Bygningsfysik
Posselosse: Sjovt med byggeri på stolper! Jeg undersøger lige nu muligheden og omkostningerne ved at bygge noget lignende. Har du mulighed/lyst til at dele detaljer om det træ og de dimensioner, I har brugt, udfordringer I er stødt på og evt. hvordan/hvor I fik hjælp med beregninger?
abakar: [citat] Tak igen for input. Værdsat! Bliver mere at tænke over. Nu kom tråden noget off-topic. Tilbage til det oprindelige spørgsmål, så sandsynligvis ikke bærende vægge, men har sandsynligvis brug for at få en konstruktør til at kigge.
BirgitS: Velkommen til forummet! Selvbærende fagværkstagstole plejer at se ud som W, og det gør jo ikke dine. Men for at være sikker er det bedst at få en byggekonstruktør ind (www.sbr.se).
Fredrik-: [citat] Ja det er også sådan jeg tænker, og det er vel også forskel på hvad den skal bære op. Men med mine forudsætninger hvor vægten på oven bjælkelag (27cm beton), så ville disse 7cm vægge vel kollapse, hvis man hoster på dem. Så fokuserer jeg på at få en godkendelse fra bestyrelsen.
Peter787: [citat] At vinkeljernene over vinduet giver sig, er ikke mærkeligt, da vinduet ikke (burde) tage nogen last overhovedet. Murstenrækkerne over vinduet er sikkert en præfabrikeret bjælke med armeringsjern indstøbt. Den bjælke skal kun klare egenlasten plus lasten af murstenene ovenover, bestemt ikke 10 kN ekstra last fra terrassen. Jeg ville erstatte bjælken over vinduet med en længere og
BirgitS: I en kælder er der ikke kun bærende vægge at tage hensyn til, men også stabiliserende, f.eks. vægge der skal forhindre, at ydervæggene trykkes indad af jordmasserne udenfor. Det ville derfor være bedst, hvis du uploader en plantegning og markerer den væg det drejer sig om.
Workingclasshero: Hej Då føles det som om sværdets vinkel ikke er parallel med banen. Snavs i fastgørelsen eller noget som skaber vinkelsliber.
bossespecial: Så er den ene bjælke ikke nødvendig, da spær ikke behøver dette oplag. Hvad jeg kan se, er kun oplagsreaktionerne i brud præsenteret, så man skulle også få se beregningsrapporten, der skal følge med "tegningen". Anvender man lasterne i brudgrænse, giver det sandsynligvis en unødvendigt stor bjælke.
Rännil: [citat] for at præcisere billedet, til højre er altså som det ser ud og til venstre min idé til, hvordan jeg skal gøre. som med det meste jeg gør, trækker tingene ud i tiden men nu er jeg kommet så langt, at jeg har tætet den gamle plast med tape mod reglerne, se billede. [bild] Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst ordner drevningen af det gamle vindue? Skum virker jo som en praktisk
Maire Lundgren: [citat] Tak så meget for informationen. Jeg har set, at der findes gamle panner af samme model tilbage, så jeg skifter den gamle ud, tusind tak. Mvh Maire Lundgren
BirgitS: I betragtning af at det er en indrettet loftsetage og ikke fagværksgitterspær, tror jeg, at væggen er bærende. Jeg ville ikke have dørene til badeværelse og vaskerum direkte i stuen. Der kan sprede sig mindre behagelige lugte derfra, gæster skal kunne gå på toilettet uden at alle andre ser det, stuen bliver svær at møblere uden vægge, og der vil alligevel være en gang, bare at den
Daniel 109: Der er meget lille densitetsforskel på 0 gradigt og 4 gradigt vand, desuden i den forkerte retning. Så se bort fra cirkulation på grund af temperatursforskel.
