Hei.

Olen rakentamassa uutta terassiani. 14600x4000mm

Ajattelin valaa pilarit säädettävillä tolppa-/palkkikengillä kahteen riviin lähes 2m välein (150x700mm pilarit). Näihin asetan sitten 45x190mm kannatinpalkit. Tämän päälle ruuvaan yhteen naulalistat kuvassa näkyvän mukaan 45x145mm (kuvassa väärin) ja kiinnitän sisäosan perustukseni. Pitäisikö minun valita 45x170mm naulalistat?

Aion asentaa 34x145mm terassilaudat tähän myöhemmin.

Kysyn myös, miten minun pitäisi ajatella, jos haluan pystyttää tolpat ja katoksen osan päälle. Leveys 7500x4000mm. Täytyykö minun valaa lisää pilareita vai toimisiko se 2m välein (ajattelin kiinnittää tolpat kannatinpalkkiin lähellä pilareita)? Mitä tarvitsen ylätukien ja kattokiinnikkeiden mitoitukseksi ottaen huomioon lumikuormat? Ajattelin tehdä katolle 6 asteen kaltevuuden ja asun Tukholman alueella.

Terassin rakennepiirustus, jossa näkyy puupalkit kiinnitettyinä pystypylväisiin. Mittayksiköt osoittavat palkkien väliset etäisyydet sekä leveyden ja korkeuden.

Kiitollinen kaikesta ajattelusta ja laskelmista.

Huom. Terassin asettaminen laatoille ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa.

Viimeksi muokattu:
Puumateriaalien mitoitus vaikuttaa järkevältä kokemukseni mukaan. Sinulla on vankat kantopalkit ja sopiva etäisyys sokkelien välillä. Naulauslankun mitat tuntuvat standardilta, pitäisi toimia.

Kuinka kiinnität tolpat ylöspäin, siitä on erilaisia ajatuksia ja uskon, että se selviää ajan myötä. Joissakin terassirakenteissa olen laittanut tolpat sokkelin alle, joskus en. Se voi olla erittäin vakaa siitä huolimatta.

Ainoa mitä ihmettelen on, miksi sinun pitäisi ruuvata kiinni perustukseen/julkisivuun. En ole koskaan tehnyt tätä enkä näe siinä mitään järkeä. Selitä lisää.

__

PS. 600 cc ruuvin/naulauslankun välillä katsotaan yleensä tavalliseksi, sinulla on hieman pidempi etäisyys. On mahdollista, että se toimii vakiolautaa 120 x 28 paksummalla, mutta henkilökohtaisesti en tinkisi 600 mm cc:stä. Sen pitää olla 100 % vakaa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
GreenYoda ja 1 muu
  • Laddar…
H Harald Blåtumme sanoi:
Puutavaran mitoitus vaikuttaa järkevältä kokemukseni mukaan. Sinulla on tukevat kantavat palkit ja järkevä etäisyys pilareiden välillä. Kynsiregulaattoreiden mitat tuntuvat olevan standardeja, pitäisi toimia.

Kuinka kiinnität pylväät ylöspäin, tästä on erilaisia ideoita ja uskon, että se selviää ajan myötä. Joissakin terassirakenteissa olen asentanut pylväät pilarille alapuolelle, toisissa tapauksissa en. Voi tulla todella vakaa riippumatta.

Ainoa, mitä ihmettelen, on miksi aiot ruuvata kiinni perustukseen/julkisivuun. En ole koskaan tehnyt tätä enkä näe mitään järkeä siinä. Selitä lisää.
Hei, kiitos vastauksestasi,

Syy miksi haluan kiinnittää sokkeliin on, että olen juuri saanut taloni salaojituksen valmiiksi enkä halua riskeerata suurempaa painumista sisäänpäin. ensimmäinen pylväsrivi on kohtuullisen koskemattomalla maaperällä enkä odota sen painuvan merkittävästi.

S
Semiproffset Thiger sanoi:
Hei.

