Ekonomi & Juridik

Bli proffs på att anlita hantverkare

En murare och hans lärling.

En murare och hans lärling.

Hur ska man göra för att få ett hantverkarjobb utfört så som man vill ha det? Charlotte Andersson menar att det handlar om att ta kommandot genom goda förberedelser och kommunikation.

Det är allt för vanligt att renoveringen blev en besvikelse, att det inte blev som du hade tänkt dig. Golvet blev snett, kakelfogen hade fel färg eller plåtarbetena blev fula. Den enda du kan ändra på är dig själv: Så här gör du för att få jobbet utfört som du ville ha det.

Börja med ordentliga förberedelser. Informera dig om hur saker ska utföras så att du vet vad du beställer och vilka alternativ som finns på marknaden. Du kan läsa på internet, fråga diverse fackmän eller läsa i böcker. Ta reda på hur man utför en dränering fackmässigt, lägger ett tak eller gjuter en platta på mark.

– Var en aktiv konsument, uppmanar byggnadsingenjör Charlotte Andersson.

– Ju större belopp du ska investera i, ju mer tid bör du lägga ner på att läsa in dig på ämnet.

Charlotte tycker att man kan läsa igenom konsumenttjänstlagen en gång för alla.

– Det tar en kvart och efter det känner du till dina rättigheter, säger Charlotte.

När något går fel handlar det ofta om miss i kommunikationen. Charlotte Anderssons recept för att undvika missförstånd är att dokumentera allt skriftligt.

– Att dokumentera allt skriftligt som man kommer överens om är A och O, säger Charlotte Andersson.

– Jag vill ha brädor där, rött på den listen och så vidare. Alla detaljer som ni har pratat om på plats eller via telefon, skriv ner dem i ett sms, mail eller på vanligt papper. Det handlar om att bekräfta vad man kom överens om och att förebygga missförstånd.

Har ni bara pratat om vad som ska göras utan att dokumentera blir det svårt två månader senare när jobbet verkligen ska utföras. Information kan ha förändrats både hos dig och hantverkaren och då kommer ni att behöva det där skriftliga att luta er mot.

– Skriv och bekräfta så förebygger du framtida tvister, säger Charlotte.

Enligt konsumenttjänstlagen ligger bevisbördan på hantverkaren, om ni skulle hamna i en tvist. Då är det han som måste bevisa vad ni hade kommit överens om och det är därför hantverkaren som borde ha det största motivet att dokumentera.

–  Men vi vet att många hantverkare är dåliga administratörer och som kund kan man dra sitt strå till stacken för att förebygga missförstånd. Även om du skulle få rätt i en domstol så är du mer betjänt av att aldrig hamna där och att istället från början få jobbet utfört som du ville ha det, säger Charlotte.

Du och hantverkaren ska vara överens om:

  • Omfattningen, vad som ska göras
  • Utseende, med vilken kvalitet
  • Pris, vad det ska kosta
  • Tid, när arbetet ska utföras och när det ska vara klart.
Läs mer