5 621 lukukertaa ·
11 vastausta
6k lukukertaa
11 vastausta
Avata kantava seinä 5,5 m



Ska byta kök m.m och vill öppna upp väggen mellan kök och vardagsrum. Skulle säga att jag är ganska händig, men har ingen kunskap när det gäller bärande väggar och sånt.
Väggen jag vill öppna upp går i mitten av huset på entréplan längs med taknocken. Huset har krypgrund och innerväggen är precis över en av ”väggarna” i grunden.
Tanken är att öppna upp väggen ca 550cm, från ena ytterväggen där köket är, till änden på befintliga dörröppningen som ni ser på bilden. Är inne på Limträbalk om möjligt, med 3 pelare. Är det möjligt? Vilka dimensioner?
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Seinän avaaminen ja lattian vaihtaminen on ehdottomasti mahdollista. Riippuen siitä, miten perusmuuri on tehty, saattaa se myös tarkoittaa, että perustuksessa täytyy tehdä korjauksia, kun linjakuorma muutetaan pistekuormiksi. On kuitenkin tiedostettava, että se voi vaikuttaa talon vakavuuteen, kun niin paljon kantavasta seinästä poistetaan. Olisin yrittänyt säästää palan lähimpänä ulkoseinää. Seinän olohuoneen ja makuuhuoneen välillä, miksi se on poistettu?
Olen aikeissa toteuttaa jotain samankaltaista taloni kanssa. Avaus, jonka aion tehdä, on saman pituinen, mutta erona on, että talossani on betonilaatta. Minulla ei tule olemaan muita pylväitä kuin uloimmilla reunoilla, eli ei tukipistettä keskellä. Tällä jännevälin pituudella, ilman keskimmäistä pylvästä, oli minun tapauksessani mahdotonta käyttää liimapuupalkkia. Sen pitäisi olla noin 615 mm korkea, mikä on epäkäytännöllistä. Ratkaisuni oli sen sijaan tilata teräspalkki. Sen aion sitten upottaa välipohjaan, jotta saan täysin tasaisen katon.
B bossespecial sanoi:Seinän avaaminen ja palkiston vaihtaminen on ehdottomasti mahdollista. Riippuen siitä, miten perusmuuri on tehty, voi myös tarkoittaa, että pitää korjata vähän perustaa, kun muuttaa viivalastin pistekuormiksi. Pitää kuitenkin olla tietoinen, että se voi vaikuttaa talon vakauteen, kun poistaa niin paljon kantavasta seinästä. Olisin yrittänyt säästää palan ulkoseinän vieressä. Miksi seinä olohuoneen ja makuuhuoneen välillä on poistettu?
B bossespecial sanoi:Seinän avaaminen ja palkiston vaihtaminen on ehdottomasti mahdollista. Riippuen siitä, miten perusmuuri on tehty, voi myös tarkoittaa, että pitää korjata vähän perustaa, kun muuttaa viivalastin pistekuormiksi. Pitää kuitenkin olla tietoinen, että se voi vaikuttaa talon vakauteen, kun poistaa niin paljon kantavasta seinästä. Olisin yrittänyt säästää palan ulkoseinän vieressä. Miksi seinä olohuoneen ja makuuhuoneen välillä on poistettu?


