos ehdotuksesta, mutta tuo levy, kuten kaikki aaltopahvilevyt, jotka olen löytänyt, ovat liian suuria amplitudiltaan. 76-18 tarkoittaa amplitudia 18 mm, ja minun täytyy olla enintään 10 mm.
Bordsduk: Hei! Olen katsellut näitä saranoita saadakseni aikaan tyylikkään ratkaisun piilotetuilla saranoilla säädettävän ullakkoni/suojani luukulle. https://www.aljosmide.se/produkter/kallarlucksgangjarn/ [bild] Asennettuna ylösalaisin suhteessa kuvaan. Nyt tätä tuotetta ei ole saatavilla, joten olen vähän epätoivoinen vaihtoehtojen löytämiseksi, koska haluaisin edetä remontissa.
CheapTrick: Olen purkamassa keittiötä tällä hetkellä, ja kun hajotin olemassa olevan kipsilevyn laatan poiston yhteydessä, tämän muovin olemassaolo huomattiin kipsilevyn takana. Ylä- ja alapuolella on lastulevyä. Luultavasti aiempi kaakeli on poistettu keskeltä ja sitten laitettu uusi kaakeli päälle, uskoakseni tehty n. 10-15 vuotta sitten aikaisemman omistajan toimesta. Mutta en ymmärrä,
Matti_75: Käskekää heitä hankkimaan uutta. Älä anna heidän rakentaa kosteutta sisään.
tergo: jos on ilmarako raakapontin alla niin toimii tavallinen mutta jos sen pitää olla siellä raakapontin sijaan niin sen pitäisi olla öljykarkaistu
Åsa Lund: Arvaan, että haluat näkyviä bjälkar. Kipsi tulee halkeamaan, kun talo liikkuu myrskyisinä päivinä. Aseta sen sijaan puulistat kattoa vasten ja bjälkar-päiden ympärille.
Daggan Maggan: Hei kaikki taitavat ja avuliaat ihmiset! Meidän pitää puhdistaa tiiliseinä keittiössä, mutta emme tiedä, mitä lajia laastia pitäisi käyttää. Talo on vanha, ja olemme poistaneet laastin, jotta tiiliseinä tulee esiin. Haluamme myös asentaa puuhellan. Suoraan edessä oleva seinä on hyvä, mutta sivulla on todella ruma, joten meidän täytyy puhdistaa se. Mutta millä? Seinä
jonaserik: Sade on satanut puuhun, ja se on imenyt kosteutta eikä ole kunnolla kuivunut. Ei varmaan ole suurempaa vaaraa, jotta se kestäisi, poista se, mikä on lahonnut, ja laita sen jälkeen rimoitus ja tuulensuoja ja uusi paneli ulkopuolelle. EV sahaa pois niin, että noin 5 cm jää jäljelle. Tärkeää on, että alimmat ovat kunnossa. Sen voit tehdä itse ilman, että maksat siitä kenellekään.
justusandersson: Tarvitaan hieman enemmän tietoa talosta ja sen rakenteesta ennen kuin voi antaa hyvän vastauksen. Onko se rivitalo? Rakennusvuosi on myös kiinnostava. Mistä välikatto on tehty? Onko ruokailuhuoneen ja olohuoneen välissä palkki katossa?
mathor: [citat] [citat] Ahh, anteeksi, koskee länsi-Götalandia. Ahaa, se oli enemmän kuin tiesin... Täydellistä, sitten minun pitää mennä katsomaan, voivatko Beijer auttaa minua siinä. Kiitos vastauksesta.
Rampamuffen: [citat] Onko sinulla esimerkkiä sellaisesta materiaalista? Se on hirsi runko, johon asennetaan asennuskerros ja eristys sisäpuolelle (iCell 45mm)
felkho: Hei! Olen melko hiljattain muuttanut uuteen asuntoon, joka on rakennettu vuonna 2003. Taloportaikko narisee melko paljon, eikä se oikeastaan haittaa erityisesti, mutta on enimmäkseen ärsyttävää. Se on hieman häiritsevää, kun joku nousee aikaisin ylös tai vastaavaa, sillä narina herättää toisen henkilön. Olen yrittänyt tutkia portaita hieman ja luulen, että olen löytänyt syyn
hakanmansson: Hei, Ajattelimme purkaa sisäseinän 1,5-kerroksisesta talostamme, jossa on kellari vuodelta 1968. Katso keltainen merkintä piirustuksessa? Tämä seinä ei kai ole kantava? Onko sillä jokin muu tarkoitus, koska se on esitetty rakennesuunnitelmassa? Useita muita huoneita jakavia sisäseiniä on rakennettu pohjakerrokseen, jotka eivät ole esitetty rakennesuunnitelmassa. Onko joku
sinuslinus: Ehkä ymmärrän väärin, mutta etkö tarvitse kaidetta ikkunan kohdalla? Eikö portaikon aukko ole oikeassa kulmassa?
MrPajjas: Lisäksi pannuhuoneeseen on edelleen hieman yli 5 metriä, joten voin edelleen saada normaalikokoisen auton sisään.
Lutte: Ehdottomasti paras tapa on vuokrata märkäleikkuri, jolloin ei synny pölyä pyyhittäväksi. Silloin sahaat uran ja teet poikkileikkauksia saadaksesi sopivia paloja kannettavaksi ulos. Putkien tulee olla merkitty bd, jos ne valetaan sisään.