Hej,

Jeg skal lægge et fritbærende tag på indervægge. Gips på oversiden.
Hvilke dimensioner og styrke har jeg brug for på taglægterne ved tre lag 13 mm gips?
Det skal lægges på delvis skrå vægge, så spændvidden er mellem 4,2 til 5 meter på seks-syv lægter og derefter ca. 4,20 meter på ca. 7 lægter. Så har jeg tænkt cc600.

Ingen vægt oven på taget senere, kun gipsen der skal bære.

Håber I forstår, hvad jeg mener med mit pladder. :-)
 
Træ bøjer let ved spændvidder på 5m pga den egen vægt. Vi kan nok kun gætte, men jeg gætter på at 45x120 er passende. Måske endda 45x145.
 
Gips i loft kræver c/c400mm, derefter kan du sætte et fastgørelsespunkt i midten, så behøver du ikke så grove reglar.
 
Matti_75 sagde:
Gips i loft kræver c/c400mm og så kan du sætte et fast punkt på midten, så behøver du ikke så grove regler.
Tak for jeres svar. Jeg er ikke helt med. Hvorfor kræves cc400, og hvordan mener du med fast punkt?
 
Gips buer ved højere cc end 400mm i loftet. Nu tror jeg i øvrigt, at det alligevel bliver godt, da du har tænkt dig at lægge 3 lag.
 
Jeg antager, at det er til dit studiebesøg (tænker på din anden tråd), og så er det godt, hvis du kører med c/c 600 mm for at opnå en så god lydreduktion som muligt. Tænk dig, at gipsen skal fungere som en flext membran. Jeg ville nok have valgt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt mindre dimension med skruelimede plyfstrimler på siden/siderne.

Husk, at loftet derefter skal kunne klare belastningen af akustikbehandling i loftet. Bygger du et kontrolrum/lytterum, bør du ikke have skrå vægge. Er det derimod et optagerum, spiller det mindre rolle.
 
Björn Melander sagde:
Jeg antager, at det er til dit studiebesøg (tænker på din anden tråd) og da er det godt, hvis du bruger c/c 600 mm for at opnå en så god lydreduktion som muligt. Forestil dig, at gipsen skal fungere som en fleksibel membran. Jeg ville nok have valgt 45 x 195 mm med c/c 600 mm, alternativt slankere dimension med skrue-limede krydsfinerstrimler på siden/siderne.

Husk at loftet derefter skal kunne klare belastningen af akustikbehandling i loftet. Bygger du et kontrolrum / lytterum bør du ikke have skrå vægge. Er det derimod et indspilningsrum så spiller det mindre rolle.
Det stemmer, Björn. Ville holde det i forskellige tråde pga forskellige områder, måske lidt overkill.
Tak for svaret!

Belastningen af akustikmateriale vil jo komme på det nederste loft, hvis jeg bygger to lofter, der hviler på hver sin væg. Det øverste loft skal jo "bare" klare tre lag gips. Eller tænker jeg forkert?
 
Studion sagde:
Stämmer bra, Björn. Ville hålla det i olika trådar pga olika områden, kanske lite overkill.
Tak for svaret!

Lasten af akustikmateriale vil jo ende på det nedre loft, hvis jeg bygger to lofter, der hviler på hver sin væg. Øverste loft skal jo "bare" klare tre lag gips. Eller tænker jeg tosset?
Aha, så er jeg med. Du tænker helt rigtigt.
 
Hvad skønt :)

Men du anbefaler fortsat 45x195-reglar også i det tilfælde, eller?
Og hvilken styrke skal man satse på. Jeg tænker på C14, C18, C24 etc.
 
Der er sikkert konstruktører her, der kan dette bedre end mig. Jeg plejer at slå i tabeller og vejledninger for sådanne belastninger (kg/m2). Er dog ikke på kontoret lige nu.
Af praktisk erfaring vil du have både seler og livrem, hvis du bygger med 45x195 og C-24. C-14 er nok mere end tilstrækkeligt alternativt 45x170 C-24.
 
Jeg har regnet med 45x170 C24, så jeg var måske ikke så langt fra sandheden da :-)
Det ville være guld, hvis flere har konkrete tanker og tips, jeg er yderst taknemmelig!
 
Björn, har du tips eller links til gode tabeller, hvor jeg kan finde mere info om hvilke vægte forskellige regler kan klare (også for vægge)? Jeg læser meget i bl.a. Gyprocs håndbog, men nogle gange har man brug for lidt mere konkret vejledning. :)
 
Skal du have plader på væggene, behøver du ingen tabel. Du kunne i teorien bygge dem af 45x45 regler. Nu synes jeg dog, det er dumt at bruge noget tyndere end 45x95, prismæssigt er forskellen desuden meget lille.

Dette forudsat, at det gælder den der studio, du skrev om i en anden tråd? Altså ingen, sne eller vindlast, men blot et tag, der skal bære sin egenvægt.

Jeg tror 45x170 C24 er den rette vej, tyndere ville jeg ikke have. Nu er det jo som sagt kun til et "loft", men at gå ovenpå det der vil være ret svajende med 5 meter spændvidde.
 
Tak! Dog skal taget være fritbærende/flyvende og hvile på væggene, så det er mere end bare tre lag gips, der skal bæres af væggene. Derefter vil der blive hængt nogle ting op, som skal regulere akustikken f.eks., og det tilføjer lidt mere i vægt.

Min tanke er 45x70 eller 45x90-regler i væggene på cc600 (plus kortlægninger på cc600). Men det her med holdbarhed i vægregler, er det også der C24, der gælder...? Jeg er med på de overordnede principper, men vil gerne komme lidt mere ind i detaljerne.
 
Studion sagde:
Tak! Dog skal taget være fribærende/flygende og hvile på væggene, så det er mere end bare tre lag gips, der skal bære op fra væggene. Derefter vil der blive hængt nogle ting op, som skal regulere akustikken, f.eks. og det tilføjer lidt mere i vægt.

Min tanke er 45x70 eller 45x90-reglar i væggene på cc600 (plus kortlingar på cc600). Men det her med bæreevne i vægreglar, er det også der C24 som gælder...? Jeg er med på de overordnede principper, men vil gerne komme lidt mere ind på detaljerne.
Jeg forstod konstruktionen. Hævder dog stadig, at 45x45 skulle fungere, men det føles spinkelt. Hvis du går med 45x70 eller 45x95, er det nemmere at bygge med 45x95. C14 er nok til væggene alle gange. Drop kortlingerne, de er ikke nødvendige med diverse plader, gå hellere op til 45x95 i så fald!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.