se näyttää tältä talon alla, vasen muuri on kantava seinä. Seinä on poistettu piirustuksesta, koska sitä ei ole enää, se oli poissa, kun ostimme talon.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Perustusmuuri on suhteellisen korkea, joten kuormituksen jakautumisen ansiosta voidaan olettaa, että maaperä ei koe jännityksen lisääntymistä. Onko muurattu suoraan kalliolle vai onko muurattu sokkelille?S Sasoliz sanoi:
Koska sinulla on jatkuvuus keskuspylvään yli, puupalkin korkeus on huomattavasti matalampi verrattuna siihen, jos palkki lepää vain kahden pylvään päällä. Koska yliviivattu seinä on poissa, välttäisin uuden seinän purkamista ulkoseinän tasolle, koska talon alakerroksessa alkaa olla vähän stabiloivia seiniä.
En oikeastaan tiedä, miten helpoiten ottaisin siitä selvää? Mutta entä jos vain avataan ulkoseinästä siihen, mihin keskisalko tulee? Koska siellä, missä keskisalko on suunniteltu olevan, kulkee viemäriputki yläkerrasta suoraan alas, joten olen ajatellut rakentaa sen ympärille vitriinikaapiston ja muutaman peitelevyn. Ja sen jälkeen jättää kaikki keskisalkosta oikealle puolelle ennalleen, eli oviaukko, kuten nyt, ja noin 1 metrin verran seinää.B bossespecial sanoi:Perustusmuuri on suhteellisen korkea, joten kuorman jakautumisen ansiosta voidaan olettaa, että maa ei tule kokemaan jännityksen lisääntymistä. Onko se muurattu suoraan kallioon vai onko se muurattu alaosalle?
Koska sinulla on jatkuvuus keskituen yli, puupalkin korkeus on huomattavasti matalampi verrattuna siihen, jos palkki olisi vain kahden pilarin päällä.
Koska poistettu seinä on poissa, välttäisin uuden seinän purkamista koko julkisivuun asti, koska alakerrassa alkaa olla liian vähän seiniä, jotka vakauttavat taloa.
B bossespecial sanoi:Perustusmuuri on suhteellisen korkea, joten kuorman jakautuessa voidaan olettaa, ettei maaperä koe jännityksen lisääntymistä. Onko muurattu suoraan kallioon vai onko se muurattu pohjalaatalle? Koska sinulla on jatkuvuus keskuspilarin yli, puupalkeista tulee huomattavasti matalammat verrattuna tilanteeseen, jossa palkki olisi vain kahden pilarin päällä. Koska poistettu seinä on poissa, en purkaisi uutta seinää ihan ulkoseinään asti, sillä alakerrassa on enää vähän seiniä, jotka vakauttaisivat taloa.


olisiko tämä helpompi toteuttaa?
Vain tarkistaakseni - tiedäthän, että kantavien rakenteiden muutokset vaativat rakennusilmoituksen kunnalle ja et saa tehdä muutoksia ennen kuin olet saanut aloitusilmoituksen? Olen ymmärtänyt joistakin aikaisemmista viesteistä, että kaikki kunnat eivät vaadi pohjatietoja rakennusinsinööriltä, mutta luulen, että se on yleisimmin - ja hyvä sijoitus sinun ja perheesi turvallisuuden kannalta.
Kyllä olen tietoinen rakennusilmoituksesta, mutta haluan vain tarkistaa täällä vähän etukäteen saadakseni tietoa ja käsityksen siitä, miten se voi ja pitäisi toteuttaa.1 16386 sanoi:Vain tarkistaakseni - tiedäthän, että kantavien rakenteiden muutokset vaativat rakennusilmoituksen kunnalle, etkä saa tehdä muutoksia ennen kuin olet saanut aloitusluvan? Olen ymmärtänyt joistakin aikaisemmista viesteistä, ettei kaikilta kunnilta vaadita aineistoa rakennusinsinööriltä, mutta arvaan, että se on yleisintä - ja hyvä investointi sinun ja perheesi turvallisuuteen.
Laitoin 270x90 liimapuupalkin, joka on 2500mm, 225x90 olisi riittänyt, mutta varmistin marginaalin!
Ryömintätila betonipalkilla pilareilla. Toimi hyvin!
sullahan on kuitenkin viemäri ylemmästä kerroksesta, niin kannattaa laittaa pylväs sen viereen ja rakentaa sisään!
Ryömintätila betonipalkilla pilareilla. Toimi hyvin!
sullahan on kuitenkin viemäri ylemmästä kerroksesta, niin kannattaa laittaa pylväs sen viereen ja rakentaa sisään!
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 48 121 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 48 121 viestiä
Kun kyse on mitoista, se riippuu esimerkiksi kattokulmasta, kattomateriaalista ja siitä, missä päin maata asuu, eli millä lumi-alueella. Joten ei voi suoraan käyttää jonkun toisen mittoja.
Vakauttamisessa on paljon kyse siitä, että varmistetaan, etteivät ulkoseinät ala taipua, ja silloin tarvitaan juuri seiniä, jotka pitävät ulkoseinät paikoillaan. Ellei bossespecial sano toisin.S Sasoliz sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi