Har fået nogle tilbud på fundament, som jeg derefter skal stille en ny trærammet væg ovenpå (tænker at bruge grundmursisolering og måske også imprægneret træ i fundamentet).
Et forslag er, at hele fundamentet støbes i ét stykke beton.
Et andet er halvdelen støbt i beton og så et lag lecablokke øverst.
Er der nogen ulemper ved betonalternativet, suger beton mere fugt?
Det afhænger af, hvilken beton du vælger, et højt vct-tal (vand-cement-tal) betyder, at den er mere modtagelig for vand (flere porer i btg), så under 0,5 er ofte godt. Hvis væggen skal bruges til hus, så undlad at implementere den i syllen.
Ja beton er sugende, men du skal have kapillarbrydende lag under bjælken, så materialevalg i bjælken ikke skal spille nogen rolle.
Imprægneret syll er ikke så heldigt, hvis det er en bygning, du skal stille der. Der kan opstå ubehagelig lugt fra disse. Bedre med en god syllpapp og "tør beton".
Meget interessant at man ikke skal have imprægneret træ, tusind tak for den viden.
Med "bjælken" antager jeg du mener soklen? Kruxet her er, at denne skal støbes direkte på klippe.
Med kapillarbrydende mener du vel en form for grus og isolering? I dette tilfælde er det ikke muligt at få det ind under mange steder.
Årsagen til dette projekt er, at det skal blive til en grund for en ny tillægsisolerende væg samt også en løsning for at stoppe siven vand, der i dag løber ind under en falsk-sokkel. Jeg har tænkt mig, at det skal blive sådan her nedenfor. Under mossen/græsset hvor det er lavest til facaden er det klippegrund, der hælder lidt mod huset, hvorpå det løber:
.
Tak for svaret!
Forhåbentlig skal vandet tvinges til siderne, når muren bliver så tæt som muligt.
Måske behøver jeg også at "save" en rende i klippen.
På det næste billede kan I se lidt mere af denne side, og der kan man se (hvis man kigger nøje, da jeg desværre har grånet billedet) at klippefladen skråner ud i en fure, hvor vandet kan ledes. Her skal der også gruses for dræning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.