Bowman
Krille-72 Krille-72 sanoi:
Kiitos vinkistä. Tuon aion tarkistaa.
Muista, että se mikä on superhelppoa joillekin oppia on merkittävästi vaikeampaa toisille...:crysmile:
Se on hauska ja hyvä ohjelma, jos on vähän utelias niin oppii nopeasti.
Sen voi saada ilmaiseksi, ei mikään piraattiversio tai niin, mutta se on vähän hankala selvittää.
Se on sketchup Make 2017.
https://forums.sketchup.com/t/sketchup-make-2017-download-links/74172
Klikkaa:
Kuvakaappaus foorumipostauksesta, joka antaa tietoa SketchUp Make 2017:n lataamisesta ja sen käytöstä ei-kaupallisiin tarkoituksiin.
Valitse mieluiten englanninkielinen versio, koska oppiminen oppaiden kautta jne. on helpompaa netistä.
Sitä voi käyttää ilman lisenssiä, mutta täytyy klikata "start using Sketchup" sen sijaan "free pro trial jne."
Jopa 30 päivän jälkeen.
Onnea!

Ts:lle, seuraan mielenkiinnolla, kun olen tekemässä samankaltaista terassia myös.
Ei ole ihan sinun Sketchup-taidot, mutta oppii :)

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Semiproffset Thiger sanoi:
Se vie hieman harjaantumista ennen kuin siihen pääsee sisälle, mutta kun ensimmäinen kynnys on ylitetty, sketchupissa mallintaminen on hauskaa. On olemassa ilmainen verkkoversio. Yksityiskohtia voi lisätä vaikka kuinka paljon, tässä on pultit kiinnitykselle kellariseinään.
[kuva]

Mutta nyt kamppailen katetun osan mitoituksen kanssa, joka voi myöhemmin olla tarpeen lasittaa. Ruotsalaisesta puusta saan vain sen, että kaiken, mukaan lukien koko terassin, on oltava liimapuusta.. en oikein tajua sitä.

Kuvassa on 95x95 tolpat ja 45x195 päällyslaudat. Ajattelin sitten käyttää 45x170 c/c1200, johon sijoittaa muoviraket. Pitääkö päällyslaudan ehkä olla 190mm?

[kuva]
Uskomattoman kaunis ja yksityiskohtainen piirustus. Tätä minun on todellakin ryhdyttävä tekemään, kun aikaa löytyy. Olen joutunut häpeämään käsin piirrettyjä luonnoksiani 20 vuotta (minä lupaan. Se on katastrofi) joten ihmiset varmasti yllättyisivät, jos onnistuisin saamaan niin kauniita luonnoksia aikaan.

Kysymykseesi tolpista ja päällyslaudasta, en näe päällyslaudan jänneväliä. Ei ole niin, että 45x195 päällyslaudalle ei kestäisi, mutta jos jänneväli on liian suuri, 195 voi notkua vuosien mittaan. Siinä mielessä liimapuuta on ylivoimaista.
Jos aiot lasittaa ylös päällyslautaan asti, suosittelisin painettua liimapuupalkkia päällyslautana.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman sanoi:
Se on hauska ja hyvä ohjelma, jos on vähän utelias, oppii nopeasti. Sen voi saada ilmaiseksi, ei tarvitse mitään piraattiversiota tai muuta, mutta se on vähän hankala löytää. Se on Sketchup Make 2017. [linkki] Klikkaa: [kuva] Valitse mieluummin englanninkielinen versio, koska oppiminen on helpompaa www-oppaiden jne. avulla. Sitä voi käyttää ilman lisenssiä, mutta pitää klikata "start using Sketchup" sen sijaan, että valitsisi "free pro trial jne.". Myös 30 päivän jälkeen. Onnea matkaan! TS:lle, seuraan innolla, sillä olen rakentamassa samantyylistä terassia. Ei ole ihan sinun Sketchup-taitojasi, mutta oppii kyllä :)
Hienoa, nyt ei tarvitse istua nettiversiossa! :love:(y)

Muutama vinkki, jotka vievät aika pitkälle Sketchupissa.
  • Aloita aina piirustus perusviivalla (punainen akseli)
  • Mallinna osat erikseen omiksi komponenteiksi ja yhdistä lopuksi kokonaisuudeksi
  • Opettele "move/copy" & "rotate" työkalut kunnolla. (move:lla voi tehdä juoksevia kopioita x mitalla tai x lukumäärä annetulla mitalla. Aitaelementit tai terassilaudat esim.) Erittäin hyödyllinen erityisesti terassimallinnuksessa.

Hyvä opetusvideo kertomiseen ja jakamiseen:

• Tykkään
Krille-72 ja 1 muu
  • Laddar…
Bowman
Huippua, nyt minun ei tarvitse käyttää verkkoversiota! :love:(y)

Muutama vinkki, jotka auttavat pitkälle SketchUpissa.
  • Aloita aina piirtäminen perusviivasta (punainen akseli)
  • Mallinna osat erikseen omiksi komponenteiksi ja yhdistä sitten kokonaisuudeksi
  • Opettele "move/copy" & "rotate" työkalut kunnolla. (Move-työkalulla voi tehdä jatkuvia kopioita x-mittoihin tai x-määrän tiettyyn mittaan. Aita- tai terassilaudat esim.) Erittäin hyödyllinen erityisesti terassimallinnuksessa.

Hyvä opas kerto- ja jakotoimintoihin: [media]
Hyviä vinkkejä, komponenttien luominen alustaksi (tai niiden lataaminen 3D warehouse:sta ja säätäminen) ja sitten käyttää move ja move+copy. Olen juuri päässyt tähän pisteeseen, jolloin se käy helpommin ja nopeammin. Minulla on vielä hieman vaikeuksia saada kaikki sopimaan yhteen, mutta varmasti on olemassa helppo ratkaisu "liimata" tavarat yhteen, kun sen oivaltaa.

Bowman Bowman sanoi:
Se on hauska ja hyvä ohjelma, jos on vähän utelias, niin oppii nopeasti.
Sen voi saada ilmaiseksi, ei mitään piraattiversiota tai niin, mutta on vähän kinkkistä selvittää se.
Se on Sketchup Make 2017.
[linkki]
Klikkaa:
[kuva]
Valitse mieluiten englanninkielinen versio, sillä se on helpompi oppia ohjeiden jne. kautta verkosta.
Tätä voi käyttää ilman lisenssiä, mutta täytyy klikata "start using Sketchup" sen sijaan että "free pro trial jne."
Myös 30 päivän jälkeen.
Onnea matkaan!

TS:lle, seuraan jännityksellä, kun olen tekemässä samankaltaista terassia.
En ole vielä saavuttanut Sketchup-taitojasi, mutta oppii kyllä :)
Kiitos vinkistä. Aion varmasti tarkistaa tämän. Tulipa vähän hiki heti, kun kirjoitit ettet ole saavuttanut samaa taitotasoa kuin TS... :rofl:

• Haha
Bowman
  • Laddar…
Uskomattoman hieno ja yksityiskohtainen piirustus. Siihen kyllä tartun kun aikaa löytyy. Olen nolostellut käsin piirrettyjä luonnoksiani 20 vuotta (lupaan, ne ovat katastrofi) joten ihmiset yllättyisivät, jos onnistuisin tekemään noin hienoja luonnoksia.

Mitä tulee kysymykseesi tolpeista ja kantavista puista, en näe kuinka suuri kantavan puun jänneväli on. Ei ole niin, että 45x195 ei kestäisi kantavana puuna, mutta jos jänneväli on liian suuri, 195 voi vuosien mittaan taipua. Tästä näkökulmasta liimapuupalkit ovat ylivoimaisia.
Jos nyt aiot lasittaa kantavaan puuhun asti, suosittelen painekyllästettyjä liimapuupalkkeja kantaviksi puiksi.
Tolppien välinen jänneväli on noin 3500mm. Haluan mahdollisimman vähän tolppia, jotta saan avattavat lasiosat. Mutta kuten sanoit, jänneväli on luultavasti liian suuri. Liimapuu ja paksummat tolpat (120x120mm) Mutta täytyisikö minun sitten käyttää erillisiä paaluperustuksia tolpille?

Bowman
Kiitos vinkistä. Aion todella tarkistaa tämän. Tuli vähän hiki heti kun kirjoitit, ettet ollut saavuttanut samoja taitoja kuin Ts…:rofl:
Mutta aloin näpertää vain pari päivää sitten. Jos on utelias ja on perustaidot tietokoneista, niin oppii. Sitten voi valita, kuinka tarkka haluaa olla, se riippuu vähän siitä, millainen ihminen on, mutta voi helposti uppoutua yksityiskohtiin :)

Istuin tämän parissa useita vuosia sitten ja tein piirustuksia veitsenteroittimesta, joten muistan hieman siitä, tosin. :)

• Tykkään
Krille-72 ja 1 muu
  • Laddar…
Bowman Bowman sanoi:
Hyvät vinkit, valmistella komponentteja (tai ladata ne 3D warehouseista ja muokata niitä) sitten käyttää move ja move+copy. Olen juuri päässyt siihen pisteeseen, jolloin se on helpompaa ja nopeampaa.
Minulla on vielä vähän ongelmia saada kaiken pysymään yhdessä, mutta varmasti on olemassa helppo ratkaisu "liimata" asioita yhteen kun sen keksii.
Sen teet Groupilla (merkitse kaikki, oikeaklikkaa ja make Group). Sitten voit siirtää koko ryhmän.

Sama kun haluaa useita lautoja eri versioina. Tehdään peruslauta, esimerkiksi terassilauta ja tehdään se komponentiksi. Sitten voit kopioida sen ja oikeaklikata ja valita make unique. Sitten voit muuttaa sen pituutta jne ilman että ensimmäinen muuttuu.

