13 815 läst ·
24 svar
14k läst
24 svar
Biltemas bluff med zink sprayfärg
Sida 1 av 2
Jag köpte zinkprimer hos Biltema (Biltemas eget märke) men den tog slut väldigt snabbt. Behövde därför en ny och köpte en Hagmans hos Jula, trots att den kostade ganska mycket mer.
Noterade en vikt skillnad trots att båda burkarna är märkta 400mL. Hmm.
Det visade sig att vikten skilde sig åt ganska mycket:
Biltema full: 388g
Hagmans full: 556g
Tom burk: 116g
Färg innehåll:
Biltema: 272g
Hagmans: 440g
Priser:
Biltema: 80kr
Hagmans: 129kr
Pris per gram:
Biltema: 0.294kr/g
Hagmans: 0.293kr/g
Så det visar sig att 400mL Biltema inte är billigare per gram även om deras pris per mL är 40% lägre. Innehållsmärkningen, mL, kan anses vilseledande i detta fall.
Jag har inte utvärderat produkternas långtids kvalitet eller täckning per m2.
Färg innehåll:
Priser:
Pris per gram:
Så det visar sig att 400mL Biltema inte är billigare per gram även om deras pris per mL är 40% lägre. Innehållsmärkningen, mL, kan anses vilseledande i detta fall.
Kan man se hur mycket zink de innehåller?
Är måhända trögtänkt, men jag förstår inte riktigt vad den så kallade bluffen skulle bestå i?
Du har ju själv, efter en gedigen utredning, landat i att Jula och Biltema har väldigt likartad prissättning på två jämförbara produkter. Då känns det väl inte riktigt rättvist att hävda att den ena bluffar, men inte den andra?
Du har ju själv, efter en gedigen utredning, landat i att Jula och Biltema har väldigt likartad prissättning på två jämförbara produkter. Då känns det väl inte riktigt rättvist att hävda att den ena bluffar, men inte den andra?
Om båda anger samma volym i milliliter men den ena innehåller mycket mindre färg är det väl inte så värst rättvisande? Om man skulle likna det vid en färgburk så hoppas man väl att man får just 1 liter färg om man köper 1 liter.E Et1975 skrev:Är måhända trögtänkt, men jag förstår inte riktigt vad den så kallade bluffen skulle bestå i?
Bluffen består väl i att båda burkarna är på 400ml vilket man som kund antar speglar användbar volymen av innehållet.E Et1975 skrev:Är måhända trögtänkt, men jag förstår inte riktigt vad den så kallade bluffen skulle bestå i?
Sen visar det sig att Biltema innehåller 272g färg medan Hagmans innehåller 440g.
Tittar man på angiven volym tycks Biltema vara mycket billigare, men i verkligheten kostar de i princip lika mycket.
Jag köper mycket färg på biltema, deras matta svarta motorfärg exempelvis, och rostprimern, men just zinksprayen är helt värdelös.
- Den innehåller för lite zink
- ytan blir ojämn
- den "går" inte att måla över
..Och då har jag inte ens reflekterat över mängden.
Just hagmans är den absolut bästa zinksprayen jag hittat, och jula är oftast billigast på den.
- Den innehåller för lite zink
- ytan blir ojämn
- den "går" inte att måla över
..Och då har jag inte ens reflekterat över mängden.
Just hagmans är den absolut bästa zinksprayen jag hittat, och jula är oftast billigast på den.
Så kan det vara med andra produkter också. Har upptäckt, om jag köper ett känt märke deoderant på ett lågprisladu ställe, så billigare men tar slut mycket fortare.T TwoByFour skrev:Jag köpte zinkprimer hos Biltema (Biltemas eget märke) men den tog slut väldigt snabbt. Behövde därför en ny och köpte en Hagmans hos Jula, trots att den kostade ganska mycket mer.
Färg innehåll:
Priser:
Pris per gram:
Jag är ganska övertygad om att man får det antal milliliter färg man betalar för, annars håller jag med om att det är en bluff.P Peter321 skrev:
Men TS punchline är att bästa sättet att mäta värdet för kundens är vikt i förhållandet till pris. Där båda butikerna visar sig ha exakt samma men den ena anses bluffa. Den logiken är milt uttryckt svårsmält.
Dilemmat är väl i och för sig snarlikt med vanlig färg, 1 liter blaskig färg räcker inte lika långt som 1 liter vältäckande färg. Det relevanta måttet här är torrhalten. Hur mycket av innehållet som blir kvar på ytan som målas. Samtidigt som kunderna förväntar sig en produkt som är lättstruken direkt ur burken.P Peter321 skrev:
Har alltid blivit förbannad när jag varit dum nog att prova biltemas färger, de saknar ju typ pigmentet och man får måla 10ggr ist. för 2. ~10år sedan vart det ett söndagsköp av denna zinkspray och den var så fantastiskt dålig som alla övriga färger varit
Zinkhalten brukar anges på det sättet, men det betyder uppenbart inte att 90% av millilitrarna i burken är zink, i så fall skulle ju burken väga flera kilo och innehållet knappast gå att måla med. Så även om det är ett intressant mått så säger det inget om hur mycket zink som finns i burken.GlennB skrev: