Fick sådan bra kontakt med skaderegleraren och kände verkligen att detta kommer att gå bra men sedan så….

Vårt hus och garage brann ner till grunden den 8 april i år. Olyckan är utredd och det är klassat som en olyckshändelse.

Vi har en fullvärdesförsäkring med allriskskydd både avseende byggnad och lösöre.

Försäkringsbolaget tog själva kontakt med ett lokalt byggföretag och ombad ds att upprätta en offert för återuppbyggnad efter totalskada. När vi väl blivit utskrivna från sjukhuset och vi själva tog kontakt med byggföretaget så verkade nästan allt redan vara klart angående offerten…

Byggföretaget hade konstigt nog inga frågor till oss som husägare utan lämnade in offerten till försäkringsbolaget. Försäkringsbolaget godkände offerten på stående fot. De skrev sedan till oss och meddelade vilken ersättning de godkänt för återuppbyggnad av 103 kvm boningshus och 40 kvm garage. Samtidigt så skickade de även med underlaget som byggföretaget skickat med sin offert.

Då jag är väldigt intresserad av hemautomation så hade vi ca 40 st enheter/puckar av olika slag installerade överallt i huset och utomhus av märket Shelly. Samt att vi hade en huvudcentral plus två mindre centraler (en vid Jacuzzin och carporten samt en i garaget).

Byggföretaget hade offererat eldragning med en huvudcentral enligt schablon för hela huset…

Vi hade två uppmurade eldstäder med spisinsatser där jag fått in offerter från olika företag som ligger på beloppet 325 400 – 468 650.

Byggföretaget hade offererat 100 000 enligt schablon.

Vi hade motordrivna markiser där jag fått in offerter från företag som ligger på beloppet 74 386 - 77 225.

Byggföretaget hade 0 kr då detta inte var uppmärksammat av dem så vi inte var tillfrågad innan.

Vi hade 146 kvm altanyta

Byggföretaget hade offererat de 15 kvm som stod med på den husritning dom hade fått tag på.

När jag ifrågasatte byggföretaget om varför dom inte frågat oss innan de skickade in offerten till försäkringsbolaget så fick vi inget bra svar på det… Det vi sedan fick till oss från byggföretaget, efter dagarna som gick. Var att det här blir otroligt mycket dyrare än vad vi skickat i offerten.

Från försäkringsbolaget sida fick vi till oss att ni inte kommer att kunna få något högre belopp då detta är vad ett auktoriserat och välrenommerat företag vill ha för att bygga upp erat hus igen. Samt att byggföretaget hade bevisligen lämnat in en offert på totalentreprenad.

Till slut lessnade vi då konversationen blev mer och mer sporadisk samt att den geotekniska undersökningen som ska göras flyttades fram med flera veckor. Så vi skrev till byggföretaget och påtalade detta samt att vi tyckte att de verkade oengagerade.

Då fick jag svar med ”vändande post”, att eftersom vi tyckte att de verkade oengagerade så avbryter dom samarbetet med oss och önskade oss lycka till framgent. Kändes som ett sätt för dom att ”rädda sitt ansikte” utåt genom att kliva av.

Då fick vi meddelande från vårat försäkringsbolag att dom ville att vi skulle göra en ytterst noggrann rumsbeskrivning av alla rum med interiör samt även en utomhusbeskrivning på hur allt såg ut. Detta för att dom nu skulle anlita en konsult som skulle upprätta en ny kalkyl på vad det kostar att återuppbygga huset, garage och utemiljön.

Då tillbringade vi hela våran semester med att göra detta otroligt noggrant. Tänkte att det var väldigt viktigt så att alla delarna kommer med den här gången vid kalkyleringen. Efter vi lämnat in alla beskrivningar och bildmaterial till försäkringsbolaget så tog det inte längre än en vecka innan konsulten hade ”räknat fram” en ny kalkyl. Det visade sig att konsulten de anlitar dessutom har en mycket nära historisk koppling till det aktuella försäkringsbolaget...