Olen rakentamassa uutta terassiani. 14600x4000mm

Olen ajatellut valaa pilareita säädettävillä pylväs/palkkikengillä kahteen riviin melkein 2m välein (150x700mm pilarit). Näihin asetan sitten 45x190mm kantopalkit. Tämän päälle ruuvaan naulatukitangot kuvan mukaan 45x145mm (kuva näyttää väärin) ja kiinnitän sisäosan perusmuuriini. Pitäisikö mennä 45x170mm naulatukitangoissa?

Sen päällä tulee olemaan 34x145mm terassilauta.

Pohdin myös, kuinka minun tulisi ajatella, jos haluan pystyttää pylväitä ja rakentaa katon osan päälle. Leveys 7500x4000mm. Onko pakko valaa lisäpilarit sinne, vai toimiiko 2m välein olevat pilarit (ajattelin kiinnittää pilarit kantopalkkiin lähellä pilareita)? Mitä tarvitsen siinä tapauksessa ylärimaksi sekä kattorakenteeksi lumikuormien kannalta? Ajattelin käyttää 6 asteen kallistusta katolle ja asun Tukholman alueella.

[kuva]

Kiitollinen kaikesta avusta ajatusten ja laskelmien kanssa.

Huom. Terassin asettaminen laattojen päälle ei ole vaihtoehto tässä tapauksessa.
Kantavuusmielessä on rauhallista 45x145 C24 (huomioi rakennuspuutavara). Laittaisin myös c/c 600 varmuuden vuoksi ja mahdollisten käytännön syistä. Kanto ja värähtelyt ovat vaikeita arvioida pelkästään teoreettisesti, vaikka se ei tunnu olevan ongelma, kun otetaan huomioon, että sinulla ei ole suuria jänneväliä, sinulla on kohtuulliset mitat ja toivottavasti hyvä kiinnitys perusmuuriin.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sanoi:
Lujuusmielessä 45x145 C24 (huomaa rakennuspuu) on rauhallinen. Laittaisin myös c/c 600 varmuuden vuoksi ja mahdollisista käytännön syistä. Taipuma ja tärinät ovat vaikeita arvioida puhtaasti teoreettisesti, vaikka ei tunnu olevan ongelma, koska sinulla ei ole niin suuria jännevälejä, sinulla on kohtuulliset mitat ja toivottavasti hyvä kiinnitys perusmuuriin.
puhuin rakennuskaupan kanssa tänään, joka sanoi että 34x145 trall kestää 800cc. Uskaltaako siihen luottaa?

S
puhuin tänään rakennustarvikeliikkeen kanssa, joka sanoi, että 34x145 trall kestää 800cc. Uskaltaako siihen luottaa?
He varmaankin tekevät niin, mutta ajattelen enemmän mukavuutta, jotta se on kunnolla vakaa eikä huoju liikaa.

puhuin rakennuskaupan kanssa tänään ja he sanoivat, että 34x145 laudat kestävät 800cc. Uskaltaako siihen luottaa?
Se kestää 80cc varmasti. Rakensin itselleni viime kesänä, mutta valitsin silloin 70 cc. En koe yhtään enempää joustoa 70 cc:ssä kuin mitä tunnen toisella terassilla, jossa on 28/120 60 cc:llä.

Muuten sinun rakenteesi vaikuttaa vakaalta. Kattoratkaisu kannattaisi miettiä, kun olet rakennuttanut kaiken.

Eikö tule kaidetta tai portaita?

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 sanoi:
Kestää varmasti 80cc. Rakenin itselleni kesällä, mutta valitsin silloin 70 cc. En tunne yhtään enempää joustoa 70 cc:llä kuin mitä tunnen toisen terassin kanssa, jossa on 28/120 60 cc:llä.

Muilta osin rakenteesi näyttää vakaalta. Ratkaisun katolle miettisin, kun kaikki on valmiina.

Tuleeko mitään aitaa tai rappuja?
Hieno homma, sitten voin olla rauhallinen jouston suhteen, se on huolenaiheeni.

