Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
roli: Moelvenilla voit rekisteröityä ja saada käyttöoikeuden verkkopohjaiseen mitoitukseen. https://www.moelven.com/se/produkter-och-tjanster/allt-om-limtra/dimensioneringshjalp/
Immobil: [citat] Joo, tai anna vaurion olla, se ei näy, kun koneet ovat paikallaan. Laita muovialusta alle, kuten Plutos ehdottaa.
RullPutte: Ajattelin korvata ristituet vaneri- tai OSB-levyillä seinän sisällä. -Mikä levy sopii lämmittämättömään ja eristämättömään kuistille? -Minkä paksuisia levyjen tulisi olla? [bild]
TSajdak: Hei Onko kenelläkään vinkkejä ribattujen seinäpaneelien valmistajista tai toimittajista? En siis etsi akustiikkapaneeleja, kuten esimerkiksi wooduppin tarjoamat. Haluan, että ribat ovat kapeampia ja tiheämpiä. Puusepäntöitä tekevä yritys, joka voisi valmistaa?
mariedal: [citat] Kiitos, näyttää siltä että se pitää paikkansa. Hyvä siinä tapauksessa.
fribygg: Toimii varmasti. Olisin varmaan valinnut halvan ruuvin, kuten Julas art 014443 600 kpl, 5x80mm hintaan 269kr, niiden pitäisi toimia koko portaaseen ja on mukavaa, halpaa ja nopeaa valita yksi koko, joka kelpaa koko rakenteeseen.
jontemålare: Hei! Onko kenelläkään hyviä tekniikoita kulmavinkelin suoristamiseksi ja vinkkejä siitä, kuinka tietää ovatko hammarband ja syll suorassa? Toinen seinä tulee olemaan koolattu 45x45 ja toinen 45x70, koska siinä on sisäänrakennettu karm. Ajattelin käyttää metalliprofiileja hammarband/syll sijaan [bild] .
Fredric87: Hei Olen tänään saanut avaimet uuteen taloomme. 60-luvun talo, jossa käytännössä kaikki sisäseinät ovat betonia, mutta niissä on kangastapetti, joka kuitenkin pysyy tiukasti paikallaan. Epätasaisuus ja sähköjohdotuksen urittaminen tekevät sen, että haluan laatoittaa kipsilevyllä. Rinnetalo ja kyseessä olevat huoneet ovat maan yläpuolella. Miten teen tämän sopivimmin? Liimata
BiFuel: [citat] Kanon, då kör jag på det. Vitavias instruktion lämnade en hel del att önska :crysmile:
ÉlPon: Nyt olen tullut siihen tulokseen, että vähennän leveyden 20cm:iin ja käytän onttoja block, jotka voin sitten raudoittaa ja valaa niin, että se tuntuu vakaammalta. Silloin saan mahtumaan vielä 5cm enemmän pylvään ulkopuolelle, eli yhteensä 5+5cm.
bighenk: Hei! Olen lähes loppusuoralla carport-rakentamisessa. Olen kysynyt muutamalta paikalliselta henkilöltä, että toimiiko ideani kattopalkkien suhteen. Mutta ajattelin myös esittää kysymyksen täällä. Minulla on 13 liimapuupalkkia, jotka tukevat 0,6mm aaltopeltikattoani. Toivon, että nämä palkit voivat olla käsittelemättömiä yksinkertaisuuden ja taloudellisuuden vuoksi. Ajatuksena oli
peter.linkan: Kun asennamme FTX:tä, meidän on poistettava nämä vanhat eterniittituuletusputket (ne ovat juuri siellä, missä ftx-putkien on mentävä, joten siksi ne on poistettava). Miten se tehdään parhaiten? Toisessa ketjussa aiheesta kirjoitti joku, että ne voidaan poistaa hyvin, mutta sahaamista pitäisi välttää. Miten sitten pitäisi edetä? Sahaaminen on ainoa ratkaisu, joka tulee mieleeni.
