Hej! Har haft en plattsättare hemma som satt upp kakel i vårat badrum där vi kör på halvförband. Resultatet är enligt mig väldigt fult. Är det här en godkänd kakling? Känns som att det borde gått att få till snyggare.
Otroligt smala bitar skurna vid hörnen.
Otroligt smala bitar skurna vid hörnen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 082 inlägg
hur och var slutar kaklet i övrigt?
Ja, ursäkta! Kompletterar med bild om en liten stund!
Godkänt kan det kanske vara, Men det är otroligt fult och väldigt dåligt planerat. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att sätta så smala ändar någonstans. Spontant tänker jag att varje vägg är egen. Speciellt eftersom antalet fogar kan bli olika. Hörnen borde vara svårast att få till. Jag hade iaf grömt mig varje gång om jag skulle betala för det och få det så här. När jag betalar någon för något så är det för att jag inte kan göra det bättre själv och eller inte får lov att göra det själv. Och när jag betlara så förväntar jag mig att det blir prydligt och ordentligt för att någon med erfarenhet SKA gör ett bättre jobb. Det är inte så ofta jag betalar någon utan gör det bara i undantagsfall.
Här är en bild när man kommer in från dörren till badrummet, framförallt är hörnet till höger värst.S Stefan1972 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är hörnet direkt till höger när man kommer in från dörren:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte om jag någonsin sett så små kakelbitar....
BKR har sina "riktlinjer för färdigt utförande" som väl får anses vara en av de viktigaste definitionerna av vad som är fackmannamässigt.J Jagharsvamp skrev:
https://admin.bkr.se/app/uploads/2026/03/Riktlinjer-for-fardigt-utforande-rev-mars-2026.pdf
Sidan 8 behandlar indelning i sidled och där framgår bl.a. att passbitar mot hörn bör vara minst 1/3 av plattans bredd.
Rekommenderas att en skärning ej ska vara mindre än 1/3 av plattan och att symmetri mellan vägg och vägg utförs så det där går bort helt, han skulle ha dubbelskurit det i båda hörnen.
Helt klart ej planerat utförd plattsättning
//Kramla
Helt klart ej planerat utförd plattsättning
//Kramla
Tack för all input. Detta uppdagades under gårdagen. Är rätt oerfaren kring sånt här. Vad är alternativen... Ta ner allt och börja om? prisavdrag? Helst hade vi ju fått det snyggt...
Det är ju omöjligt att garantera vid halvförband. Där kan det bli ner till 1/4 av plattans bredd i hörnet.C cpalm skrev:
Ja, självfallet är det att ta ner allt och göra om ifall det ska fixas som gäller. Menade mer vad jag som kund kan kräva i det här fallet.K krambriw skrev:
Om allt ska göras om, innebär det tex att tätskikt behöver göras om ?