D
Härommånaden havererade vår trotjänare IKEA/Whirlpool-induktionshällen och vi köpte en lika stor Electrolux på Elgiganten. Säljaren försökte sälja på mig installation vilket jag inte ville ha såklart. Han påstod att jag inte skulle få ansluta ledarna i apparaten.

Väl hemma anslöt jag hällen i den fina gamla gummikabeln vilken betjänat den gamla hällen (gummikabeln är fastkopplad i en dosa bakom skåpen) och fick såklart bygla nollan igen. Ville inte använda den medföljande kabeln som var en sån där modern där grå och blå ledare är hopkopplade.

Min undran är denna: spisen kopplades på i befintlig, fastansluten anslutningskabel. Men detta är väl ingen ändring i den fasta installationen? Eller hade säljaren formellt rätt?

• Gilla
NannaG och 3 till
  • Laddar…
Det du gjorde är helt lagligt enligt elinstallationsreglerna.
Den fasta installationen slutar i/"precis utanför" anslutningsdosan.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
CüberDüne och 5 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det du gjorde är helt lagligt enligt elinstallationsreglerna.
Den fasta installationen slutar i/"precis utanför" anslutningsdosan.
Nja.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ja, nej, nja i 3 första svaren! Det här blir en lång tråd 🤣🤣🤣

• Haha
  • Gilla
jassaj och 42 till
  • Laddar…
D
Jag håller nog på Demmpa.

Jag har ju bara kopplat inne i en förbrukare, så tänker jag.

Purres exempel var för generellt. Vi vet alla här att det är förbjudet att utöka installationen, men jag använde ju den gamla kabeln. Gick inte ens in i kopplingsdosan.

• Gilla
Makjer och 1 till
  • Laddar…
Finns det ingen stickpropp eller annat anslutningsdon så är det fast installation som inte är undantagen såsom byte av vägguttag, fast belysning i torra utrymmen m.m.

Du får inte heller koppla loss den gamla spisen.

Men hur gjorde du mer specifikt, lossade kabeln i spisen och anslöt den i nya spisen?

Med detta sagt är det mycket vanligt att göra som du gjort och jag har gjort det själv.

• Gilla
Leif So och 15 till
  • Laddar…
En fast installation börjar vid elmätaren och slutar vid förbrukarens kopplingsplint. Dvs inne i spisen. Vi vanliga dödliga får inte röra den fasta installationen.

• Gilla
  • Ledsen
Leif So och 4 till
  • Laddar…
Det är klart en behörighetskrävande installation. Nu hade du tur/kunskap som lyckades med det hela och inte kopplade fel vilket hade lett till köp av ny häll eller personskada.

• Gilla
Leif So och 6 till
  • Laddar…
Purre
D datja skrev:
Jag håller nog på Demmpa.

Jag har ju bara kopplat inne i en förbrukare, så tänker jag.

Purres exempel var för generellt. Vi vet alla här att det är förbjudet att utöka installationen, men jag använde ju den gamla kabeln. Gick inte ens in i kopplingsdosan.
Men du bytte väl en fast ansluten spis? Isf står det nej. Eller anslöt du en spis med stickpropp? Nej det gjorde du inte enligt din egen text.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Finns det ingen stickpropp eller annat anslutningsdon så är det fast installation som inte är undantagen såsom byte av vägguttag, fast belysning i torra utrymmen m.m.

Men hur gjorde du mer specifikt, lossade kabeln i spisen och anslöt den i nya spisen?
Ja, exakt så: kopplade bort den gamla hällen från anslutningskabeln och valde att behålla den kabeln (då jag ogillade den nya hällens kabel). Så jag behövde aldrig gå in i dosan.

Variantscenario: ponera att jag hade haft en stickgök på gamla kabeln (vilket säljaren inte hade någon aning om) -- då hade det väl säkert varit helt legalt?

• Gilla
H Karlsson och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Ja, exakt så: kopplade bort den gamla hällen från anslutningskabeln och valde att behålla den kabeln (då jag ogillade den nya hällens kabel). Så jag behövde aldrig gå in i dosan.

Variantscenario: ponera att jag hade haft en stickgök på gamla kabeln (vilket säljaren inte hade någon aning om) -- då hade det väl säkert varit helt legalt?
Stickpropp = inte fast == lagligt.
Allt annat icke lagligt.

Men som sagts, ingen normalt funtad person med kunskap om hur man kopplar kabel/el i detta scenario tar in en elektriker för det skitjobbet ( om man ens kan få tag på någon som vill ta jobbet).

• Gilla
Leif So och 11 till
  • Laddar…
Purre
D Dilato skrev:
om man ens kan få tag på någon som vill ta jobbet).
Bor man i Nacka med omnejd finns alltid Hyr en timme-elektrikern. Han tar sig an alla dessa småjobb.
Alternativet är att köpa med installation som försäljaren erbjöd.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Bor man i Nacka med omnejd finns alltid Hyr en timme-elektrikern.
WTF! 😂

IMG_6508.jpeg

D
Purre Purre skrev:
Bor man i Nacka med omnejd finns alltid Hyr en timme-elektrikern. Han tar sig an alla dessa småjobb.
Alternativet är att köpa med installation som försäljaren erbjöd.
Nog fan tänker jag köra på alternativ 3 när jag vet att jag kan det.

Jag har inte sett någon tydlig argumenation som baseras på förordningar o dyl.

• Gilla
Gustafslund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.