47 369 lukukertaa ·
25 vastausta
47k lukukertaa
25 vastausta
Vaneri vai OSB sisäseinään?
Aion päällystää kellarihuoneen vain vanerilla tai OSB:llä mutta minun on vaikea päättää kumman valitsen ja miten paksujen levyjen pitäisi olla. Siitä tulee pieni puutyöpaja, johon aion ripustaa asioita seinille, kuten hyllyjä, kaappeja jne. Seinät maalataan sitten vain valkoisiksi.
Mikä on paras? Vaneri vai OSB ja kuinka paksuja levyjen pitäisi olla?
Mikä on paras? Vaneri vai OSB ja kuinka paksuja levyjen pitäisi olla?
Kelpaa niin ohuet seinät ripustamiseen, eikö osb toimi yhtä hyvin? Onko sinulla jokin erityinen syy miksi suosit vaneria? Minulle se on samantekevää, haluan vain jotain mikä kestää hyvinMaskintok sanoi:
Jos hinta ei ole ongelma, ottaisin 15 mm "märkätilavanerin". Silloin sinun ei tarvitse miettiä, kestääkö se.Vermilion sanoi:
Aion sisustaa kellarihuoneen pelkällä vanerilla tai OSB:llä, mutta minun on vaikea päättää, mitä käytän ja kuinka paksuja levyjen tulee olla. Siitä tulee pieni puutyöverstas, jossa aion ripustaa asioita seiniin, kuten hyllyjä, kaappeja jne. Seinät maalataan sitten vain valkoisiksi.
Mikä on paras? Vaneri vai OSB ja kuinka paksuja levyjen pitäisi olla?
Vaneri kestää paremmin kuin OSB samassa paksuudessa. Erityisesti, jos kyseessä ovat asiat, jotka otetaan alas ja laitetaan takaisin usein.
Hyvä kysymys!
Vanerilevy on kalliimpi, mutta jos saat halvalla vanerilevyn, se on ehdottomasti paljon parempi kuin OSB-levy. Asennan joskus keittiöitä ja en halua asentaa keittiötä, jos on tarkoitus olla OSB keittiökaappien takana, erityisesti yläkaappien. Ero on ehkä 30 kr/neliömetri. Oikaisuvaihtoehto sinulle voi olla OSB seinän alaosassa ja vaneri ylhäällä. Mutta silloin pinta ei ole maalatessa aivan sama, OSB:lla on karkea rakenne ja vaneri on täysin sileä. = Sijoita vähän ylimääräistä rahaa vanerilevyyn ja ole täysin tyytyväinen. OSB on tarkoitettu vähän kuin vaihtoehdoksi kipsin sisäpuolelle asuinhuoneet/olohuoneet/makuuhuoneet mutta ehkä ei tv-kulmassa, jossa iso tv on yläpuolella seinää...
Vanerilevy on kalliimpi, mutta jos saat halvalla vanerilevyn, se on ehdottomasti paljon parempi kuin OSB-levy. Asennan joskus keittiöitä ja en halua asentaa keittiötä, jos on tarkoitus olla OSB keittiökaappien takana, erityisesti yläkaappien. Ero on ehkä 30 kr/neliömetri. Oikaisuvaihtoehto sinulle voi olla OSB seinän alaosassa ja vaneri ylhäällä. Mutta silloin pinta ei ole maalatessa aivan sama, OSB:lla on karkea rakenne ja vaneri on täysin sileä. = Sijoita vähän ylimääräistä rahaa vanerilevyyn ja ole täysin tyytyväinen. OSB on tarkoitettu vähän kuin vaihtoehdoksi kipsin sisäpuolelle asuinhuoneet/olohuoneet/makuuhuoneet mutta ehkä ei tv-kulmassa, jossa iso tv on yläpuolella seinää...
Tämä on täysin väärin. Ero vanerin ja OSB:n välillä kestävyydessä on hyvin pieni. Elgigantenista ei ole saatavilla sellaista TV:tä, jota ei voisi kiinnittää OSB:hen.B Byggare Bob 1966 sanoi:
Ainoa asia, jota tässä täytyy miettiä, on miltä se näyttää kun se on maalattu, ja jos ei lainkaan välitä ulkonäöstä, voi käyttää mitä tahansa.
Voisit valita sen, mikä sopii parhaiten kattokorkeuden ja palkkivälin kanssa. Ja totta kai sen, mitä on saatavilla lähellä.
Olen ostanut erän levyjä från blocket, jos voi sovittaa sen mukaan, voi tulla todella halvaksi hyvä pinta. Möbelplyfa för byggmax-pris.
Olen ostanut erän levyjä från blocket, jos voi sovittaa sen mukaan, voi tulla todella halvaksi hyvä pinta. Möbelplyfa för byggmax-pris.
Asioita nähdään eri tavoin. Olen vuosien varrella oppinut yrittämään tehdä asiat oikein ensimmäisellä kerralla = eilen 50 tuumaa, ylihuomenna 75 tuumaa. Maailma on täynnä asioita, jotka pitäisi onnistua. Katso mielellään, Stora ingenjörsmissar televisiosta, se on ihana ohjelma jos kysyt minulta 
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 407 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 407 viestiä
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ero kestävyydessä OSB:n ja K-vanerin välillä on suuri. Eri laatuluokkien välillä voi olla pieniä eroja, mutta yleisesti ottaen vaneri on kaksi kertaa vahvempaa. Tämä ei sulje pois sitä, että OSB on usein riittävän vahvaa. Itse en käyttäisi OSB:tä näkyvässä asennuksessa, ellei kyseessä olisi hyvin yksinkertainen tila.
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 407 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 407 viestiä
Minulla on takkahuone maalatulla OSB:llä ja listoilla saumoissa ja olen täysin samaa mieltä. Kipsin taakse laitan kuitenkin vain OSB:tä paitsi ehkä tietyissä itsestäänselvissä tapauksissa. (joihin en ole vielä tullut)Maskintok sanoi:

