10 084 lukukertaa ·
10 vastausta
10k lukukertaa
10 vastausta
Ikkunapelti - erimielisyyksiä rakentajan kanssa ulkonemasta
Olemme vaihtaneet julkisivun ja ikkunat. Ikkunat ovat samassa tasossa julkisivun kanssa. Tänään tullessani kotiin huomasin, että rakentajat olivat asentaneet ikkunapellit, jotka mielestäni ovat aivan liian suuret.
Ylemmät ikkunapellit työntyvät ulos ja valuvat alaspäin niin pitkälle, että pari senttimetriä päällimmäisistä listoista katoaa taakse ja siten kaunein profilointi. Hän sai kuvan siitä, miten halusimme sen, eikä se ollut näin.
Alempi ikkunapelte työntyy myös ihan liikaa ulos. Reagoin heti, kun näin sen. Olen lukenut, että alan mukaan vähimmäisvaatimus on, että niiden tulisi ulottua 20 mm julkisivun tai vuorilistan ulkopuolelle. Mitä pidemmälle, sitä parempi mahdollisesti toiminnallisesti, mutta ei tietenkään esteettisesti. Lisäksi ne ovat niin pitkällä ulkona, että niihin voi satuttaa itsensä, kun ne ovat maan tasolla. Tässä kyse on lähes 50 mm vuorilistan ulkopuolella!
Rakentajamme väittää, että on olemassa rakennussääntöjä siitä, kuinka pitkälle alemmat ikkunapellit on ulotuttava, ja että hän on noudattanut niitä.
Ymmärrän, että alempien ikkunapeltien on oltava lyhyempiä kuin ylempien, jotteivät ne valuttaisi vettä alemmalle pellille heti, kun sataa. Joten meidän täytyy korjata molemmat.
Alan nyt todella kyllästyä rakentamiseen. Rakentajat eivät ole niin tarkkoja kysymään tai noudattamaan, mitä haluamme esteettisesti - esimerkiksi rakentajat tekivät vuorilistoista erilaiset kuin piirustuksessa ja mitä olen nimenomaisesti sanonut ja kirjoittanut.
Laajennamme vanhempaa taloamme vanhassa tyylissä, ja olen tarkka yksityiskohdista. Lasten takia minun oli pakko lähteä heidän kanssaan muutamaksi päiväksi rakennuspölystä. Muuten olisin huomannut sen aikaisemmin. Puolisoni oli kotona, mutta ei huomaa tällaista.
Ylemmät ikkunapellit työntyvät ulos ja valuvat alaspäin niin pitkälle, että pari senttimetriä päällimmäisistä listoista katoaa taakse ja siten kaunein profilointi. Hän sai kuvan siitä, miten halusimme sen, eikä se ollut näin.
Alempi ikkunapelte työntyy myös ihan liikaa ulos. Reagoin heti, kun näin sen. Olen lukenut, että alan mukaan vähimmäisvaatimus on, että niiden tulisi ulottua 20 mm julkisivun tai vuorilistan ulkopuolelle. Mitä pidemmälle, sitä parempi mahdollisesti toiminnallisesti, mutta ei tietenkään esteettisesti. Lisäksi ne ovat niin pitkällä ulkona, että niihin voi satuttaa itsensä, kun ne ovat maan tasolla. Tässä kyse on lähes 50 mm vuorilistan ulkopuolella!
Rakentajamme väittää, että on olemassa rakennussääntöjä siitä, kuinka pitkälle alemmat ikkunapellit on ulotuttava, ja että hän on noudattanut niitä.
Ymmärrän, että alempien ikkunapeltien on oltava lyhyempiä kuin ylempien, jotteivät ne valuttaisi vettä alemmalle pellille heti, kun sataa. Joten meidän täytyy korjata molemmat.
Alan nyt todella kyllästyä rakentamiseen. Rakentajat eivät ole niin tarkkoja kysymään tai noudattamaan, mitä haluamme esteettisesti - esimerkiksi rakentajat tekivät vuorilistoista erilaiset kuin piirustuksessa ja mitä olen nimenomaisesti sanonut ja kirjoittanut.
Laajennamme vanhempaa taloamme vanhassa tyylissä, ja olen tarkka yksityiskohdista. Lasten takia minun oli pakko lähteä heidän kanssaan muutamaksi päiväksi rakennuspölystä. Muuten olisin huomannut sen aikaisemmin. Puolisoni oli kotona, mutta ei huomaa tällaista.
Pahempaa on mielestäni se, että ylempi pelti näyttää laskevan taaksepäin, ja lisäksi siinä on taitos paneelin takana, mitä voin nähdä. Jos se on niin kuin se näyttää, se johtaa kosteutta paneeliin. Toisin sanoen olisi parempi, jos sitä ei olisi ollenkaan.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 viestiä
40 mm ulkonema listasta Husaman mukaan, mutta jos on paikkoja, joissa kävellään paljon ja on riski jäädä niihin kiinni, teen niistä yleensä pienempiä...
Ylälistat olisivat voineet olla pelkästään taivutuksella tiputuskulman sijasta, toimii myös alareunuksissa, jos haluaa vanhan tyylin. (arvaukseni on, että rakentaja on ostanut valmiit listat rakennustarvikekaupasta ja siksi saa sellaiset mitat.... Tilaa peltiseppältä sen sijaan)
Ylälistat olisivat voineet olla pelkästään taivutuksella tiputuskulman sijasta, toimii myös alareunuksissa, jos haluaa vanhan tyylin. (arvaukseni on, että rakentaja on ostanut valmiit listat rakennustarvikekaupasta ja siksi saa sellaiset mitat.... Tilaa peltiseppältä sen sijaan)
mikä on taitto? Tarkoitatko käännöstä?plåtrickard sanoi:
40 mm ulkonema listasta husama mukaan, mutta jos se on paikka, jossa käydään paljon ja on riski takertua, niin yleensä teen ne pienemmäksi...
Yläpellit olisi pitänyt olla vain yhdellä taitoksella ilman tippareunaa, se toimii myös alapeltiin, jos haluat vanhan tyylin. (arvaan, että rakentaja on ostanut valmiita peltejä rakennustarvikeliikkeestä ja siksi niissä on sellaiset mitat... Tilaa sen sijaan peltisepältä)
joo se on paneelin sisäpuolella. Mutta olen nimenomaan sanonut ja kirjoittanut, että sen täytyy kallistua vähän ulospäin. Toivottavasti se on vain kuva, joka hämää. Täytyy tarkistaa uudelleen!D Daniel 109 sanoi:
Viittaako "Husama" Ruotsin Byggtjänstin Ama Hus:iin? Ei siis pakottavaa sääntöä 40 mm?plåtrickard sanoi:
40mm ulkonema listasta husama mukaan, mutta jos kyseessä on paikkoja, joissa liikutaan paljon ja on riski tarttua niihin, teen ne yleensä pienemmiksi...
Pellit olisi pitänyt tehdä vain reunustuksella ilman tippareunaa, toimii myös alaprofiileissa, jos haluaa vanhaa tyyliä. (luulenpa, että rakentaja on ostanut valmiit pellit rakennustarvikeliikkeestä ja siksi ne ovat tuollaisia mitoiltaan.... Tilaa peltisepältä sen sijaan)
Niin myrskyhakaimet yleensä istuvat.
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 viestiä
Yläpeltit ovat yleensä paneelin takana..D Daniel 109 sanoi:
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 viestiä
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 viestiä
Klikkaa tästä vastataksesi