Kundnöjdheten för elbolagen på bottennivå
Nöjdheten med elbolag och elnätsföretag har sjunkit till historiskt låga nivåer, enligt Svenskt Kvalitetsindex senaste undersökning.
Årets resultat från Svenskt Kvalitetsindex mätning av kundnöjdhet bland elföretag är nedslående läsning. Bland elnätskunderna ligger den på den lägsta nivån någonsin, med ett snittbetyg strax över 55. I botten av listan återfinns Telge Nät, Partille Energi och E.ON - Telge med ett så lågt betyg som 45.
Tittar vi istället på elhandelsföretagen är snittet något högre. Genomsnittsbetyget för branschen är då drygt 63. I botten återfinns återigen E.ON, men ihop med Fortum och Oskarhamn Energi. Betygen för dem ligger på mellan 56-60.
- Branschen har problem att bryta privatkundernas negativa trend. Företagskunderna upplever förbättringar, men för privatkunderna ser vi motsatt utveckling, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.
Det kunderna framför allt efterfrågar är större transparens, tydligare avtal och information om hållbarhet. Samtidigt har digitala lösningar, som tidigare lyft kundupplevelsen, blivit en självklarhet snarare än en fördel.
Men trots utmaningarna visar några aktörer att det går att skapa starka kundrelationer. Bland de som lyckas bäst i elhandelssegmentet hittar vi Boo Energi, med en kundnöjdhet på 74,3.
Flera elhandelsföretag har en kundnöjdhet över 70. Godel, Tibber, Jämtkraft, Borås Elhandel och Skellefteå Kraft får alla relativt bra betyg. Skellefteå Kraft toppar även listan när det kommer till elnät och fjärrvärme.
Kommentarer
12