Ja, hvad kan råspont klare af belastninger?
Lad os sige, at jeg tænkte at have 20mm råspont som tag med en givet jævnt fordelt belastning, hvad er så det maksimale cc på tagbjælkerne under (= spændvidden på råsponten)?
Taket bliver næsten fladt, cirka 5 grader, men vi kan tage udgangspunkt i 0 grader.
 
Det kommer an på!
Hvad har du tænkt dig for last på taget?
 
Findes der nogen speciel grund til at afvige fra anbefalingen på 1,2 meter?

At gå op 10-15% burde vel ikke være noget problem, så kan man måske kompensere med grov bærlækt.

/ATW
 
anaitis sagde:
Det afhænger! Hvad har du tænkt dig for last på taget?
Lasten X i kN/m2.

Men hvad er anbefalingen 1,2 m baseret på da? Det afhænger jo helt af, hvad man skal have på taget, kun pap eller i mit tilfælde lidt jord og planter, snøzone 1 eller 4.5? Jeg vil have en værdi, så jeg ved, hvor god margin der er, og om jeg skal satse på tykkere bjælker og højere cc i stedet.
 
Senest redigeret:
Gjorde et lille test i dag. Fæstede en 22 mm råspont-brædde med to skruetvinger på to euro-paller med 1 m afstand. Stillede derefter mine 85 kg (=0.8kN) midt på. Brædden holdt men svajede en del. Da brædden var 95 mm bred, ville det svare til ca. 8 kN/m2, men alt er midt på brædden. I virkeligheden bliver det endnu mildere, idet lasten er fordelt.
Jeg mener derfor, at 1 m spændvidde ikke vil være noget problem i mit tilfælde, da så store belastninger ikke er aktuelle.
At gå op til 1,2 m giver ikke så meget gevinst i form af færre/tykkere bjælker, og at det ikke er standard-afstand spiller ingen rolle i dette tilfælde.

Har nogen noget mere videnskabeligt svar på udgangsspørgsmålet, så tryk løs med "svar"-knappen.
 
Du kan ikke bruge 85 kg i nogle sekunder og så tro, at det holder. Laster, som er permanente, skal multipliceres med en faktor, jeg har glemt.
 
Ok, men jeg har allerede en faktor på mindst 3 til gode, og jeg har heller ikke overbelastet brættet. Vist nok ikke målt nedbøjningen.
Nogen idé om hvad faktoren kan kaldes, cirka hvor stor den er, eller hvor man kan tænkes at finde den?
 
Det kaldes sikkerhedsfaktor, og værdien varierer normalt, hvis det er personsikkerhed involveret plejer det at føre til, at man ønsker en højere værdi.

Dimensionering er tricky, det kan være en række forskellige kriterier, der kan være dimensionerende, det er sjældent kun brudlasten man skal tage hensyn til...

Lidt mere information om hvad du vil gøre ville ikke skade.

/ATW
 
Havde tænkt at bygge et tag over bilen. Skulle det falde sammen, er det kun materielle skader og ikke så store.
Biluploadefunktionen vil ikke virke, men det bliver et ekstra tag i forbindelse med huset. Hældning ca. 5 grader og spændvidde på tagbjælkerne på 2,5m.
Men diskussionen må gerne tage en mere generel dimensioneringsretning og ikke kun fokusere på dette specifikke byggeri.

Burde man måske tage et besøg på biblioteket for at lære mere? Nogen god overordnet bog-anbefaling i så fald?
 
Nissepisse sagde:
Hade tænke at bygge et tag over bilen. Raser det ind er det bare materielle skader og ikke så store.
Hvis det ikke nu sker, når nogen er på vej til eller fra bilen... :(
 
Alfredo sagde:
Om det inte nu råkar rasa når någon er på vej til eller fra bilen... :(
Nej, det er jo en risiko. Men jeg anser, at den risiko er lille. Det vil jo ikke kollapse helt pludseligt, uden der sandsynligvis vil være indikationer på, at noget ikke er som det skal være; f.eks. 2m sne på taget og mærkbare nedbøjninger i tømmeret. Anderledes ville det være, hvis man sov under taget hver nat, helt uvidende om hvordan det ser ud.

Fokus på at vende tilbage til problemstillingen tak!
 
Der findes en App, der hedder Svenskt trä, som indeholder div beregningsmuligheder, der måske kan være til hjælp.
 
Nissepisse sagde:
Nä, det är en ju en risk. Men jag anser att den risken är liten. Det kommer jo ikke kollapse helt pludseligt uden det vil sandsynligvis være indikationer på at noget ikke står rigtigt til...
Ja, det var nok omtrent sådan de resonerede, da de konstruerede Almösundsbroen også.
Ulykke ved Almösundsbron: Et stort skib kolliderer med broen, hvilket forårsager alvorlig skade både på skibet og brokonstruktionen.

Link:
http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.289285-bron-som-forsvann-detta-hande
 
Senest redigeret:
Jeg har svært ved at se sammenhængen med, at en bro styrter sammen fordi et stort skide skib på måske 20000 ton sejler ind i den, og dimensioneringen af min carport.
 
  • Synes
Rilpey
  • Laddar…
Mikael_L
Alfredo sagde:
Om det inte nu råkar rasa när någon är på väg til eller fra bilen... :(
Ja nu galdt jo spørgsmålet om råsponten mellem tagstolene. Det vil sandsynligvis ikke blive særlig livsfarligt, hvis den begynder at briste, tror jeg.
Andre ulemper opstår betydeligt tidligere, f.eks. nedbøjning som skader konstruktionen så den f.eks. lækker vand.

Men et farligt kollaps er jo hvis selve tagstolene/tagbjælkerne giver sig, eller deres fæstningspunkter eller den stående regelkonstruktion knækker eller skæver sammen, eller alt simpelthen kollapser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.