Aion päällystää kellarihuoneen vain vanerilla tai OSB:llä mutta minun on vaikea päättää kumman valitsen ja miten paksujen levyjen pitäisi olla. Siitä tulee pieni puutyöpaja, johon aion ripustaa asioita seinille, kuten hyllyjä, kaappeja jne. Seinät maalataan sitten vain valkoisiksi.

Mikä on paras? Vaneri vai OSB ja kuinka paksuja levyjen pitäisi olla?
 
  • OSB-levyjä pinoamattomana, käytetään kellarihuoneen seinien verhoukseen ja maalaamiseen valkoiseksi puutyöverstaassa.
P
Rakennusvaneri? Tai ehkä konstruktion vaneri, kuten niitä kutsutaan...
Kohtalaisen halpoja ja kestäviä... Helppoja korjata, jos haluaa maalata...
8-12mm ne yleensä ovat...
 
Maskintok sanoi:
Rakennusvaneri? Tai rakennusvaneri, kuten sitä ehkä kutsutaan...
Melko halpaa ja kestävää.. Helppo maalata..
8-12 mm ne yleensä ovat..
Kelpaa niin ohuet seinät ripustamiseen, eikö osb toimi yhtä hyvin? Onko sinulla jokin erityinen syy miksi suosit vaneria? Minulle se on samantekevää, haluan vain jotain mikä kestää hyvin :) 8 mm seinä tuntuu todella heikolta, uskaltaako siihen edes nojata? :D
 
P
Minulla on koko verstaan sisäseinät Byggplyfa-levyillä.. Ja kaikki työkalut roikkuvat näillä seinillä..
Teen myös kaninhäkkejä näistä levyistä..
Talon sisäseinät ym.. käytän kuitenkin 12mm
 
  • Tykkään
scanmar
  • Laddar…
Muistaakseni ero vetolujuudessa vanerin ja OSB:n välillä on merkityksetön.
Jos se maalataan, niin vaneri näyttää varmaan mukavammalta.
 
Vermilion Vermilion sanoi:
Aion sisustaa kellarihuoneen pelkällä vanerilla tai OSB:llä, mutta minun on vaikea päättää, mitä käytän ja kuinka paksuja levyjen tulee olla. Siitä tulee pieni puutyöverstas, jossa aion ripustaa asioita seiniin, kuten hyllyjä, kaappeja jne. Seinät maalataan sitten vain valkoisiksi.

Mikä on paras? Vaneri vai OSB ja kuinka paksuja levyjen pitäisi olla?
Jos hinta ei ole ongelma, ottaisin 15 mm "märkätilavanerin". Silloin sinun ei tarvitse miettiä, kestääkö se.
Vaneri kestää paremmin kuin OSB samassa paksuudessa. Erityisesti, jos kyseessä ovat asiat, jotka otetaan alas ja laitetaan takaisin usein.
 
  • Tykkään
Niclas Nordberg ja 1 muu
  • Laddar…
Hyvä kysymys!
Vanerilevy on kalliimpi, mutta jos saat halvalla vanerilevyn, se on ehdottomasti paljon parempi kuin OSB-levy. Asennan joskus keittiöitä ja en halua asentaa keittiötä, jos on tarkoitus olla OSB keittiökaappien takana, erityisesti yläkaappien. Ero on ehkä 30 kr/neliömetri. Oikaisuvaihtoehto sinulle voi olla OSB seinän alaosassa ja vaneri ylhäällä. Mutta silloin pinta ei ole maalatessa aivan sama, OSB:lla on karkea rakenne ja vaneri on täysin sileä. = Sijoita vähän ylimääräistä rahaa vanerilevyyn ja ole täysin tyytyväinen. OSB on tarkoitettu vähän kuin vaihtoehdoksi kipsin sisäpuolelle asuinhuoneet/olohuoneet/makuuhuoneet mutta ehkä ei tv-kulmassa, jossa iso tv on yläpuolella seinää...
 
  • Tykkään
Joak
  • Laddar…
B Byggare Bob 1966 sanoi:
mutta ehkä ei tv-kulmassa suuren tv`n seinällä ...
Tämä on täysin väärin. Ero vanerin ja OSB:n välillä kestävyydessä on hyvin pieni. Elgigantenista ei ole saatavilla sellaista TV:tä, jota ei voisi kiinnittää OSB:hen.

Ainoa asia, jota tässä täytyy miettiä, on miltä se näyttää kun se on maalattu, ja jos ei lainkaan välitä ulkonäöstä, voi käyttää mitä tahansa.
 
  • Tykkään
Skånepöjk ja 2 muuta
  • Laddar…
AXS
Voisit valita sen, mikä sopii parhaiten kattokorkeuden ja palkkivälin kanssa. Ja totta kai sen, mitä on saatavilla lähellä.

Olen ostanut erän levyjä från blocket, jos voi sovittaa sen mukaan, voi tulla todella halvaksi hyvä pinta. Möbelplyfa för byggmax-pris.
 
Asioita nähdään eri tavoin. Olen vuosien varrella oppinut yrittämään tehdä asiat oikein ensimmäisellä kerralla = eilen 50 tuumaa, ylihuomenna 75 tuumaa. Maailma on täynnä asioita, jotka pitäisi onnistua. Katso mielellään, Stora ingenjörsmissar televisiosta, se on ihana ohjelma jos kysyt minulta ;)
 
P
Ei kait siinä ole niin paljon eroa osb:n ja Byggplyfan välillä?
230 kr maksan yhdestä plyfa-levystä 1200x2500x12 mm
 
Rickard.
Maskintok sanoi:
Ei kai osb ja Byggplyfa niin paljon eroa? 230 kr maksan yhdestä plyfa-levystä 1200x2500x12 mm
Ehkä 100 kr ekstra per levy 12mm plyfasta verrattuna 10-11mm osb:hen riippuen. Vähän karkeasti "arvioitu"
 
P
Pienen eron vuoksi olisin ottanut plywoodin ja laittanut kauniita kuvioita seinille..
 
  • Tykkään
Svalan69
  • Laddar…
Ero kestävyydessä OSB:n ja K-vanerin välillä on suuri. Eri laatuluokkien välillä voi olla pieniä eroja, mutta yleisesti ottaen vaneri on kaksi kertaa vahvempaa. Tämä ei sulje pois sitä, että OSB on usein riittävän vahvaa. Itse en käyttäisi OSB:tä näkyvässä asennuksessa, ellei kyseessä olisi hyvin yksinkertainen tila.
 
  • Tykkään
Bngth ja 2 muuta
  • Laddar…
Rickard.
Maskintok sanoi:
Pienen eron vuoksi olisin ottanut vanerin ja saanut kauniit kuviot seinille..
Minulla on takkahuone maalatulla OSB:llä ja listoilla saumoissa ja olen täysin samaa mieltä. Kipsin taakse laitan kuitenkin vain OSB:tä paitsi ehkä tietyissä itsestäänselvissä tapauksissa. (joihin en ole vielä tullut)
 
  • Tykkään
Frank Malmqvist ja 1 muu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.