47 403 lukukertaa ·
25 vastausta
47k lukukertaa
25 vastausta
Vaneri vai OSB sisäseinään?
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 413 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 413 viestiä
Täällä puhutaan lujuudesta, kun pidetään asioita seinillä, joten se ei ole oikein sama asia. Liitän aiheesta suositun foorumiviestin.J justusandersson sanoi:
Summa summarum.
Se on lähinnä makuasia, miten aiot käyttää sitä
Olen käyttänyt OSB:tä pannuhuoneessa, mielestäni se on tyylikkäämpi. Jos aiot ripustaa jotain erittäin raskasta, tähtää koolinkeihin valitsemastasi materiaalista riippumatta.
Se on lähinnä makuasia, miten aiot käyttää sitä
Olen käyttänyt OSB:tä pannuhuoneessa, mielestäni se on tyylikkäämpi. Jos aiot ripustaa jotain erittäin raskasta, tähtää koolinkeihin valitsemastasi materiaalista riippumatta.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Joustomoduuli on noin kaksinkertainen vanerille verrattuna OSB:hen riippumatta siitä, onko kyse taipumisesta tai vetämisestä. Esimerkissä viestissä #16 testataan enimmäkseen kipsilevyä. Kuten yritin viitata edellisessä viestissäni, OSB on useimmissa tapauksissa riittävän vahva materiaali kipsin takana. K-vanerin viimeistely ei myöskään ole superkorkea. Asuintilassa valitsisin mänty- tai koivuvanerin.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 413 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 413 viestiä
Mitä eroa kipsi tekee siinä, kuinka paljon tarvitaan ruuvin irrottamiseen? Kipsi on lisäksi sama kaikissa ja osoittaa siksi vain eron taustalla olevissa levyissä.J justusandersson sanoi:
Testi on tehty SP:ssä, joten siihen on melko turvallista luottaa...
Haluan lisätä, että olet varmasti oikeassa sanomassasi, mutta jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa, on helppo luulla, että vaneri olisi kaksi kertaa parempi pitämään raskasta televisiota tai hyllyä seinällä, eikä se ole totta.
Viimeksi muokattu:
Aina täytyy miettiä, MIKÄ on tarkoitus. Voi ripustaa melko raskaita esineitä tavalliseen kipsilevyyn oikeilla tuotteilla. Yritä ajatella vähän "Ikea testaa sisään ja ulos kuormalla keittiön laatikoita". Otin Ikean keittiön laatikot esimerkiksi, koska joku video nousi mieleeni.Rickard.ag sanoi:
Mitä eroa kipsilevy tekee sen suhteen, kuinka paljon vaaditaan ruuvin irrottamiseksi? Kipsilevy on lisäksi sama kaikissa ja näyttää siksi vain eron taustalla olevissa levymateriaaleissa.
Testin on tehnyt SP, joten siihen on todennäköisesti suhteellisen turvallista luottaa...
Haluan mainita, että olet varmasti oikeassa, mutta jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa, on helppo uskoa, että vaneri olisi kaksin verroin parempi pitämään raskaan television tai hyllyn seinällä, eikä se ole totta.
On syy siihen, miksi 15 mm "märkätilavaneri" on hyväksytty kiinnityksiin kylpyhuoneessa eikä 15 mm OSB.
Jos ruuvaatte 2 ruuvia lastulevyyn, OSB-levyyn tai vaneriin samalla paksuudella ja ripustatte vasaran tarpeeksi monta kertaa, vannon, ilman tieteellistä näyttöä, että vanerissa olevat ruuvit pysyvät paikoillaan pisimpään ilman, että alkavat löystyä. Joku, jolla on liian vähän tekemistä, voi testata.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 413 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 413 viestiä
Onko se vain Säker vattenin mukaan? Säker vatten suosittelee hyviä ratkaisuja, mutta se ei tarkoita, että kaikki muu on väärin tai huonoa.Krille-72 sanoi:
Sitten se, että plyfa on parempi, uskon useimpien ymmärtävän, joten sinun ei tarvitse vakuuttaa minua siitä, mutta joissakin tilanteissa osb on melko lähellä.
50" oli kymmenen vuotta sitten. Nyt on 65-75", ja suurin televisio, jonka voi ostaa Elgigantenista, on 85" ja painaa 54 kg. Kuten varmasti ymmärrät, ei ole mitään ongelmaa kiinnittää sellaista televisiota (tai sitä, jonka ostat 10 vuoden kuluttua) OSB-, lastu- tai vanerilevyyn.B Byggare Bob 1966 sanoi:
Emme näe asioita eri tavalla; kyse on vain siitä, että uskot vanerin olevan paljon kestävämpi kuin OSB, mikä on virheellistä. Kyse ei ole mielipiteestä.
Nyt vastasin Ts alkuperäiskysymykseen yhdessä monien muiden kanssa. Oma valintani osui Plyfaa.Rickard.ag sanoi:
Onko se vain turvallisen veden mukaan? Turvallinen vesi suosittelee hyviä ratkaisuja, mutta se ei tarkoita, että kaikki muu olisi väärin tai huonoa.
Sitten taas, että plyfa on parempi, uskon, että useimmat ymmärtävät, joten sinun ei tarvitse vakuuttaa minua, mutta joissakin tilanteissa osb on melko lähellä.
Lisäksi voin mainita, että ei ole vain Turvallista vettä, joka suosittelee hyvää ratkaisua. Kun "kosteantilan vaneri" kehitettiin vaihtoehtona, kaikki asianomaiset toimialajärjestöt olivat mukana yhdessä useiden vakuutusyhtiöiden ja muutaman muun kanssa. Yhteisen ratkaisun kehittämisen tarkoitus on mielestäni selvä. Mutta nyt emme keskustele "kosteantilan seinästä" tässä ketjussa.
Ennen tätä osb oli ehdottomasti yleisin pohjamateriaali kylpyhuoneissa.
Klikkaa tästä vastataksesi

