Hej! Første indlæg her og meget taknemmelig for råd.

Skal bygge et mindre hus på 30 kvm, det skal fungere som attefallshus og også kunne transporteres på vej. De ydre dimensioner er 10x3 m og 4 m højt. Da jeg bygger lille, er hver centimeter indvendigt vigtig både i bredde og højde. Jeg vil holde tykkelsen på vægge, gulv og tag nede samtidigt med at huset også skal være funktionelt.

Huset har saddeltag, og en limtræsbjælke som holder det oppe, ifølge beregningen nedenfor. Nu til mit spørgsmål, ydervægge bliver vel også bærende med denne konstruktion? Hvilken dimension på reglerne i ydervæggene er nødvendig? Er 95x45 nok?

Diagram over huskonstruktion med mål og specifikationer for dimensionering af nockbalkar og takåsar ifølge europæisk konstruktionsstandard.

Senest redigeret:
Går godt med reglar 45x95

• Synes
Moa H
  • Laddar…
Det lyder fortræffeligt! Er det fordi spændvidden på taget bliver såpass lille, at det ikke behøves større regler?

Nej, spændvidden påvirker ikke specielt meget.
Så længe en regel forhindres i at bøje sig, klarer den meget stor belastning.
Derfor skal regelsæt beklædes med plader eller have skråbånd for at forhindre reglerne i at vige sig eller simpelthen lægge sig. Det du skal undgå er helt enkelt, at reglerne bøjer sig som en bue.

Her er meget interessant. Matematikken kan du springe over, men læs teksten og anbefalingerne https://www.traguiden.se/konstrukti...ing/stomme/vaggar/barande-vaggar---generellt/

• Synes
Moa H
  • Laddar…
Bart Bart sagde:
Nej, spændvidden påvirker ikke specielt meget.
Så længe en regel forhindres i at bøje sig, klarer den meget stor last.
Derfor skal regelsæt beklædes med plader eller have skråstivere for at forhindre reglen i at vippe eller helt enkelt lægge sig. Det, du skal undgå, er helt enkelt, at reglen bøjer sig som en bue.

Her findes meget interessant. Matten kan du springe over, men læs teksten og anbefalingerne [link][/QUO
Se der, 45x95 er altså stærkt nok, så længe det ikke bøjer sig, og dette undgår man med skråstivere eller plader på en eller begge sider af reglen.

Hvis jeg bruger en plade på en side af væggen, hvad er så den mindste anbefalede tykkelse til formålet? Kan 10mm krydsfiner stabilisere konstruktionen tilstrækkeligt?

Absolut. 12 mm er måske mere almindeligt, men 10 mm er tilstrækkeligt.

• Synes
Moa H
  • Laddar…
Tænk også på at få hver spær til at sidde så en regel tager op kraften præcis under. Eller så bruger du en indfældet bærende bjælke, så kan spær komme lidt hvor som helst.

• Synes
Moa H
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.