11,255 læst ·
20 svar
11k læst
20 svar
rammetagetakstole med forhøjet vægparti
hej alle kings!
Er der nogen king derude, som har en anbefaling til spær til mit ladehus. 15,6x4,8m (pladens mål)
spændvidde: 4,8m (grundens ydre mål)
45 graders vinkel
ingen bærende indervægge
hvad tror I?
Er der nogen king derude, som har en anbefaling til spær til mit ladehus. 15,6x4,8m (pladens mål)
spændvidde: 4,8m (grundens ydre mål)
45 graders vinkel
ingen bærende indervægge
hvad tror I?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Du skal give lidt flere oplysninger, hvis du vil have et brugbart svar. Antal etager, mål på højden. Hvad mener du med ladhus? Hvorfor er der brug for en forhøjet vægramme?
Missede vægpartiet. det skal være på 700mm. Men ellers burde det vel ikke spille nogen rolle? Hvorfor er antal etager relevant? mål på højden står vel i relation til vinkel og spændvidde? eller har jeg forkert?J justusandersson sagde:
Med venlig hilsen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det fremgår ikke, om det er et etplanshus eller højere. Er det et nybyg? Som potentiel svarer vil man ikke sidde og gætte. Forhøjet vægliv plejer at kræve en skråstiver, der forbinder tagfod med støttebenets nederste del, omtrent som ved en gammeldags sk Svensk tagstol. Med så begrænset spændvidde og 45° hældning kan du ellers klare dig uden støtteben.
aaah okok. det er et nybyggeri. entréplan plus loftsetageJ justusandersson sagde:Det fremgår ikke, om det er et etplanshus eller højere. Er det et nybyggeri? Som eventuel svarer vil man ikke sidde og gætte. Forhøjet vægliv plejer at kræve en skråstiver, der forbinder tagskæg med støttebenets nederdel, omtrent som ved en gammeldags svensktruss. Med så begrænset spændvidde og 45° hældning kan du ellers klare dig uden støtteben.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 indlæg
Kan man ikke gøre væggene 70 cm højere og få bedre støtte til højbenet uden at "det forhøjede væggeliv" kalver udad.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det eneste, der mangler, er en hanebjælke (kan erstattes med et stålstag). Væggen bør være en del af ydervæggen i stueetagen, ellers kan spær ikke se ud på den måde. Det er, hvad Protte mener.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 indlæg
Det bliver jo fastgørelsen af mellemloftet, der bliver kritisk, mellemloftet fungerer som hanebånd og holder huset sammen og modvirker trykkraften fra spær udad.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Man bør også have en hanebjælke højere oppe for at reducere dimensionerne på højbenene.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 indlæg
Præcis sådan et hus jeg har.
Protte
Protte
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Lige præcis.