Olen kiinnostunut ostamaan vapaa-ajan asunnon, jossa osa hirsiseinästä on laho. Kuvassa näkyy yksi pahemmista vaurioista, ja yhteensä on 5–10 vastaavaa vauriota kulmissa ja saumoissa. Ymmärtääkseni vaurion syynä on, että julkisivu maalattiin muovimaalilla yli 10 vuotta sitten.

Mietelmäni vaurion korjaamiseksi
  • Antaa yrityksen kaapia pois kaiken maalin
  • Kaapia/hakata/sahata pois kaikki laho hirsi
  • Paikata ja korjata niin, että se tulee jotenkuten tiiviiksi
  • Verhoilla hirsiseinä tuulensuojakankaalla, tuuletusvälillä ja paneelilla
Onko olemassa riskiä, että vaurio maalin alla on niin suuri, että talo täytyy purkaa? Minulla ei ole juurikaan kokemusta hirsitaloista, joten otan kiitollisena vastaan kaikki ajatukset, pohdinnat ja vinkit.
 
  • Talon hirsikulman lahoa näkyvissä maalipinnan alla, vaurioitunutta puuta ja kuoriutuvaa maalia esillä.
Sade on satanut puuhun, ja se on imenyt kosteutta eikä ole kunnolla kuivunut. Ei varmaan ole suurempaa vaaraa, jotta se kestäisi, poista se, mikä on lahonnut, ja laita sen jälkeen rimoitus ja tuulensuoja ja uusi paneli ulkopuolelle. EV sahaa pois niin, että noin 5 cm jää jäljelle. Tärkeää on, että alimmat ovat kunnossa. Sen voit tehdä itse ilman, että maksat siitä kenellekään.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.