Ersättningen från försäkringsbolaget var högre än tidigare men när jag efterfrågade att kunna få ta del av MEPS-kalkylen digitalt, så vi kunde jämföra med våra egna inskickade beskrivningar så började skaderegleraren att ”skruva på sig”! Jag kontaktade skaderegleraren igen efter ytterligare några dagar och efterfrågade om inte en MEPS-kalkyl rad för rad. Så en detaljerad kalkyl vi kunde använda för avstämning mot vårat material.

Som svar fick jag då av försäkringsbolaget att det finns ingen specificerad kalkyl utan konsulten har gjort en schablon-kalkyl med den gamla offerten som underlag.

Vi menar på att detta går väl inte?! För det första att använda en helt undermålig offert som underlag och sedan ”slänga på” på några hundra tusen kronor så ska vi vara nöjda. Detta sammantaget med att i detta belopp som försäkringbolaget presenterat nu för oss, så ska även all återställande av utemiljön även ingå.

Jag kan då tillägga att vi bor precis bredvid en sjö och innan jag köpte fastigheten 2019 så gjorde de ett enormt arbete på fastigheten och tog till och med in en landskapsarkitekt som ritade åt dom. Tidigare ägarna omformade tomten med stengabioner i olika storlekar för att göra etage på tomten. Tomten är sluttande ner mot sjösidan. Flertalet av dessa stengabioner har nu antingen förstörts vid röjningen/saneringen efter branden och tagits bort. Vissa står kvar där själva gallren är förstörda runt stenarna.

Nu tvingar försäkringsbolaget oss att skriva på detta avtal men vi säger nej som vi tror att det kommer vara utformat. Vi har nu lämnat offertförfrågan till byggföretag som har väldigt bra anseende. Vi ska ha ett första möte idag så det blir spännande att höra vad dom har att säga och vi håller tummarna att dom vill och har tid att bygga åt oss.

• 6dc83000-6277-4787-a7b8-3600e7c0dc33.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
  • Älska
fatsuG7 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Beklagar det som hände.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå. De är väl insatta i försäkringsjuridik och praxis i branschen. Jag gjorde det en gång och när jag hänvisade till vad de hade sagt ändrade försäkringsbolaget sig och höjde ersättningen.

• Gilla
erikjakan och 3 till
  • Laddar…
Hej och tack för tipset 👍

Jag ska avvakta och höra vad den nya Byggfirman säger innan jag går vidare och ersättningen som försäkringsbolaget med sin "konsult" har kommit fram till kan vara rättvis. Men i och med att vi har ingen "rad för rad" kalkyl från försäkringsbolaget som vi kan jämföra med så vet vi inte egentligen vad ersättningen vi fått avser. Mer än 7 rader.
BirgitS BirgitS skrev:
Beklagar det som hände.

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå. De är väl insatta i försäkringsjuridik och praxis i branschen. Jag gjorde det en gång och när jag hänvisade till vad de hade sagt ändrade försäkringsbolaget sig och höjde ersättningen.

Men är beloppet så intressant? Frågan bör väl vara vad som skall byggas. Om vi antar att de tar fram ritning med specifikationer som ni blir överens om, så blir väl kostnaden vad den blir för bygget. Eller är det meningen att bolaget skall stå för en återställning upp till en viss kostnad, där ni själva står för hela upphandlingen, och kostnaden kan bli lite vad som helst, men bolaget ersätter bara delvis?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men som sagt tipset om konsumenternas försäkringsbyrå är bra. Det är en organisation som drivs gemensamt av alla försäkringsbolag. Men de kan kontrollera om skadereglering sker korrekt, och kan ge stöd.

• Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Vi har fullvärdesförsäkring och vi står för upphandlingen. Det ska byggas upp ett likvärdigt hus med dagens regler BPL, gällande energikrav mm.

