Byggahus.se

Bli proffs på att anlita hantverkare

2k läst  12 svar

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Hur ska man göra för att få ett hantverkarjobb utfört så som man vill ha det? Charlotte Andersson menar att det handlar om att ta kommandot genom goda förberedelser och kommunikation.

Du kan läsa artikeln här: Bli proffs på att anlita hantverkare

2. E
    Anonym
    Skrivet av: Gäst

Tänk att det skulle behövas skrivas en artikel om det som hantverkarna i forumet delvis påtalat gång på gång i forumets trådar. Hoppas nu att beställare/byggherre/kund nu fårstår att ett visst eget engagemang behövs i ett projket. Man kunde ju tro att det automatiskt låg i en beställares intresse att ge en hantverkare alla relevanta uppgifter på pränt så som tex en bygghandling innan ett projekt startar. Bra där att skriva en artikel, några kanske vaknar till lite.

• Svara
  3. E
    Anonym

"Enligt konsumenttjänstlagen ligger bevisbördan på hantverkaren, om ni skulle hamna i en tvist."

Jag trodde att bevisbördan ligger på beställaren. Stämmer det verkligen?

• Svara
  4. E
    Anonym

Om du läser konsumenttjänstlagen så kommer du att inse att den är skriven på ett sådant sätt att provatkonsumenten har en väldigt stark position.

Det är mycket som åligger näringsidkaren att informera om och ta hänsyn till.Speciellt klart blir det i 51§ som gäller småhusentreprenader. Där skriver man i klartext att det är privatkonsumentens påstående som gäller om inte näringsidkaren kan bevisa motsatsen.

• Svara
  5. E
    Anonym

dom få gånger jag lämnat pris så hade det för kunden varit billigare med löpande, men jag tjänar ju mer!

• Svara
  6. E
    Anonym

Tycker största problemet idag är att hantverkare är så sjukt stressade och har mycket att göra, kan rot ha något med det att göra.

Jag gjorde ett försök på att få in lite offerter, men var det minsta frågetecken så orkade dom inte ta i det. eller lämnade sjukt låga/oseriösa anbud, alt sjukt höga anbud...

Nu gör jag det själv istället. Det tar tid, men jag lär mig massor, och det är rätt kul.

Vill man ha det rätt gjort, gör det själv!

• Svara
  7. E
    Anonym

Vet inget om just detta fallet MEN

det kanske var just det kunden ville ha. Ett FAST pris på jobbet så att det visste vad det skulle kosta.

Det är just detta som jag personligen kan tycka är tråkigt. Hantverkare ser inte och inser inte vad det är kunden efterfrågar. De kan sitt jobb, (i bästa fall), men inte affären.

Du ser bara att de fick betala mer. Kunden var nöjd med priset de fick annars hade de förmodligen inte beställt av dig. De ville veta vad det skulle kosta och inte få någon överraskning.

Om du nu som hantverkare tänker steget längre så kanske du inte bara säljer ett utfört arbete utan även en trygghet till kunden, kunden får ett fast pris och känner trygghet.

Ta dig en funderare på vad dina kunder köper av dig och vad som är viktigt för dem.
    På fullaste allvar, har du tagit reda på varför kunderna köper av dig och varför de valt fast pris?
    Hade du det så skulle du också ha svaret och förmodligen en hint om vad du skall framhäva i framtida affärer.

• Svara
  8. E
    Anonym

Jag förstår uppriktigt inte varför jag som konsument ska veta hur man lägger ett tak eller dränerar en grund? I vilken annan bransch krävs detaljerad kunskap av konsumenten när man köper en vara/tjänst? Min uppfattning är att det grundläggande problemet inom hantverkarbranschen inte är konsumenternas okunskap utan bristande professionalitet inom hantverkarskrået.

• Svara
  9. E
    Anonym

Som ägare av ett större byggföretag måste jag säga att dom gånger projekt inte blir bra eller blir fel är det på grund av beställarens bristande kompetens, man måste veta vad man håller på med och vad man vill ha, därför måste man sätta sig in i det man ska beställa. Entreprenören kan inte ta ansvar för att förverkliga din dröm, han utför ett bygguppdrag.

Vi har komit till punkten att vi har lyxen att nästan bara arbeta med andra byggföretag, sällan har vi privatkunder och det är mycket lite problem eller fel som uppstår.

Privatpersoner är naiva och okunniga, man har en felaktig bild om byggtider & byggkostnader. om man lämnar en offert på att utföra en byggnation till en privatkund dröjer det inte lång tid innan det ska ändras och fixas, allt sånt gör att det kostar mer tid och pengar.

Alla affärer hanlar om pengar, tid och relationer, välj den som har mest realistisk bild av verkligheten och som verkar trevligast.

Väljer du den billigaste så får du det du betalar för, det gäller bilar, kylskåp, datorer, möbler, mat, IT tjänster och hantverkare, fattar du inte dety borde du inte bygga något överhuvudtaget. Det finns hyreslägenheter skaffa en sån.

• Svara
  10. E
    Anonym

Efter att under ett par år totalrenovetat en vill på knappt 300 kvm i två plan tar jag ALLTID fast pris och ALDRIG betalning i förskott. Det ger tveklöst bästa resultat och pris.
    Hantverkaren är intresserad av att göra ett bra arbete genom hela uppdraget.
    Jag skriver ALLTID ner vad jag önskar få gjort innan hantverkaren tittar på jobbet, och kompletterar med det som tillkommer vid genomgången. Jag mailar sedan hantverkaren förslaget för bekräftande plus fast prisuppgift.
    Detta har funkat klockrent - både med struliga som exemplariska hantverkare. Bara att pricka av allt eftersom arbetet fortskrider. Behöver hantverkaren mer tid - gäller max 15% påslag på priset.

• Svara
  11. E
    Anonym
    Skrivet av: Anonym

Jag tyckte artikeln var bra (lite tunn kanske). Tack även för kommentarerna från alla läsare. Jag har försökt läsa in mig så mycket jag kan inför ett nybygge och har precis skickat iväg offertförfrågan via en söktjänst. Jag sticker dock inte under stol med att jag är nervös efter alla tv-program och skriverier i tidningarna om oseriösa företag. Men jag resonerar som så; ju mer jag kan i stora drag om det jag vill ha utfört, desto bättre frågor kan jag ställa = specificera min beställning. Jag kommer också att inspektera arbetet under dess gång.
    Tar till mig tipsen om att dokumentera allt och pricka av på lista.

• Svara
  12. C
    Medlem Nivå 2
    Jag håller på att låta bygga sommarstuga. I allra högsta grad gäller det att vara påläst. Jag har lärt mig om grundläggning, hållfasthet, brandsäkerhet, stommar, bärighet, fönsterkvaliteter, tätskikt, ...you name it. Nu har jag turen att ha en bra byggare som både ger råd och anpassar efter mina önskemål. Ett stort engagemang från min sida gör att jag troligen kommer vara utmärkt nöjd till midsommar när allt är klart! Roligt har det varit, jag har lärt mig jättemycket och min dröm blir verklighet. Men man måste ha intr och tid. Annars är det nog bättre stt köpa färdigt !

13. T
    Medlem Nivå 1
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka