Har en flygel på husets anden etage som er åbent i kip, med et stort upraktisk vinduesparti med trekantede vinduer. Disse vil vi gerne skifte ud med noget der kan åbnes, fx en fransk altan med dobbeltdør centreret midt på gavlen.
Jeg forstår, at byggetilladelse kræves ved facadeændring og er ikke kommet så langt endnu.
Jeg indser nu, når jeg kigger på den nuværende facade, at det kan være sådan at kipbjælken til spærene hviler på en stående stolpe midt mellem vinduerne. Kan dog ikke finde nogen konstruktionstegning (huset bygget 2005).
Nogen der kan komme med input til, hvad jeg skal tænke over og hvordan det mest sandsynligt er bygget her?
1. Åbent i kip, ingen synlige spær, kan jeg gå ud fra at ydervæggen/gavlen er bærende i och med den stående stolpe mellem vinduetpartiet? Eller bæres hele molevitten af sidevæggene?
2. Hvis jeg vil skifte gavlvinduerne ud med en centreret dobbeltdør, er det så nok at forbinde med en bjælke over dørpartiet og en stolpe op til kipbjælken?
3. Kræves konstruktionstegninger/beregninger, bygningsingeniør og/eller ansvarlig kontrollant for sådan en ting? Hvis så, tenderer det til at løbe ret meget ud fra et "enkelt vinduesskift"...
Det må være en søjle, som bjælken hviler på. Der er meget stor last på en sådan søjle, så ikke bare at veksle af. Dels vil afvekslingen skulle være kraftig. Men selv den skal hvile på noget stabilt. Der kan være behov for søjle ned til fundamentet, og i værste fald forstærkning af fundamentet.
Det skal være en søjle, som bjælken hviler på.
Der er meget stor belastning på en sådan søjle, så ikke bare at afveksle. Dels vil afvekslingen skulle være kraftig. Men også den skal hvile på noget stabilt. Der kan være behov for søjler ned til fundamentet, og i værste fald forstærkning af fundamentet.
Anede dette. Så måske ikke bare at overdimensionere en limtræsbjælke over vinduet...
Er dette en type standardopgave for de fleste tømrerfirmaer, eller skal jeg regne med at skulle bruge bygningsingeniør og andet besvær?
Men du skal føre kræfterne ned til fundamentet også. Og fundamentet skal kunne tåle belastningen der, hvor det føres ned.
Nu er jeg ikke bygningskonstruktør, og vi ved intet om formatet på dit tag. Men det kan handle om 10 ton eller mere, der presser på stolpen.