Så beloppet är i och för sig inte intressant för våran del. Det är bara det att det första företaget lämna in en undermålig offert som den sista framtagna kalkylen har som utgång och bygger på. Sedan är den sista kalkylen också framräknad med schablonbelopp.

Det stör mig att inte försäkringsbolaget kan presentera en fullständig MEPS-kalkyl som är framtagen av deras anlitade konsult.
H hempularen skrev:
Men är beloppet så intressant? Frågan bör väl vara vad som skall byggas. Om vi antar att de tar fram ritning med specifikationer som ni blir överens om, så blir väl kostnaden vad den blir för bygget. Eller är det meningen att bolaget skall stå för en återställning upp till en viss kostnad, där ni själva står för hela upphandlingen, och kostnaden kan bli lite vad som helst, men bolaget ersätter bara delvis?

Redigerat:
  • Gilla
Snigelpostarn
  • Laddar…
Det kan vara bra att läsa hur försäkringsbolaget definierar "fullvärdesförsäkring".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hos XX innebär en fullvärdesförsäkring att det inte finns något övre maxbelopp eller tak för hur stor ersättning du kan få vid en skada. Istället för att du själv väljer en fast summa för din byggnad, försäkras egendomen till sitt faktiska värde.
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan vara bra att läsa hur försäkringsbolaget definierar "fullvärdesförsäkring".

Blä vilken jobbig situation.

Några tankar och ideer.

Ni bör förbereda er för att det hela hamnar i rätten som tvistemål. Sådana förberedelser minskar risken att det hamnar där. Det sista som händer innan rätten hos motparten är alltid att ärendet ges till en kompetent jurist för översyn och om det ser ut som ni kommer vinna så kommer de gå med på i alla fall en hel del av era krav.

Det finns för mig två större steg i tvisten.

1. Vad ska ersättas
2. Hur mycket kostar det att ersätta (1).

På (1) har ni tagit fram en beskrivning av rummen och jag antar altan och trädgård mm. Har försäkringsbolaget accepterat er beskrivning som grund för ersättningen? På ett sätt de har svårt att backa från? Kan du med handlingar du har bevisa detta? I så fall är du i en bra position på (1).

På (2) tycker jag inte du ska fokusera så mycket på exakt hur de har räknat utan snarare räkna själv. Ta in offerter. Det är motpartens sak att bevisa att de har rätt, inte din sak. Var inte så arg på en entreprenör eller konsult som fått för dig ofördelaktiga instruktioner från motparten. Slutresultatet bör vara att du har deras dokument för ett läge belopp och dina för vad du vill ha och dina ser mycket mer professionella ut.

Sen hade jag undersökt villkoren för att se om den pekar ut en viss mekanism för tvistlösning om du nu inte accepterar försäkringsbolagets bud. Var hamnar ni då? Är du beredd på det?

Hur är budet utformat? Du får en summa pengar och en offert som de menar kan uppnå (1) och sedan frihet att gira som du vill? I så fall är det innehållet i offerten som ska jämföras med (1).

Vem betalar för ert boende idag? Är det ni eller försäkringsbolaget som har mer bråttom att komma överrens?

Är du villig att lägga upp exakta villkor och kanske bolag eller föredrar du att hålla det för dig själv? (helt OK i så fall).

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Hos XX innebär en fullvärdesförsäkring att det inte finns något övre maxbelopp eller tak för hur stor ersättning du kan få vid en skada. Istället för att du själv väljer en fast summa för din byggnad, försäkras egendomen till sitt faktiska värde.
Faktiska värde när ni köpte?
Faktiska värde då det brann?
Faktiska värde när det ska byggas exakt likadant.
Faktiska värde när det ska byggas liknande och uppfylla högre krav än när huset byggdes?