Kyllä, myöhemmin tulee askelma alemmalle tasolle pitkin koko pitkää sivua, mutta se osa rakennetaan uima-allasprojektin yhteydessä. Vasemmalle lyhyelle sivulle tulee säleikköaita, joka kulkee hiukan pitkän sivun sisään näkösuojaksi. Ajattelin kiinnittää nämä tolpat sekä kantavaan palkkiin että ruuvipalkkiin, mikä pitäisi olla riittävän vakaata?

Vasemman puolen lyhyelle sivulle tulee pystyaita, joka jatkuu hieman pitkälle sivulle
Suunnilleen näin

Puisen terassin suunnitelma, jossa on korkea säleikkö yhdellä sivulla ja mitat merkittynä.

Suunnilleen näin

[kuva]
Näyttää todella hienolta. Todella vakaa ja tyylikäs.
Eniten vaikuttunut olen hienosta piirustuksestasi.:rofl:
Mikä ohjelma se on? Onko ohjelman oppiminen vaikeaa?

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
S
Näyttää todella hyvältä. Erittäin vakaa ja tyylikäs.
Olen eniten vaikuttunut hienosta piirustuksestasi.:rofl:
Mikä ohjelma se on? Onko ohjelman oppiminen vaikeaa?
Ohjelman nimi on sketchup, todella helppo oppia.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sanoi:
Ohjelma on nimeltään sketchup, erittäin helppo oppia.
Kiitos vinkistä. Sitä täytyykin tutkia.
Muista, että se mikä on joillekin erittäin helppoa oppia, voi olla huomattavasti vaikeampaa toisille…:crysmile:

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
S
Kiitos vinkistä. Se pitää tarkistaa.
Muista, että mikä on todella helppoa oppia joillekin, voi olla huomattavasti vaikeampaa toisille…:crysmile:
Ehdottomasti, mutta YouTubessa on vaikka kuinka monta tutoriaalia ja ohjelma itsessään on yksinkertaisesti suunniteltu niin, että siinä ei ole tuhansia eri työkaluja.

• Tykkään
Semiproffset
  • Laddar…
S scorp1on sanoi:
Absolut, mutta YouTubessa on kuinka paljon tahansa tutoriaaleja, ja ohjelma itsessään on yksinkertaisesti suunniteltu niin, ettei ole tuhatta erilaista työkalua.
Kuulostaa hyvältä. Sitten yritän todella tarttua tähän, kun tilaisuus tulee. Kiitos vielä kerran vinkistä!

• Tykkään
scorp1on
  • Laddar…
Näyttää tosi hyvältä. Todella tukevaa ja tyylikästä.
Eniten vaikuttaa minuun piirroksesi tyylikkyys.:rofl:
Mikä ohjelma se on? Onko ohjelmaa vaikea oppia?
Siihen menee hieman näpertelyä ennen kuin pääsee sisään, mutta ensimmäisen kynnyksen yli päästyä on hauskaa mallintaa Sketchupissa. Saatavilla on verkkopohjainen ilmaisversio. Voit tehdä siitä niin yksityiskohtaisen kuin haluat, tässä on pultit ruuvisääntöä varten kellarin seinälle.
Ruuvatut palkit Sketchup-mallissa esittävät terassin rakentamista, jossa pilareina ovat 95x95 ja ylärakenteena 45x195 puutavara.

Mutta se, minkä kanssa kamppailen nyt, on katetun osan mitoitus, joka myöhemmin voidaan ajatella lasitettavaksi. Svenskt trä -sivustolla saan vain sen, että kaiken, mukaan lukien koko terassin, on oltava valmistettu liimapuusta... en oikein ymmärrä sitä.

Kuvassa on 95x95 pylväät, joissa on 45x195 ylärunko. Ajattelin sitten laittaa 45x170 c/c1200 plastraketille. Pitäisikö ehkä menettää 190mm ylärungossa?

3D-malli terassin rungosta, jossa näkyy puupylväät ja poikittaiset tukipuut. Oikealla valkoiset kaiteet ja tummat seinät vasemmalla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.