Hvor vigtigt er det at have en 100% tæt dampspærre i et hus med selvtræk?
Mit hus, som er udbygget og ombygget i omgange, mangler korrekt dampspærre nogle steder, eller også er den punkteret af diverse skruer. Jeg kan dog ikke se tendens til problemer nogen steder.
Vi har en skorsten, der fyres i under det kolde halvår, og flere friskluftventiler samt en fugtstyret badeværelsesventilator.
Min overvejelse er, om det er mindre vigtigt med en tæt dampspærre i et hus med selvtræk, end det er i et hus med mekanisk ventilation?
Mit hus, som er udbygget og ombygget i omgange, mangler korrekt dampspærre nogle steder, eller også er den punkteret af diverse skruer. Jeg kan dog ikke se tendens til problemer nogen steder.
Vi har en skorsten, der fyres i under det kolde halvår, og flere friskluftventiler samt en fugtstyret badeværelsesventilator.
Min overvejelse er, om det er mindre vigtigt med en tæt dampspærre i et hus med selvtræk, end det er i et hus med mekanisk ventilation?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Det er nok umuligt at give et godt svar på. Men udsugning og at skabe et undertryk inde i huset burde være bedre end at "presse ind" luft fra den synsvinkel.maah sagde:
Hvor vigtigt er det at have en 100% tæt dampspærre i et hus med selvtræk?
Mit hus, som er udbygget og ombygget i etaper, mangler korrekt dampspærre nogle steder, eller også er den punkteret af diverse skruer. Jeg kan dog ikke se tendenser til problemer nogen steder.
Vi har en skorsten, der bruges i den kolde halvdel af året, og flere friskluftsventiler samt fugtstyret badeværelsesventilator.
Min overvejelse er, om det er mindre vigtigt med en tæt dampspærre i et hus med selvtræk end i et hus med mekanisk ventilation?
Om det så har nogen faktisk effekt eller ej, er nok umuligt at svare på - det skal jo være indstillet, så al luft, der kommer ind, skal gå ud gennem ventilationen, så der skal jo egentlig ikke være overtryk i huset.
Det lyder jo fuldstændig rimeligt.
Så man kan sige, at så længe man har undertryk i huset, så mindskes risikoen for fugtproblemer pga. mangler i dampspærren?
Føles som lidt hysteri nogle gange med dampspærren, f.eks. at tape hæfteklammerne, hvor man hæfter plastikken fast.
Men jeg har ingen anelse om nyproduktion, der skal man måske gøre det for at få et tæt hus?
Så man kan sige, at så længe man har undertryk i huset, så mindskes risikoen for fugtproblemer pga. mangler i dampspærren?
Føles som lidt hysteri nogle gange med dampspærren, f.eks. at tape hæfteklammerne, hvor man hæfter plastikken fast.
Men jeg har ingen anelse om nyproduktion, der skal man måske gøre det for at få et tæt hus?
Selvbygger
· Stockholm
· 8 589 indlæg
Nuproduktion har jo store krav både til isoleringsværdi og ventilation samt opvarmning, så der nærmer man sig jo grænserne mere.maah sagde:
Det lyder jo fuldstændig rimeligt.
Så man kan sige, at så længe man har undertryk i huset, så mindskes risikoen for fugtproblemer pga mangler i dampspærren?
Det føles som lidt hysteri nogle gange med dampspærren, f.eks. at tape klammerne, hvor man hæfter plasten fast.
I et gammelt hus er det svært/dyrt at få til, da må man nok tage ned alle indervægge og tag og sætte ny dampspærre (samt tape osv) og så bygge et 45mm installationslag så man ikke punkterer den osv
Jeg tror damphæmmer er en god kompromis i ældre huse, der alligevel ikke er helt tætte.
Klik her for at svare