Rickard.
J justusandersson sanoi:
Ero lujuudessa OSB:n ja K-vanerin välillä on suuri. Eri laatuluokkien välillä voi olla pieniä eroja, mutta pyöreästi sanottuna vaneri on kaksin verroin vahvempaa.
Täällä puhutaan lujuudesta, kun pidetään asioita seinillä, joten se ei ole oikein sama asia. Liitän aiheesta suositun foorumiviestin.
 
  • Styrkan olika material har för att hålla uppe föremål på väggar; jämförelse mellan STABIL-förstärkningsskiva, OSB och plywood med maximal viktbelastning.
  • Tykkään
Ironside ja 7 muuta
  • Laddar…
P
Pidän vanerista kovasti. Helppo asentaa ja kestää erittäin hyvin, kauniit kuviot ja harvoin paljon kitattavaa.

Super
 
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Täällä puhuvat siitä, kuinka vahvuus pitää esineitä seinillä, luulen, että se ei ole aivan sama asia. Liitän foorumin suosikin aiheesta.
Juuri niin, se oli mielessäni, mutta en ole löytänyt sitä viime vuosina. (y)
 
  • Tykkään
BuzyBi
  • Laddar…
Summa summarum.
Se on lähinnä makuasia, miten aiot käyttää sitä

Olen käyttänyt OSB:tä pannuhuoneessa, mielestäni se on tyylikkäämpi. Jos aiot ripustaa jotain erittäin raskasta, tähtää koolinkeihin valitsemastasi materiaalista riippumatta.
 
Joustomoduuli on noin kaksinkertainen vanerille verrattuna OSB:hen riippumatta siitä, onko kyse taipumisesta tai vetämisestä. Esimerkissä viestissä #16 testataan enimmäkseen kipsilevyä. Kuten yritin viitata edellisessä viestissäni, OSB on useimmissa tapauksissa riittävän vahva materiaali kipsin takana. K-vanerin viimeistely ei myöskään ole superkorkea. Asuintilassa valitsisin mänty- tai koivuvanerin.
 
Rickard.
J justusandersson sanoi:
Esimerkissä viestissä #16 testataan enimmäkseen kipsiä.
Mitä eroa kipsi tekee siinä, kuinka paljon tarvitaan ruuvin irrottamiseen? Kipsi on lisäksi sama kaikissa ja osoittaa siksi vain eron taustalla olevissa levyissä.

Testi on tehty SP:ssä, joten siihen on melko turvallista luottaa...

Haluan lisätä, että olet varmasti oikeassa sanomassasi, mutta jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa, on helppo luulla, että vaneri olisi kaksi kertaa parempi pitämään raskasta televisiota tai hyllyä seinällä, eikä se ole totta.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
BlackDragon
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Mitä eroa kipsilevy tekee sen suhteen, kuinka paljon vaaditaan ruuvin irrottamiseksi? Kipsilevy on lisäksi sama kaikissa ja näyttää siksi vain eron taustalla olevissa levymateriaaleissa.

Testin on tehnyt SP, joten siihen on todennäköisesti suhteellisen turvallista luottaa...

Haluan mainita, että olet varmasti oikeassa, mutta jos ei ymmärrä, mitä se tarkoittaa, on helppo uskoa, että vaneri olisi kaksin verroin parempi pitämään raskaan television tai hyllyn seinällä, eikä se ole totta.
Aina täytyy miettiä, MIKÄ on tarkoitus. Voi ripustaa melko raskaita esineitä tavalliseen kipsilevyyn oikeilla tuotteilla. Yritä ajatella vähän "Ikea testaa sisään ja ulos kuormalla keittiön laatikoita". Otin Ikean keittiön laatikot esimerkiksi, koska joku video nousi mieleeni. :rofl:

On syy siihen, miksi 15 mm "märkätilavaneri" on hyväksytty kiinnityksiin kylpyhuoneessa eikä 15 mm OSB.

Jos ruuvaatte 2 ruuvia lastulevyyn, OSB-levyyn tai vaneriin samalla paksuudella ja ripustatte vasaran tarpeeksi monta kertaa, vannon, ilman tieteellistä näyttöä, että vanerissa olevat ruuvit pysyvät paikoillaan pisimpään ilman, että alkavat löystyä. Joku, jolla on liian vähän tekemistä, voi testata. :crysmile:
 
Rickard.
Krille-72 Krille-72 sanoi:
Siihen on syynsä, miksi 15 mm ”våtrumsplyfa” on hyväksytty kiinnityksiin kylpyhuoneessa, mutta ei 15 mm osb
Onko se vain Säker vattenin mukaan? Säker vatten suosittelee hyviä ratkaisuja, mutta se ei tarkoita, että kaikki muu on väärin tai huonoa.

Sitten se, että plyfa on parempi, uskon useimpien ymmärtävän, joten sinun ei tarvitse vakuuttaa minua siitä, mutta joissakin tilanteissa osb on melko lähellä.
 
B Byggare Bob 1966 sanoi:
Näkee asiat eri tavalla. Olen vuosien varrella oppinut yrittämään tehdä asiat oikein ensimmäisellä kerralla = eilen 50 tuumaa, ylihuomenna 75 tuumaa. Maailma on täynnä asioita, jotka pitäisi onnistua. Katso halutessasi Suuret insinöörimokat televisiosta, se on ihana ohjelma, jos kysyt minulta ;)
50" oli kymmenen vuotta sitten. Nyt on 65-75", ja suurin televisio, jonka voi ostaa Elgigantenista, on 85" ja painaa 54 kg. Kuten varmasti ymmärrät, ei ole mitään ongelmaa kiinnittää sellaista televisiota (tai sitä, jonka ostat 10 vuoden kuluttua) OSB-, lastu- tai vanerilevyyn.

Emme näe asioita eri tavalla; kyse on vain siitä, että uskot vanerin olevan paljon kestävämpi kuin OSB, mikä on virheellistä. Kyse ei ole mielipiteestä.
 
  • Tykkään
Takgrund
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag sanoi:
Onko se vain turvallisen veden mukaan? Turvallinen vesi suosittelee hyviä ratkaisuja, mutta se ei tarkoita, että kaikki muu olisi väärin tai huonoa.

Sitten taas, että plyfa on parempi, uskon, että useimmat ymmärtävät, joten sinun ei tarvitse vakuuttaa minua, mutta joissakin tilanteissa osb on melko lähellä.
Nyt vastasin Ts alkuperäiskysymykseen yhdessä monien muiden kanssa. Oma valintani osui Plyfaa.

Lisäksi voin mainita, että ei ole vain Turvallista vettä, joka suosittelee hyvää ratkaisua. Kun "kosteantilan vaneri" kehitettiin vaihtoehtona, kaikki asianomaiset toimialajärjestöt olivat mukana yhdessä useiden vakuutusyhtiöiden ja muutaman muun kanssa. Yhteisen ratkaisun kehittämisen tarkoitus on mielestäni selvä. Mutta nyt emme keskustele "kosteantilan seinästä" tässä ketjussa.
Ennen tätä osb oli ehdottomasti yleisin pohjamateriaali kylpyhuoneissa.
 
Wow, kiitos niin monista hyvistä vastauksista! Joten näen sen sitten makuasiana :) Luulin kuitenkin, että OSB olisi paljon heikompi, mutta olin siinä väärässä, hyvä että kysyin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.