3 677 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Kivipesä laiturille
Aiomme rakentaa pienen kivikasan laituria varten, joka yleensä on maalla, mutta kerran kuukaudessa korkealla vedellä se osittain kastuu. Kivikasa rakennetaan Gävlen pohjoispuolelle itärannikkoa pitkin. Ajattelemme käyttää tuoreita mäntypuita kivikasan rakentamiseen. Tietenkin ajan myötä se kutistuu jonkin verran - mutta onko siitä ongelmaa? Laiturin ympärille rakennamme jäältä suojaavan helmuksen kyllästetystä puusta. Pitäisikö meidän käyttää tappeja vai kiinnittää rautaa ja ruuveja? Anna hyviä neuvoja!
Backa1973 sanoi:
Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!
Synd att du inte fått några svar. Jag är i lite samma läge. Har du byggt någon stenkista och hur hanterade den isen?Backa1973 sanoi:
Vi ska bygga en liten stenkista till en brygga som oftast står på land men vid högvatten nån gång i månaden kommer den bli delvis vattendränkt. Stenkistan byggs längs med ostkusten norr om Gävle. Vi tänker oss använda färska furustockar till stenkistan. Givetvis kommer den krympa något med tiden - men kommer det bli problematiskt? Kring bryggan bygger vi en kjol mot isen av impregnerat virke. Ska vi dymla eller fästa med järn och skruvar? Kom med goda råd!
Hei,
Eilen tilasin kaivinkoneenkuljettajan tänne laittamaan kiviä eräänlaiseksi kivimuuriksi. Ei siis mikään kivikirstu. Aion laittaa nyt käyttämättä olevan lankongin sen päälle, mutta poistan sen talveksi. Muurin ulottuu noin 2,5 m rantaviivasta lahteen, ollen noin 1 m leveä. Tällöin muurin sisällä tulee olemaan pieni syvennys, jossa vene tulee olemaan melko näkymättömästi varkaille. Jos otat yhteyttä, voin lähettää valokuvan, kun se on valmis.
Ratkaisuni maksaa noin 20 000 kr. Kivikirstu olisi maksanut vähintään kaksinkertaisesti. En olisi missään nimessä voinut tehdä kivikirstua itse.
Eilen tilasin kaivinkoneenkuljettajan tänne laittamaan kiviä eräänlaiseksi kivimuuriksi. Ei siis mikään kivikirstu. Aion laittaa nyt käyttämättä olevan lankongin sen päälle, mutta poistan sen talveksi. Muurin ulottuu noin 2,5 m rantaviivasta lahteen, ollen noin 1 m leveä. Tällöin muurin sisällä tulee olemaan pieni syvennys, jossa vene tulee olemaan melko näkymättömästi varkaille. Jos otat yhteyttä, voin lähettää valokuvan, kun se on valmis.
Ratkaisuni maksaa noin 20 000 kr. Kivikirstu olisi maksanut vähintään kaksinkertaisesti. En olisi missään nimessä voinut tehdä kivikirstua itse.
Siellä tulee olemaan isoja kivenlohkareita pohjalla, sitten riittävän suuria kiviä, joihin jää ei pysty vaikuttamaan.
N NilsAgaton sanoi:Hei,
Eilen tilasin kaivinkoneenkuljettajan tänne laittamaan kiviä eräänlaiseksi kivipengermäksi. Ei siis kivikoria. Laitan käyttämättömän sillan päälle, mutta poistan sen talveksi. Pengermä ulottuu noin 2,5 metriä rantaviivasta lahteen, noin 1 metriä leveä. Pengermän sisäpuolelle tulee pieni syvennys, jossa vene tulee olemaan melko näkymättömissä varkailta. Jos otat yhteyttä, voin lähettää valokuvan, kun se on valmis.
Ratkaisuni kustantaa noin 20 000 kr. Kivikori olisi maksanut vähintään tuplasti. En olisi missään tapauksessa voinut tehdä kivikoria itse.
Kuulostaa hyvältä! Olemme asentaneet lankkusillan ja sen ääreen betonikaivon, noin 160x40 cm, pohjaksi. Olemme saaneet sen laskettua pohjaan noin 10 cm ja sitten täyttäneet sen kivillä ja laittaneet lankkusillan päälle. On mielenkiintoista nähdä, pystyykö jää siirtämään sitä. Mietin, että täyttäisin yksinkertaisemmilla kivikammiolla paalujen yhteydessä, jotka ovat kaivon sisäpuolella mutta kuitenkin melko alttiina jäälle. Minusta on hieman epäselvää, kuinka suuria kivikammioiden pitäisi olla, jotta jää ei saisi otetta niistä. Mutta se tietenkin riippuu siitä, kuinka ankara talvi on. On mielenkiintoista nähdä, pysyykö lankkusilta 2-3 kuukautta vai 20-30 vuotta. Tuntuu, että se menee joko niin tai näin.
Klikkaa tästä vastataksesi