T
Hej! Vi har et Ytong-hus fra -57, hvor vi som et skridt i at reducere radonniveauerne i soveværelserne (sammen med mekanisk ventilation) har tænkt os at rive væggen mod loftsrummet, som også består af letbeton ligesom den øvrige bærende konstruktion. En ny væg skal opbygges af træregler præcis samme sted.

Væggen er opbygget af 200 mm blokke og hviler på et betondæk. Jeg er næsten overbevist om, at væggen ikke bærer spær, men at det er støttebenene, som ses i loftsrummet, der gør det. Men jeg er taknemmelig for evt. synspunkter eller hvis nogen har revet lignende konstruktion ned, så jeg ikke behøver at tøve, når vi tager boremaskinen frem på mandag. :)

• Violet væg af letbetonblokke i en loftsrum, omgivet af træstrukturer.
  • Mur af Ytong-blokke under et skråt trætak i en kattvind.
  • Væg af letbetonblokke i et loftsrum, med træbjælker og synligt understøttende element.
  • Trævæg og støtteben i en katteloft, med blokvæg i letbeton synlig på højre side. Loftet har træplanker.
  • Væg lavet af Ytong-blokke fra et hus fra 1957, set nedefra med betonbjælkelag og støtteben. Skader og revner kan ses mellem blokkene.
  • Bygningsplan for et Ytong-hus fra 1957, der viser en tværsnitstegning af vægkonstruktionen med 20 cm Ytong-blokke og detaljer om isolering og ventilation.
  • Synes
Mapet890
  • Laddar…
Hvis det passer, at væggen er 7 cm tyk, så tror jeg ikke, at den er bærende.

T
A anaitis sagde:
Om det stämmer att væggen er 7 cm tyk så tror jeg ikke, at den er bærende.
tak for svaret men det er den venstre væg mod kattvinden i tegningen

Åsa Lund
T Tobbe_G sagde:
tack för svar men det är den vänstra väggen mot kattvinden i ritningen
Eftersom den ansluter mod råspont og ikke er detaljetegnet til at anslutte mod tagspær ville jeg sige at den er 20 cm tyk for at få varmeisolering. Desuden er lambdaværdi angivet hvilket tyder på at det er den egenskab som er vigtig.

T
Åsa Lund Åsa Lund sagde:
Eftersom den ansluter mod råspont og ikke er detaljetegnet til at slutte mod takstolerne, ville jeg sige, at den er 20 cm tyk
for at få varmeisolering. Derudover er lambdaværdi angivet, hvilket tyder på, at det er den egenskab, der er vigtig.
Tak for svar. Har gjort samme tolkning :)

• Synes
Åsa Lund
  • Laddar…
T
Sagt och gjort. Og huset står stadig. :)

Fantastisk skøn følelse at vide, at ungerne nu har hovedpuden mod en regelvæg og ikke længere blåbetong.

• En væg med hul eksponerer trærammer efter fjernelse af blåbeton. Murbrokker, en palle og en spand er på gulvet foran.
  • En åben vægkonstruktion i et renovationsprojekt, viser en træramme og murbrokker på gulvet, med vægge uden blåbeton.
  • En nybygget væg med træramme, isolering og en lille kvadratisk åbning. Væggen står under en repareret sektion af loftet.
  • Værelse med gipsvægge og loft, delvist skrællet maling på skråvægg, viser renoveringsprojekt med ny regelvæg mod blåbeton.
  • Værelse med trægulv og en lys væg med et lille opbevaringsrum. En stikkontakt er placeret lavt på væggen.
  • Synes
TheBigCheese og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.