Sunderbyn157: Hej alle Træguiden giver ok for 118x180 GL30cs med en fri længde på 4m, hvilket er dybden på terrassen. Nu agter jeg at anvende 118x180 imprægneret ntr A limtræsbjælke GL28h klassificeret, og den mangler i træguidens app til dimensioneringshjælp. Spørgsmålet: Klarer en GL28h også 4 m fri længde svarende til GL30cs? Taknemmelig for hjælp
MrML: Hej, Har et lignende spørgsmål. Skulle have brug for at skære en lille del af limtræsdragere i taget, hvor det går op i kip for ventilationskanaler. Drageren er 315 mm tyk og skulle have brug for at skære ud en lille rund del for ventilationsrør, der skal kunne være nedenunder. Røret er 125 mm, og jeg har brug for 30 mm af drageren der, hvor røret skal passere. Tror I, at dette kan
gluecifer: Mange tak for alle svar! Jeg tænker, at en lægte for meget ikke er så meget at skændes om, men hvis jeg kan minimere spildet netop i disse tider, er det jo taknemmeligt. Beregningsmåderne er jo gode at kunne uanset fremover.
byggankan: Hvordan er det gået med dette? Jeg vil gerne indrette et loft på vores overetage og har lignende forudsætninger hvad angår mål og w-tagstole. Det føles lige nu som umuligt at gennemføre, og hvis man skulle lave en "rigtig" tagløft, ville omkostningerne også løbe løbsk, fordi det ville være mærkeligt kun at løfte 1/3 af taget, så vi ville være nødt til at gøre det på hele huset,
Rödskägg: [citat] Det det stykke "cement som varit fuktig och torkar upp ger kalkutfällningar" virker til at være svaret på det fænomen, der nu er opstået i kælderen. Og op-tørringen af væggen har egentlig ikke startet, da dræneringen var færdig i 2017, men har drøjet indtil nu, når jeg har sat ind et element og hævet varmen i det rum. Dog ikke til 18-20 grader men godt 15 grader i hvert fald.
hordak: Mange tak for afklaringen!(y)
BirgitS: Det afhænger f.eks. også af, hvordan spær, vægge og bjælkelag er konstrueret. Nogle artikler, der virker relevante: https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund https://www.byggahus.se/kan-jag-oppna-upp-mellan-kok-och-vardagsrum-i-mitt-hus https://www.byggahus.se/plankhus-hus-med-stomme-av-plankor-1920-1950
Alexandros: [citat] Tak for godt svar. Jeg vil tjekke dette og inddrage en konstruktør for at være sikker.
Jonas Westbom: Er de gode? [citat]
BirgitS: For øjeblikket ser det ikke ud til at være nogen byggkonstruktør i forummet, så jeg anbefaler, at du hyrer en sådan (www.sbr.se).
Daniel 109: Ja, jeg ville også hævde, at det er den forskel mellem svigt og nedbøjning.
SågspånPappspikEternit: Det er ikke særligt almindeligt, at der findes konstruktionstegninger på huse bygget i 1890'erne. Men læg gerne en plantegning eller -skitse op (medfølgende da I købte huset, eller egnetegnet), så kan vi måske give råd! Billeder af væggen, med eller uden overfladebelægning, er til hjælp. Kender I nogen erfaren (læs "gammel") tømrer, der har arbejdet meget med bindingsværkshuse, er
TrädgårdsBjörnen: Hvorfor ikke gå op til 6 eller 8 mm, så du ikke behøver at bekymre dig? Tilføjer du en skive, så holder det nok længere end møblet.
Bernieberg: [bild] https://www.svenskttra.se/trafakta/allmant-om-tra/kvalitet-och-sortiment/
Dowser4711: Som sagt, du kan vende dig til dit forsikringsselskab for rådgivning, ikke for erstatning. De kan eventuelt sende nogen ud for at lave en fugtmåling og give jer gode forslag til nogen i nærheden, der kan hjælpe jer videre. Men omkostningerne ved at udbedre noget vil helt falde på jer. Men baseret på hvad der nu er præciseret, ser det ikke ud til at være noget, der er akut i nær fremtid,