Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka
Falkmal: [citat] Kiitos, mutta minulla ei ole samaa mahdollisuutta rakentaa samanlaista portaita. Omat portaalini ovat vain 2,83m pitkiä ennen kuin kantava seinä tulee vastaan.
lamorte: Ratkaisin koko asian nostamalla taloa hiukan ylös tunkkien (Bilteman hydrauliset tunkit) avulla samasta reiästä, jossa tanko sijaitsi, lisätäkseni lisäalapuun olemassa olevan alapuun ja muurattua seinää vasten. Valmistelin tämän pidennetyn alapuun kiinnittämällä alapaperin paikoilleen ennakkoon ja sahasin sitten reiät tunkkeja varten ennen kuin asetin sen paikalleen ja laskin talon
Hans G2: Tarjonta rakennuksissa kohtuulliseen hintaan on lähes olematon, kun itse etsin muutama viikko sitten. Ratkaisin sen Amazonin kautta hintaan 250 kr: https://www.amazon.se/Rapid-h%C3%A4ftapparat-tryckluftspikare-elektriska-regulatorer/dp/B00C9D2E8W/ref=mp_s_a_1_3?keywords=Rapid+rostfri+dyckert&qid=1660893536&sr=8-3
huggan: En minäkään osaa sitä, mutta jos haluat käyttää sitä tavallisena poistoilmana eikä sinulla ole muuta ilmanvaihtoa huoneessa, niin se on 0,35 l/s per neliömetri. Mutta silloin sinun on varmistettava, että sinulla on sama määrä tuloilmaa jossain myös.
metramo: Unohdetut ostokset johtavat ylimääräisiin bensiinikustannuksiin. Rakennusmarkkinat ja muut pitäisi varoittaa erityisen paljon. Kun mollyskruvit pyörivät, jack ja andra ovat käyttäneet jotain huolehtiakseen kierteistä niin, että ruuvi pyörii. Sekä EI saa poistaa mukana tulevaa prikkaa.
pennybridge: [citat] Kiitos avusta! Joo, se oli hieman väliaikainen juuri silloin, kun kuva otettiin. Kaikki sähkö vedetään oikein uudella kaapelilla, kun pintamateriaalit korjataan tässä päivinä :)
Byggoo: Hei. Aion vaihtaa runkorakenteen sisällä ryhmän ristikkojen kanssa. Eli aliarungon yläpuolella. Matka on 8 metriä. Ristikkojen jänneväli on noin 6 metriä. 22 asteen kaltevuus. Ristikot ovat olleet alimitoitettuja, joten katto on hieman notkahtanut. Ajattelin sitten puristaa tunkilla ja nostaa palkin sisään. Minkä kokoista palkkia käyttäisitte? Toimiiko 56x270? Jos ylisuorittaa
klaskarlsson: [citat] Luulen, että olin maalannut ennen (mutta siitä on aikaa). Putkessa lukee, kuinka kauan pitää odottaa ennen kuin voi maalata päälle...luulen että se oli jokunen päivä tai niin.
ÅVW: Voi kiitos Matti_75, oli erittäin arvokasta tietää tämä. Sitten ratkaistaan tämä oikealla tavalla.
Mattsan33: Hei Aion rakentaa erillisen puulämmitteisen saunan, jossa on mukana varasto/rentoilutila (lisävuode vieraille), joka tulee olemaan kylmillään. Olen lukenut monia erilaisia tapoja rakentaa, ja se tuntuu olevan viidakko... Nykyinen ehdotus rakenteeksi on Huntonilta (sama rakenne molemmissa huoneissa): Seinä (ulkopuolelta->sisälle): - Ulkoverhous - Ilmarako - Hunton tuulenkestävä levy 12 mm
Carl Johansson: Sen voi yrittää korjata suhteellisen helposti. Edellyttäen, että murtuneet palat pysyvät tukevasti paikallaan, voit sekoittaa vähän laastia ja painaa sitä saumoihin, sitten tasoittaa kostealla pesusienellä. Kun se on kovettunut päivän tai parin, voit maalata koko portaat sementtipuurolla.
Lars-Göran Lindström: Kävin keskustelua yhden suurimmista materiaalitoimittajistamme kanssa. Hän sanoi, että rakennusmateriaalien hinnat olivat laskemassa. Onko joku muu saanut samanlaista viestiä?
Callmenobody: Aloin vaihtamaan svärmors kesämökin vanhan ja ruosteisen peltikaton ja aion asentaa huopakaton. Se ei ole sinänsä monimutkaista, mutta on joitakin pienempiä mutkia, joita en ole miettinyt kovin paljon. Mökki on L-muotoinen ja he ovat rakentaneet viherhuoneen kulmaan, niin sanoakseni. Katto on kanavalevyä ja se on sijoitettu alaspäin huopakaton väliin ja itse peltikaton väliin, ja joku
Stefan1972: Vaikka se onkin kuin tehty katkeamaan......itse olisin avannut reikää hieman niin, että putki menee läpi ehkä noin 5 mm, ja hitsannut putken ympäri ulkopuolelta, mutta myös sillannut putken ja kiinnikkeen väliin alapuolelta palalla peltiä. Riittäähän pieni pala kummallekin puolelle. Silloin siitä tulee huomattavasti vakaampi ja yksittäiseen hitsaukseen ei kohdistu rasitusta.
Hellstrom1990: [SITAAT="rnenjoy, post: 4100832, member: 136125"]Np![/SITAAT] Minulla on sama ongelma kotona. Saanko olla utelias ja kysyä, kuinka paljon maksoi vaihtaa yksi tolppa?
KJD: Olen asentamassa rimoitettua lattiarunkoa (kuten Subfloor, Nivell tai Granab), ja olen käyttänyt Rockwoolin ja muiden valmistajien niin kutsuttua Nivell-eristystä ("GOLVSYSTEMSKIVA ROCKWOOL") ja siihen päälle uritettua lastulevyä. Olen kuitenkin hämmentynyt, koska minua on kehotettu välttämään lastulevyä metallilevyillä ja sen sijaan tarkastelemaan esimerkiksi Floorén pakettia,
turbo100: Hei, Minulla on pieni ulkorakennus, 25m2, joka on rakennettu vanhan karkean betonilattian päälle. Valitettavasti pohjapuu on asennettu suoraan laatalle vain pohjapaperin välissä, joten minulla ei ole reunaa, johon voisi valua tasoitteen. Mietin, voisiko laittaa kovalevyn pohjapuuta vasten ja sen jälkeen levittää Schönox PL -tasoitteen ja maalata Biltema 2-komponenttimaalilla? Ajatuksena
Martin Berg: Hei Minulla on vanha metallinen kellarin ovi, joka on ruostumassa puhki, joten on todellakin korkea aika vaihtaa se. Asiaan vaikuttaa se, että oven takana olevan huoneen lattia on nykyään noin 10 senttimetriä korkeampi kuin kun ovi asennettiin, mikä johtaa hieman epämiellyttävään ulkonäköön. Lisätty sisäovi on hoitanut tilanteen, mutta nyt kun muunnan kellarin makuuhuoneeksi,
Martin Berg: [citat] Hei kaikille, nyt olen edennyt työssäni..... ratkaisu, joka toimii minulle, on karkeaimuri kytkettynä kulmahiomakoneeseen, jossa on suojakuori niin, että Lütsen ei pölyä koko huonetta, ja siinä timanttihiomapää. Ostin ensin huonon levyn Julasta, mutta se ei toiminut ollenkaan, joten siirryin Biltemaan, ja se olisi toiminut, ellei se olisi ollut liian matala, joten se ei
Rickard.: [citat] Yleinen ohje höyrysuluille on niin lämmin kuin mahdollista, mutta enintään 1/3 eristyksestä höyrysulun sisäpuolella. Sinun ei ole lähelläkään tätä rajaa, ja mielestäni edut höyrysulun suojaamisessa ovat suuremmat kuin haitat (en oikeastaan tiedä, onko niitä edes).
Tomas184: Kiitos yksityiskohtaisesta vastauksesta ja hyvästä inputista! Muurihan on kuitenkin rakennettu jo vuosi sitten. Se löytyy videolta, jos sinulla on muutama minuutti aikaa:) [MEDIA=youtube]ke-1WeyGk38[/MEDIA] Terveisin Tomas
finklemcgraw: Kiitos vinkeistä. Haaste tässä osassa, jossa pitää olla kaato, on se, että minun täytyy suhtautua ympäröivään betonilattiaan, joka on jo kaadettu lattiahuuvan suuntaan. Luultavasti voin käyttää linjalautaa olemassa olevaa lattiaa vasten, mutta se vaatii, että käyttämäni massa ei leviä liikaa itsestään. En tiedä paljon erilaisista liuoskeinoista, mutta ymmärtääkseni ne
tt_sthlm: Työskentelen rakennusinsinöörinä Åkermansilla Malmössä. Jos lähetät rakennuslupadokumentit, voin järjestää tarjouksen.
Garderobssnickarn: [citat] hei tiger79! Onnistuitko löytämään vastauksen kysymykseesi jostain? Minulla on samanlaisia kysymyksiä juuri nyt.
dilemma: Monitoimityökalua käytän yleensä saumojen kanssa, toimii hienosti ja sitten loppu on usein lastenleikkiä.
Candell: Kiitos nopeista vastauksista! Kuulostaa siltä, että paneeli voi riittää siis. Mutta siinä on rakoja niiden välillä, joten se ei ole yhtä vastustuskykyinen momenttivoimille kuin jos ne olisivat kiinni toisissaan. Luulen, että käytän myös kiinnitysliuska-ristikon, niin minulla on hieman marginaalia. (Pieni on friggebod-koossa. Noin 4x3,5m.)