Vi har byggetilladelse til at ændre taget på vores tilbygning. Fra et klodset pulttag til et lavhældende ståltag. Alt for at forsøge at få denne store tilbygning til at smelte lidt bedre ind. Der var ikke særligt mange tegningskrav fra kommunen, jeg gav et enkelt principsnit med 195 mm reglar.
Spørgsmål 1 - fungerer min idé til tagkonstruktionen?
Orange er 2,5x8”, som jeg har tænkt at genbruge fra det nuværende. Øvrige grønne er 45x145 mm, cc 1200. Kommer råspont 23x120 på.
Diagonalen er ca. 6,5 m, kommer til at skulle samles, så jeg tænkte en nedre bærende bjælke i midten. Den ene 4 m, den anden 4,5 m.
Laveste hældning i længderetning er 1:10.
Snezone 1.5.
Spørgsmål 2 - fungerer overgangen i væggen? Kan jeg også klare den ekstra last fra tilbygningens tag?
Vi indser, at vi gerne vil have overgangen ifølge det blå. Egentlig et senere projekt, men det er måske bedst at gøre det nu, når alt er åbent. Før jeg går videre, vil jeg gerne have en vurdering af, at det kan gennemføres.
Brugte træguideberegneren, overgang ydervæg 1 1/2 plan. Last på 2x22,7 kN.
Googlet mig frem til, at en HEA180 kunne erstatte limtræ på ca. 90x450. Længde 3,7 m.
Pillar i limtræ 90x90 eller 115x115, længde 2,7 m.
Mellemetagebjælken vil jeg gerne have hvilende i bjælken så loftet bliver jævnt.
Det nye tag er bygget nu her i løbet af sommeren.
Afvekslingen mangler stadig.
Jeg havde en person her via forummet, som skulle regne på afvekslingen. Men desværre har han ikke mulighed længere.
Nogen der har tips til en konstruktør, som kan hjælpe mig? Jeg har opsummeret alle fakta, der er nødvendige for beregningen, så langt nåede vi.
//Fredrik
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.