Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
jonaserik: Jos asetat seinälle kaapin alle 45x45-listan, kiinnitä se 5 hieman vahvemmalla ruuvilla seinään (poraa esireikä, jonka halkaisija on ruuvin ytimen kokoinen) ja poraa listaan ruuvin paksuinen reikä. Tällöin kaappi seisoo sen päällä ja kantaa 95 % kuormasta. Ylemmät kiinnikkeet estävät sen putoamisen alaspäin ja ulospäin.
marp68: Kaikki sujui hienosti talvella asennuksen suhteen, ja listoilla jne. kaikki saatiin hienoksi. Mutta nyt kesällä oven alaosa ottaa kiinni juuri sen verran, ettei sitä voi sulkea. Ongelma alkaa alimmilta cm:ltä. Joko karmin tai säännön, jota käytin täyttääkseni aukon, on turvonnut lämmön ja korkean ilmankosteuden takia. Lue ketju tai katso kuva edellisestä viestistä Ajattelen, että
GoC: Minulla oli ensin Taklist. Tavallinen varjolista ei ole erityisen korkea. Ja ohuet ovenkarmit. Mutta se näyttää myös hieman vinolta. Miksi ei ovenkarmit sivuilla mennä koko matkan ylös kattolistaan ja ohut peitelista seinän ja kehyksen yläreunan väliin. Eikö olisi vähiten outoa verrattuna siihen, että muussa huoneessa on naurettavan pieni kattolista?
Harald Blåtumme: Ensimmäinen terassi, jonka rakensimme, oli Bilteman A2-ruostumattomista ruuveista, noin vuonna 2014. Yksikään ruuvi ei ole katkennut, vaikka olemme irrottaneet ja asentaneet uudelleen useita terassilautoja töiden vuoksi terassin alla - ei mitään ongelmia. Käytin nyt kesällä siitä rakennusprojektista yli jääneitä ruuveja pienempään rakennelmaan. En tiedä, miten Bilteman ruuvit
Nicro: Se on sellainen. https://www.fast-fastening.com/BisonPictures/Extended_Web/51/288151.jpg Vedä sitä kohti itseäsi niin, että plugi tarttuu kipsilevyn taakse ja yritä kiertää se ulos. Jos se ei onnistu, leikkaa ruuvi poikki.
FreQa: [citat] Toinen ratkaisu voisi olla käyttää neliönmuotoista rautatankoa ja liimata kiinni. Saunassani olen joutunut kiristämään vääntöjä, kun puupalikat kuivuvat ajan myötä, joten ne eivät enää olekaan rinnakkain.
PNO: Voi ei. Pitkäkuljetusmaksu oli minulle uusi. Rinkaby on aiemmin ollut luotettava lähde teräsputkille kohtuulliseen hintaan, kun heillä oli kiinteä maksu tilauksesta ja kuljetuksesta riippumatta siitä, mitä tilasi. Mutta eikö mikä tahansa seppäliike voisi myydä putkenpätkän kohtuulliseen hintaan? Terästukkureilla on yleensä pientilausmaksu, joka on melko ikävä, jos ostaa alle 100
Matti_75: Riippuu siitä, käskettiinkö sinua kastelemaan jälkikäteen vai huolehtivatko he jälkihoidosta.
Christian LeBygg: Kuulostaa hyvältä! Olemme asentaneet lankkusillan ja sen ääreen betonikaivon, noin 160x40 cm, pohjaksi. Olemme saaneet sen laskettua pohjaan noin 10 cm ja sitten täyttäneet sen kivillä ja laittaneet lankkusillan päälle. On mielenkiintoista nähdä, pystyykö jää siirtämään sitä. Mietin, että täyttäisin yksinkertaisemmilla kivikammiolla paalujen yhteydessä, jotka ovat kaivon
TheJesper: Kiitos kaikista vinkeistä! Löysin yhden, joka oli Hisingenissä Göteborgissa, ostettu CALEXICO WOOD AB:ltä, noudettu Fredricsonsin puusta. Tarjottu: 1015025171 Mdf 25x2440x1220 V313 Fibrapan vihreä ydin 1 ST 943 kr sis. alv M2 CALEXICO WOOD AB Mutta tarvitsin paksuuden 22, joten oli vain yksi valtava levy... f-1015022163 Mdf 22x2440x2100 V313 [bild] Se meni hyvin Älvsborgin sillalla vähän
Bygg_pojken: Kohtuullista. Kiitos avusta! Se voi olla hieman liian työlästä porata neljä reikää per kulma ja käyttää 4-5 kulmaa. On varmaan helpompaa käyttää jotain muuta ratkaisua. Kiitos kaikista vastauksista!