Får man fråga hur gammalt huset var?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
A Alexn72 skrev:
Generellt faktiska kostnaden för återuppbyggnad med nutida material och metoder.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja visst får man det. Huset som är utbyggt/påbyggt i omgångar är från början en mindre stuga där första bygglovet beviljades (tror det var ca) 1965. 2004 byggdes huset ut samt det byggdes ett nytt garage. 2017 totalrenoverades hela huset invändigt och utvändigt.

Köpte fastigheten 2019 för ca 2 300 000. Värdet idag kanske ca 3 000 000. När du skriver faktiska värdet när det ska byggas likadant menar du vad huset kommer att bli värt när det är nybyggt eller kostnaden för uppförandet av nya byggnader totalt? Försäljningsvärdet kanske blir någonstans mellan 3 500 000 - 4 000 000 om jag gissar. Men å andra sidan har jag ingen aning. Men tänker som att det är oftast läget man betalar för men här kommer det även vara en helt nybyggt hus med detta läge. Nybyggnadskostnaden har jag ingen aning vad den landar på för ett nytt likadant hus med dagens energikrav samt att bygga enligt BPL.

Vi kan som sagt inte förlita oss på den första offerten då den var mer än undermålig och helt enligt schablon. Eftersom vi inte ser vilka tillägg som den anlitade konsulten gjort då dessa också är enligt schablon som försäkringsbolaget uttrycker det. Samt att jag själv har inte program så jag kan upprätta en MEPS-kalkyl själv rad för rad så vet jag faktiskt inte vad den kostnaden skulle landa på.

Det är försäkringsbolaget som betalar vårat nuvarande boende och vi hade bråttom från början. Men ju längre tiden går desto viktigare är det att det blir rätt och riktigt enligt oss. Nu är det försäkringsbolaget som vill ha ett "avslut" och "tvinga" in oss i ett avtal:

"Vår bedömning är att byggpotten om 5 XXX XXX kronor utgör en skälig och tillräcklig ersättningsnivå för att återställa fastigheten till motsvarande standard, utförande och funktion som före branden.

Avtal på detta kommer jag att ha med för påskrift när jag är i X-stad"
A Alexn72 skrev:
Faktiska värde då det brann?
Faktiska värde när det ska byggas exakt likadant.
Faktiska värde när det ska byggas liknande och uppfylla högre krav än när huset byggdes?

Får man fråga hur gammalt huset var?

• 516869985_10233907892070507_4582526357217033762_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Fullvärdesförsäkring brukar innebära att huset ersätts enligt gällande normalstandard vad gäller utrustning och ytskikt. Det görs även vissa åldersavdrag.

En kompis nyrenoverade hus brann för några år sedan och de fick betala ganska många hundra tusen själva för att nå upp till den standard de ville ha.

Så jag skulle bli förvånad om försäkringsbolaget ersätter 40 Shelly och tar merkostnaden för fler elcentraler och motormarkiser.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag vill börja med att säga att jag inte är arg på entreprenören utan bara lite besviken. Hade han vänt sig till oss innan så tror jag att vi redan hade varit igång med nybyggnationen om jag ska vara ärlig. Jag tror inte han hade arbetat mot ett försäkringsbolag tidigare när det gäller en totalskada tyvärr.

Ja rumsbeskrivningarna samt bildmaterialet till dessa är minutiöst gjorda och hade det gått att bifoga filer här direkt så hade jag lagt ut dem nu till dig. Jag har för mig för många år sedan då jag var mer aktiv på detta forum så kund man lägga in någon form av hyperlänk till olika dokument. Men det var kanske då och jag har i alla fall glömt bort hur man gjorde.

Jag har (som jag skriver i inlägget) skickat en offertförfrågan till en större entreprenör här i den mellanstora staden vi bor. Det finns inte allt för många byggföretag här som man kan vända sig till verkar det som. De måste även kunna klara av ett totalentreprenad med allt vad det innebär. Inte vara allt för få anställda (om något skulle hända) under tiden byggnationen pågår. Solid ekonomi i bolaget och finnas referenser som vi kan kontakta osv.