Prodigys: [citat] Vedä viiva, jota voit seurata, ja työskentele hitaasti. Pienet lovet voi aina peittää reunalistalla.
fribygg: Ei sinun tarvitse ruostumatonta ruuvia, mutta voit valita Grabbersin ruostumattomat TREX-ruuvit LOX-bitseillä, jos haluat. Sinä ja jälkeläisesi tulette kiroamaan joka kerta kun pitää siirtää tai poistaa ruuvi ja toivomaan, että olisit valinnut tavallisen galvanoidun lankanaulan sen sijaan. Minä valitsisin tavallisen ulkokäyttöön tarkoitetun pintakäsitellyn ruuvin, mieluiten
ÉlPon: Aion muurata kellarin seinän 300 mm, josta 1,5 metriä on maan alla. Mikä on ero Leca blockin ja Leca murblockin välillä? Kysyin heidän online-chatissa, mutta sain vain vastauksen, että Block on uudempi versio, sitten chat katosi. https://www.se.weber/leca/leca-blockmurblock/lecar-block-300-fin https://www.se.weber/leca/lecar-murblock/lecar-murblock-30-typ3 Block 300 on ontto, kestää
gofika: Yritän uudelleen! Aion laajentaa uudella kellarilla ja haluan puulattian uusiin huoneisiin. Kuten näen, minulla on kaksi vaihtoehtoa: (1) Valaa lattialämpöputket suoraan betonilaattaan ja asettaa puulattia päälle, valaa betonilaatta niin, että se on 2-3 senttimetriä alemmas kuin haluttu lopullinen lattian korkeus (2) Valaa betonilaatta niin, että se on muutama kymmenen senttimetriä(?)
Niklaspe: Rakennusvuosi 1975, lumi alue 3 Norrbotten. 38 asteen katon kaltevuus. Sitten voit tarkistaa mitoitusohjelmat. 90x90’liimapuupilarit.
JohanCarlsson75: Heippa! Olen lukenut hieman foorumilta kuinka voi korjata savupiippua ja se näyttää olevan erilaista riippuen siitä, milloin se on rakennettu. Aion korjata kulman, jonka näet kuvassa, ja muutamia halkeamia. Mitä minun pitäisi käyttää? sitten haluan maalata sen valkoiseksi. Mitä maalia minun pitäisi käyttää?
Bläcktudan: En ymmärrä kysymystä? Tarkoitatko trapin vangeria? Edit: huomasin, että siinä luki ramppi. Joku muu voi vastata siihen. Mutta spontaanisti ajattelen, että sinun kannattaisi tähdätä laskelmiin raskaan lattian mitoitustaulukossa. Uskon, että se on jossain siinä alueella.
Höghus: Olen tehnyt saman virheen. Käytin tällaista. https://www.bauhaus.se/fogkrats-proffs-2 On mahdollista valita yksi tai 2 terää samanaikaisesti saumanleveydestä riippuen. Paljon työtä, mutta lopulta tuli hyvä. /Höghus
zarkov: Villinä arvauksenani on, että palkki sijaitsee olohuoneen ovien yläpuolella kahdessa viimeisessä kuvassa, todennäköisimmin I- tai H-palkki teräksestä. Tarvitset rakennusinsinöörin, jolla on rakennesuunnittelun suuntautuminen.
-MH-: [bild] Tämä on leikattu rakennuskuvasta "Enkla Stugan". Vaakasuorat tukipuut (49) sahataan viistoon sisänurkissa, jotta pystysuorat kulmatukipuut (25) voidaan naulata paikoilleen. Eikö voisi yksinkertaisesti siirtää kulmatukipuut 45 mm "ulospäin" nurkista (tai ainakin toisen niistä), jotta välttyisi tuolta työvaiheelta? Vai täytyykö niiden sijaita niin, että kulman kokoonpano on
jonasmolina: Hei, Aion vaihtaa puuverhouksen vuonna 1909 rakennettuun omakotitaloon, jossa on tällä hetkellä pystysuuntainen verhoilu piilulistoilla. Ajattelin yhdistää vaakasuoraa puuverhousta pystysuuntaiseen ilman piilulistoja (kuten kuvassa) ja olen tarkistanut useimmissa rakennustarvikeliikkeissä, mutta en ole oikein löytänyt sitä klassista ilmettä pienemmillä mitoilla. Onko kellään