Wilhelm T: [citat] Kiitän kovasti siitä vastauksesta. Aion tarkistaa kunnasta, onko siellä piirustuksia, muuten onkin varminta jättää tämä "holvina".
cdt: Niin, en tiedä miten siihen pitäisi suhtautua. Olen itsekin ajatellut hankkia ilmavesilämpöpumpun myöhemmin vain jäähdytykseen, joten olisi mielenkiintoista, jos joku osaisi vastata siihen.
Semiproffset: Haluaisin myös rakentaa jotain vastaavaa. olisi kiva jos laittaisit kuvat esille. =)
RobbanGBG: Yksi vaihtoehto voisi olla naulaliimata yhteen 2 kpl tavallisia 45x220 c24-palkkeja, jotta saadaan palkki, joka pitäisi ainakin olla verrattavissa vanhoihin 75x225 palkkeihin nähden. Hmm, suhteellisen edullista verrattuna liimapuuhun sekin olisi...
fosi: [citat] Ajatus on maalata portaat, minun pitää keskustella jonkun firman kanssa, joka voi ohjata minut oikeaan suuntaan - mutta nyt tunnen, että se on mahdollista kuitenkin. Kiitos avusta.
Viktor.J: [citat] Mutta nuohoojan tulee kuitenkin tarkastaa säännöllisin väliajoin?
TomTheodor: Hei Olin asentamassa hattuhyllyä eteiseen (kipsiseinä) mutta satuin poraamaan yhden reiän hieman väärin, joten nyt kaikki ruuvit eivät kiinnity. Tarvitsisin siirtää yhtä alempaa reikää noin 0,5-1 senttimetriä ylöspäin, jotta kaikki Mollyproput sopisivat. Onko tähän jokin tapa (tasoitusaine tai jotain kovempaa) vai täytyykö minun tehdä neljä uutta reikää? //Tom
Mackan C: Hei, hienoa, suuri kiitos, että käytit aikaa vastataksesi Peterille! Ystävällisin terveisin //Marcus
Hus tomte: [citat] Sama samanlainen talo kuin ensimmäisessä viestissä mutta vuodesta 82 ja saman tyyppinen seinä aiotaan purkaa.. siksi liityin tähän ketjuun :p mutta aloitan vielä uuden ketjun
frejoh86: Hei, Olemme vaihtamassa paneeleja taloon ja autotalliin, ja myöhemmin aiomme paremmin sovittaa rakennusten katot yhteen. Haluaisin kuulla, mitä mieltä olette tämän W-rakenteen kantokyvystä. Tällä hetkellä katolla on vain huopa, ja skenaariot, joita ajattelemme, ovat tiili/betoni/nauhahuurapelli. Pahin tilanne olisi myös oikealla oleva eteläsivu, johon lisätään aurinkopaneeleja.
Jonathan Amédro: [citat] Se ei ole kellari ja seinä on rakennettu ciporex-levyillä
Jonatan79: Kyllä, OSB tai esimerkiksi vaneri, ovat puulevyjä, joita käytetään yleensä rankojen päällä, eristys välissä tietenkin.
sinuslinus: [citat] Oli hyvä, ettei tullut MDF:ää riippumatta siitä, kuinka hyvin se olisi maalattu. Orgaaninen materiaali suihkun välittömässä läheisyydessä on suuri riski ongelmille.
AndersS: Halkoa japaninsahalla halkaisupuolella ja 4 metriä ei ole ongelma. Jos sen pitää sopia seinää ja sitten kattolistaa vasten, se vie enintään 5-10 minuuttia. Paljon keskittymistä koneisiin. :cool: ja unohda tavallinen pokasaha, koska se on tehty katkaisuun. ;)
useless: Mikä osa ovesta osuu kynnykseen? Onko ovilevy vinossa karmiin nähden?
enstorstark: Hei! Mietin, miten rakentaisin kaiteen vanhaan betonirapuun. On kolme olemassa olevaa reikää ja mietin, voinko täyttää ne betonilla ja asettaa tolpan kengän paikoilleen ja rakentaa kaiteen sillä tavalla siis puusta. Ei oikein sovi se olemassa oleva valettu. Mutta ajattelin tehdä jotain, jonka kykenen itse tekemään :). [bild] [bild] [bild] [bild]
Singenjören89: Nyt olen kaivanut koekuopat uudestaan ymmärtääkseni maaperää paremmin, mutta tunnen pikemminkin yhä enemmän hämmennystä siitä, mikä perustamistapa olisi sopivin. Uusien kokeiden perusteella syvyys näyttää olevan noin 2-2,5 m koko talon 171 m2 alueella. Hieman tasoittamalla saan läjitystarpeeksi lähes 600 m3 ja täyttötarpeeksi (eri jakeilla) suunnilleen saman. [bild] Kahdesta eri
Hus tomte: Hänet pitäisi ottaa yhteyttä heti ja nähdä, mitä hän ajattelee. Kiitoksia paljon (y)