Budet är utformat så att vi får en "påse pengar" där allt utom bygglov, KA, kostnader till följd av myndighetskrav och geotekniska undersökning ska rymmas.
redarn redarn skrev:
Blä vilken jobbig situation.

Några tankar och ideer.

Ni bör förbereda er för att det hela hamnar i rätten som tvistemål. Sådana förberedelser minskar risken att det hamnar där. Det sista som händer innan rätten hos motparten är alltid att ärendet ges till en kompetent jurist för översyn och om det ser ut som ni kommer vinna så kommer de gå med på i alla fall en hel del av era krav.

Det finns för mig två större steg i tvisten.

1. Vad ska ersättas
2. Hur mycket kostar det att ersätta (1).

På (1) har ni tagit fram en beskrivning av rummen och jag antar altan och trädgård mm. Har försäkringsbolaget accepterat er beskrivning som grund för ersättningen? På ett sätt de har svårt att backa från? Kan du med handlingar du har bevisa detta? I så fall är du i en bra position på (1).

På (2) tycker jag inte du ska fokusera så mycket på exakt hur de har räknat utan snarare räkna själv. Ta in offerter. Det är motpartens sak att bevisa att de har rätt, inte din sak. Var inte så arg på en entreprenör eller konsult som fått för dig ofördelaktiga instruktioner från motparten. Slutresultatet bör vara att du har deras dokument för ett läge belopp och dina för vad du vill ha och dina ser mycket mer professionella ut.

Sen hade jag undersökt villkoren för att se om den pekar ut en viss mekanism för tvistlösning om du nu inte accepterar försäkringsbolagets bud. Var hamnar ni då? Är du beredd på det?

Hur är budet utformat? Du får en summa pengar och en offert som de menar kan uppnå (1) och sedan frihet att gira som du vill? I så fall är det innehållet i offerten som ska jämföras med (1).

Vem betalar för ert boende idag? Är det ni eller försäkringsbolaget som har mer bråttom att komma överrens?

Är du villig att lägga upp exakta villkor och kanske bolag eller föredrar du att hålla det för dig själv? (helt OK i så fall).

• Gilla
redarn
  • Laddar…
Det fungerar olika hos olika försäkringsbolag när dom säger "Fullvärdesförsäkring". Vi har fullvärdesförsäkring och allrisktillägg både avseende fast och lös egendom. Detta gör att vi kommer inte få så stora åldersavdrag. Max 15 000 kr avseende fast och max 15 000 kr avseende lös.

Så i praktiken skulle detta innebära att försäkringsbolaget skulle kunna göra två kalkyler. En som säger vad vi skulle ha fått efter alla åldersavdrag är gjorda. Samt en kalkyl som berättar vad huset, garage och utemiljön kostar att återställa till ursprungligt skick idag med de nya energikraven sedan 2025, BPL mm och sedan dra 15 000 kr av denna kostnad samt självrisken. Likaså gällande lösöret.

Så i praktiken (ska vi ha ett exakt likadant hus uppbyggt med samma standard och fasta installationer) uppbyggt idag men med dagens krav gällande tvingande lagar, energikrav m.m. Men det går inte att bygga ett exakt likadant hus eftersom det skulle aldrig få något slutbesked i dagens läge.

useless useless skrev:
Fullvärdesförsäkring brukar innebära att huset ersätts enligt gällande normalstandard vad gäller utrustning och ytskikt. Det görs även vissa åldersavdrag.

En kompis nyrenoverade hus brann för några år sedan och de fick betala ganska många hundra tusen själva för att nå upp till den standard de ville ha.

Så jag skulle bli förvånad om försäkringsbolaget ersätter 40 Shelly och tar merkostnaden för fler elcentraler och motormarkiser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.