hej alle kings!

Er der nogen king derude, som har en anbefaling til spær til mit ladehus. 15,6x4,8m (pladens mål)

spændvidde: 4,8m (grundens ydre mål)
45 graders vinkel
ingen bærende indervægge

hvad tror I?

Du skal give lidt flere oplysninger, hvis du vil have et brugbart svar. Antal etager, mål på højden. Hvad mener du med ladhus? Hvorfor er der brug for en forhøjet vægramme?

• Synes
oswim
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Du måste lämna lite fler uppgifter om du vil have noget brugbart svar. Antal etager, mål på højden. Hvad mener du med ladhus? Hvorfor behøves der et forhøjet vægparti?
Missede vægpartiet. det skal være på 700mm. Men ellers burde det vel ikke spille nogen rolle? Hvorfor er antal etager relevant? mål på højden står vel i relation til vinkel og spændvidde? eller har jeg forkert?

Med venlig hilsen

Det fremgår ikke, om det er et etplanshus eller højere. Er det et nybyg? Som potentiel svarer vil man ikke sidde og gætte. Forhøjet vægliv plejer at kræve en skråstiver, der forbinder tagfod med støttebenets nederste del, omtrent som ved en gammeldags sk Svensk tagstol. Med så begrænset spændvidde og 45° hældning kan du ellers klare dig uden støtteben.

J justusandersson sagde:
Det fremgår ikke, om det er et etplanshus eller højere. Er det et nybyggeri? Som eventuel svarer vil man ikke sidde og gætte. Forhøjet vægliv plejer at kræve en skråstiver, der forbinder tagskæg med støttebenets nederdel, omtrent som ved en gammeldags svensktruss. Med så begrænset spændvidde og 45° hældning kan du ellers klare dig uden støtteben.
aaah okok. det er et nybyggeri. entréplan plus loftsetage

• Plantegning af et nybygget hus med stueetage, viser allrum/køkken, to soveværelser og badeværelse.
  • Plantegning over nybyggeri med entréplan og hems, viser ruminddeling og dørplaceringer.
Lavede en skitse

• En enkel skitse af et tagkonstruktion med mål, der viser tagets hældning og dimensioner i millimeter.
Kan man ikke gøre væggene 70 cm højere og få bedre støtte til højbenet uden at "det forhøjede væggeliv" kalver udad.

Protte

• Synes
justusandersson og 1 anden
  • Laddar…
prototypen prototypen sagde:
Kan man ikke gøre væggene 70 cm højere og få bedre støtte for højbenet uden at "det forhøjede væggeliv" kalver udad.

Protte
Hmm er ikke helt med på hvordan du mener?

Det eneste, der mangler, er en hanebjælke (kan erstattes med et stålstag). Væggen bør være en del af ydervæggen i stueetagen, ellers kan spær ikke se ud på den måde. Det er, hvad Protte mener.

Det bliver jo fastgørelsen af mellemloftet, der bliver kritisk, mellemloftet fungerer som hanebånd og holder huset sammen og modvirker trykkraften fra spær udad.

Protte

• Synes
justusandersson
  • Laddar…
Man bør også have en hanebjælke højere oppe for at reducere dimensionerne på højbenene.

okok! jeg tror jeg forstår. Sådan? så at stommen fortsætter ned i til syllen?

• Diagram af en tagkonstruktion med mål, der viser stommens videreførelse til syllen i et byggeprojekt.
Præcis sådan et hus jeg har.

Protte

• Synes
oswim
  • Laddar…
Lige præcis.

• Synes
oswim
  • Laddar…
Har begyndt at skitsere lidt på stamme og mødet mellem tagspær. Hvordan ville I have gjort det?

Jeg tænker, at man bygger dem på jorden og vinsjer dem op på stamen. Fastgør man dem bare med vinkejern? eller vil man have en kile mellem remmen og overliggeren?

• Byggskitse viser mødet mellem tagspær og bærende bjælke, med fokus på samlingsteknikker som vinkeljern og eventuel kile.
  • Byggdiagram viser en gul ramme med tagstolens samlingspunkt. En person står illustreret på rammen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.