Seinän keittiön ja eteisen välillä olen alkanut purkaa 170 cm (kohtisuorassa piirustuksen merkintään nähden). Siinä oli aiemmin oviaukko, jota olen nyt laajentanut. Kuten kaksi muuta kuvaa näyttävät, siinä on kaksi vaakasuoraa pontattua lautaa. Olin melko varma, ettei seinä ole kantava, mutta tulin epävarmaksiksi näiden vaakasuorien lankkujen vuoksi. Vai rakensiko siihen oviaukon piiluverenkaan seinään? Olen nähnyt muissa remonttihankkeiden kuvissa, että kaikissa oviaukoissa on nämä lankut "haka" yläpuolella. Onko ok poistaa nämä seinältäni, jotta saan aukon aivan kattoon asti, mitä luulette?

Pohjapiirustus, joka näyttää punaisella merkityt poistettavat seinät keittiön ja eteisen välillä.

Puurakenne ja vanhaa tapettia seinässä, jossa näkyy horisontaalisia lankkuja. Yläpuolella johdot roikkuvat.

Puinen ovenkarmirakennelma remontoidussa seinässä, vaakasuorat laudat näkyvissä, kysymys kantavuudesta.
 
  • Tykkään
Ludvig1987
  • Laddar…
BirgitS
Onko sinulla rakennuspiirustuksia ja milloin talo on rakennettu?
Tiedätkö, miten palkit kulkevat seinien yläpuolella?
 
BirgitS BirgitS sanoi:
Onko sinulla rakennuspiirustuksia ja milloin talo on rakennettu? Tiedätkö kuinka palkit kulkevat seinien yläpuolella?
Valitettavasti ei ole rakennuspiirustuksia. Talo on kaksikerroksinen funkistyyliin rakennettu vuonna 1947.
 
Oletko tarkistanut kunnalta, onko heillä piirustuksia?
 
1 16386 sanoi:
Oletko tarkistanut kunnalta, onko heillä piirustuksia?
Ei. En ole ajatellut sitä. Ehkä sen kokeileminen voisi olla vaivan arvoista.
Mutta jos katsotaan piirustusta, niin eikö se ole varmaa, että se seinä, joka kulkee olohuoneen ja ruokasalin läpi, on kantava? Ovatko "sivuseinät" yleensä myös kantavia?
 
BirgitS
Taloissa vuodelta -47 se voi olla niin. Olen kysynyt eräältä foorumilla olevalta, joka on erittäin perehtynyt aiheeseen, onko hänellä aikaa lukea keskustelua.
 
Tyypillistä lankkukehikkoiselle talolle on, että siitä puuttuu se systematiikka rakenneyhdisteissä, jonka siirtymä runkorakenteisiin noin vuonna 1950 pakotti esiin. Siksi kaikki seinät voivat olla potentiaalisesti kantavia ja lisäksi vakauttavia. Oven aukon päällä oleva poikkipuu on standardiratkaisu, joka löytyy kaikista aukkoista lankkuseinissä riippumatta niiden toiminnasta. Lisäksi voi olla niin, ettei tämän poikkipuun päällä ole lattiapalkkia, vaan tämän tehtävän suorittaa seinän yläosa. Parhain apuväline stomsysteemin analysointiin on alkuperäispiirustus yhdistettynä palkkisuuntausten tutkimisiin. Kiinteistönvälittäjän piirustukset, kuten yllä oleva, ovat arvottomia ja vaarallisia. Parasta on olla tekemättä suurempia aukkoja ollenkaan ja hyväksyä, että lankkutalot ja avoimet pohjaratkaisut eivät ole täysin yhteensopivia käsitteitä.
 
  • Tykkään
BirgitS ja 1 muu
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Tavallista hirsi(tai laudasta)rakennetuille taloille on se, että niistä puuttuu sellainen systematiikka rakenteesta, jonka siirtyminen kehysrakenteisiin noin vuonna 1950 pakotti esiin. Kaikki seinät voivat siksi mahdollisesti olla kantavia ja lisäksi niillä voi olla stabiloiva tehtävä. Kuvan oviaukon yläpuolinen poikkirakenne on vakiotapaus, joka löytyy kaikista aukkojen yläpuolelta laudoituksissa, niiden toiminnasta riippumatta. Voi lisäksi olla, ettei tämän poikkirakenteen yläpuolella ole mitään lattia palkkia, vaan että seinän yläosa täyttää tämän tehtävän. Paras apukeino analysoimaan rakennetekniikkaa on alkuperäinen piirustus yhdistettynä kerroksien suunnan tutkimuksiin. Välittäjän piirustukset, kuten yllä oleva, ovat arvottomia tai jopa haitallisia. Paras tapa on olla tekemättä mitään suurempia aukkoja lainkaan, vaan hyväksyä, että hirsi(tai lauta)rakennukset ja avoimet pohjaratkaisut eivät ole täysin yhteensopivia käsitteitä.
Kiitän kovasti siitä vastauksesta. Aion tarkistaa kunnasta, onko siellä piirustuksia, muuten onkin varminta jättää tämä "holvina".
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.