• Tykkään
Bowman
  • Laddar…
Jännevälillä pylväiden välillä on noin 3500 mm. Haluan, että pylväitä on mahdollisimman vähän, jotta saan avattavat lasiosat. Mutta kuten sanot, jänneväli on luultavasti liian suuri. Liimapuuta ja paksumpia pylväitä (120x120 mm) Mutta silloin minun on luultavasti käytettävä erillisiä perustuksia pylväille?
Jos se on 3500 mm, paras vaihtoehto on liimapalkit. Katso, minkä kokoisen palkin tarvitset, ja päätä sitten pylvään koko. 95x95 pylväät pitäisi toimia. Katso, löydätkö painekyllästettyjä pylväitä liimapuutavarasta. En itse asiassa tällä hetkellä tiedä, onko sellaisia olemassa. Riski siitä, että liimapuutavara vääntyisi, on huomattavasti pienempi. Tai sitten sinun on ostettava liimapuupylväitä ja maalattava ne.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman
Sen teet Group (oikea klikkaus ja tee Group). Silloin voit siirtää koko ryhmän..

Sama koskee, jos sinulla on useita lautoja eri versioissa. Teet pohjalaudan, esim. trallbräda ja teet siitä komponentin. Sitten voit kopioida sen ja oikealla klikkaamalla valita tee unique. Silloin voit muuttaa sen pituutta jne. ilman että ensimmäinen muuttuu.
Yes ne asiat ymmärrän, ajattelin enemmän kun asetat komponentin tai ryhmän jotain toista vastaan ja niiden pitäisi kohdata toisiaan. Voi kikkailla hiiren kanssa jne., mutta siihen on varmasti jokin toiminto, jolla saa tavarat "on face" tyyppisesti.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Bowman Bowman sanoi:
Yes dom sakerna är jag med på, tänkte mer på när man sätter en komponent eller grupp mot nåt annat och skall få dom att ligga an mot varann. man kan trixa med musen osv, men det finns säkert en funktion för att få grejer "on face" typ
Jaha, ja när du använder move-työkalua så är det enklast att ta tag i kanten eller ett hörn på själva objektet. Sen drar du den till linjen/ytan/hörnet du vill att den skall låsa till.

• Tykkään
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Jaha, ja när du använder move verktyget så är det enklast att ta tag i kanten eller ett hörn på själva objektet. Sen drar du den till linjen/ytan/hörnet du vill att den skall låsa till.
Ah mitä hyvä, täytyy kokeilla sitä.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Jos se on 3500mm, paras vaihtoehto on liimapuupalkit. Tarkista, minkä kokoista palkkia tarvitset, ja päätä sitten pylväs. 95x95 pylväät voisivat toimia. Tarkista, löydätkö painettuja pylväitä liimapuusta. En oikeastaan tiedä kirjoitushetkellä, onko niitä saatavilla. Liimapuupylväiden riski vääntyä on huomattavasti pienempi. Tai sitten voit ostaa liimapuupylväät ja maalata ne.
Olen nyt edennyt jonkin verran rakentamisessa. (Valoin perustukset viime syksynä) ja asetin kantavat puut 45x190. Mietin vähän uudelleen ja valitsin 45x170 ruuvitukiin ja asetin ne cc 597mm :cool: Tämän päälle päätin kuitenkin laittaa 28x120 terassilautaa.

Pylväät rakennelmalle ovat 90x90 liimapuuta. Aion maalata ne mustaksi, joten en halua painokäsiteltyjä. Uloshuoneen osalle valitsin 115x115 liimapuupylväät, ei myöskään painokäsiteltyjä maalauksen vuoksi. Aion myös käyttää liimapuuta yläpalkkiin, 50x220 on suunnitelma. Pylväiden välinen mitta on melko tarkalleen 3400mm, jotta voin maksimoida nykyisen rakennuslupani.

Kaikki, jotka ovat käyneet katsomassa, kysyvät, onko ok, että he ryömivät terassini alle, jos venäläiset hyökkäävät. :crysmile::crysmile::strong:

Lasiosat tulevat myöhemmin, mutta aion ostaa liukuovet Skånska Byggvarorilta, jotka sopivat tähän mittaan.

@Krille-72 & @scorp1on Mitä mieltä olette sen kestävyydestä? Olisin todella harmissani, jos suunnittelisin erehdyksessä ja se alkaisi taipua.. :cry:

Har nu kommit en bit i bygget. (Gjöt plintarna i höstas) och satte bärlinorna 45x190. Jag tänkte om lite och valde 45x170 som skruvreglar och satte dessa på cc 597mm :cool: På detta valde jag trots allt att lägga 28x120 trall.

Stolparna till spaljén blir 90x90 limträ. Skall måla de svarta så vill därför inte ha tryckt. Till uterumsdelen valde jag 115x115 limträstolpar, inte heller tryckt pga målning. Jag kommer även köra limträ på överliggaren 50x220 är planen. Måtten mellan stolparna blir ganska exakt 3400mm för att maxa mitt befintliga bygglov.
Har någon tips på vart jag kan beräkna vilken dimension på limträbalk jag behöver för spännvidden 3400mm? Taket på altanen kommer ha ca 6* lutning och vara ca 30m2 stort

• Voitto ja palkinto esitteissä; kysymys liittyy limittäisen palkkien mittoihin ja kattorakenteisiin, joissa on 6 asteen kaltevuus 30m² terassilla.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.