9,460 læst ·
25 svar
9k læst
25 svar
Jeg savner bygg-fysik-forum.
Når vi taler om vanskelige fysikspørgsmål (rumrelaterede).
Jeg følger med på Apollo 11-rejsen.
Når Neil er færdig med at fjolle med sine pompøse udtalelser om små og store skridt for mennesker sådan generelt, kan jeg endelig klatre ud af fartøjet og begynde mit arbejde.
Så nu tænkte jeg begynde med at måle temperaturen på månen.
Ja, og hvordan gør man det?
Og hvad kan man tænkes at få for resultater?
Jeg følger med på Apollo 11-rejsen.
Når Neil er færdig med at fjolle med sine pompøse udtalelser om små og store skridt for mennesker sådan generelt, kan jeg endelig klatre ud af fartøjet og begynde mit arbejde.
Så nu tænkte jeg begynde med at måle temperaturen på månen.
Ja, og hvordan gør man det?
Og hvad kan man tænkes at få for resultater?
Ja altså, det er jo kun materie, der kan have en temperatur, og på månen findes ingen atmosfære, dvs. ingen gasformig materie, der kan have en temperatur på samme måde som her på jorden. Så man må antage, at spørgsmålet vedrører månens overfladetemperatur, den varierer mellem ca. -200 C til ca. +100 C vil jeg mene.
Ja det er jo lidt af et trickspørgsmål, da "utetemperatur" ikke ligesom fungerer som vi forestiller os her på jorden. I mangel af et medium at måle i/på, bliver det svært. Hvis månen var omgivet af atmosfære eller væske, kunne vi måle i det medium, på samme måde som på jorden.
Så det kræver først at definere, hvad vi vil vide, for derefter at afgøre, hvordan og hvor vi skal måle.
Vi kan kontrollere partiklernes hastighed i månens "atmosfære" for selvom det er så godt som vakuum, er der stadig nogle partikler. Det giver jo en (høj) temperatur som svar. Men en ret meningsløs opgave trods alt. Vi kan forsøge at måle den indkommende stråling (primært fra solen), men så får vi en opgave om energien, ikke temperaturen. Og en enorm forskel mellem nat og dag.
Vi kan forsøge at bestemme temperaturen på selve overfladen af månen. Hvilket en lille smule ned i jorden burde give en slags gennemsnit af opvarmningen fra dags- og natstrålingen. Natstrålingen burde være rettet fra månen og ud i rummet.
Fejlen ligger altså mest i spørgsmålet.
Så det kræver først at definere, hvad vi vil vide, for derefter at afgøre, hvordan og hvor vi skal måle.
Vi kan kontrollere partiklernes hastighed i månens "atmosfære" for selvom det er så godt som vakuum, er der stadig nogle partikler. Det giver jo en (høj) temperatur som svar. Men en ret meningsløs opgave trods alt. Vi kan forsøge at måle den indkommende stråling (primært fra solen), men så får vi en opgave om energien, ikke temperaturen. Og en enorm forskel mellem nat og dag.
Vi kan forsøge at bestemme temperaturen på selve overfladen af månen. Hvilket en lille smule ned i jorden burde give en slags gennemsnit af opvarmningen fra dags- og natstrålingen. Natstrålingen burde være rettet fra månen og ud i rummet.
Fejlen ligger altså mest i spørgsmålet.
Administrator
· Skåne
· 8 351 indlæg
Vi måske skulle teste med at lave et underforum "Bygningsfysik" til Byggematerialer & byggeteknik, altså bare som en test? Føles det ikke godt flytter man bare emnerne der ligger der og afvikler delforumet.
Jeg synes det ville være sjovt med mere teoretiske diskussioner samlet på ét sted. Det er jo ikke så praktisk orienteret og anvendeligt når man bygger, som diskussioner normalt er hos os. Fordelen ved at man lægger dem i et eget "rum" er at de bliver nemme at finde og overskue, for den der er interesseret. Det ville være sjovt at se hvad du forestiller dig at skrive der Mikael.
Jeg synes det ville være sjovt med mere teoretiske diskussioner samlet på ét sted. Det er jo ikke så praktisk orienteret og anvendeligt når man bygger, som diskussioner normalt er hos os. Fordelen ved at man lægger dem i et eget "rum" er at de bliver nemme at finde og overskue, for den der er interesseret. Det ville være sjovt at se hvad du forestiller dig at skrive der Mikael.
Som jeg skrev i første post, så tror jeg egentlig, at der er for få emner i sådan en kategori, til at det er værd.
Selvom jeg alligevel savner forumsdelen, ganske vist.
En enkel løsning er ellers at have en fastgjort tråd med links til byggfysik-orienterede tråde.
Jeg planlægger lidt småt en lyd, lydisolering og akustik-tråd.
Samt en tråd om fugt, og alt muligt der har med det at gøre.
Men det ligger dog begravet et sted i femårsplanen.
Selvom jeg alligevel savner forumsdelen, ganske vist.
En enkel løsning er ellers at have en fastgjort tråd med links til byggfysik-orienterede tråde.
Jeg planlægger lidt småt en lyd, lydisolering og akustik-tråd.
Samt en tråd om fugt, og alt muligt der har med det at gøre.
Men det ligger dog begravet et sted i femårsplanen.
Administrator
· Skåne
· 8 351 indlæg
Det var sådan da vi startede op underforummet for møbelsnedkeri, at vi var usikre på om der var nogen interesse overhovedet. Kun én eller to havde spurgt efter det. Det startede som et underforum, men interessen blev langt over forventning og blev hurtigt skiftet ud til et almindeligt forum. Sig til hvis du er interesseret, jeg prøver gerne.
Administrator
· Skåne
· 6 699 indlæg
Nu har vi skabt et forum som hedder Bygningsfysik. Linket til det er http://www.byggahus.se/forum/byggnadsfysik/.
Klik her for at svare