Hej! Har haft en plattsättare hemma som satt upp kakel i vårat badrum där vi kör på halvförband. Resultatet är enligt mig väldigt fult. Är det här en godkänd kakling? Känns som att det borde gått att få till snyggare.
Otroligt smala bitar skurna vid hörnen.

• IMG_6602.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5253.jpeg
    Skapa konto
  • Wow
Ybt73 och 1 till
  • Laddar…
hur och var slutar kaklet i övrigt?

• Gilla
Kalle B och 1 till
  • Laddar…
Ja, ursäkta! Kompletterar med bild om en liten stund!

Godkänt kan det kanske vara, Men det är otroligt fult och väldigt dåligt planerat. Jag skulle aldrig någonsin få för mig att sätta så smala ändar någonstans. Spontant tänker jag att varje vägg är egen. Speciellt eftersom antalet fogar kan bli olika. Hörnen borde vara svårast att få till. Jag hade iaf grömt mig varje gång om jag skulle betala för det och få det så här. När jag betalar någon för något så är det för att jag inte kan göra det bättre själv och eller inte får lov att göra det själv. Och när jag betlara så förväntar jag mig att det blir prydligt och ordentligt för att någon med erfarenhet SKA gör ett bättre jobb. Det är inte så ofta jag betalar någon utan gör det bara i undantagsfall.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
hur och var slutar kaklet i övrigt?
Här är en bild när man kommer in från dörren till badrummet, framförallt är hörnet till höger värst.
1788332775477.png
Skapa konto

Här är hörnet direkt till höger när man kommer in från dörren:
1788332865528.png
Skapa konto

Vet inte om jag någonsin sett så små kakelbitar....

Nä, han har helt misslyckats med hörnen. Man måste planera in alla väggarna så att detta undviks.

• Gilla
munge och 5 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Nä, han har helt misslyckats med hörnen. Man måste planera in alla väggarna så att detta undviks.
Tack för input. Har du några tankar kring hur han skulle gjort istället?

C
J Jagharsvamp skrev:
Är det här en godkänd kakling? Känns som att det borde gått att få till snyggare.
Otroligt smala bitar skurna vid hörnen.
BKR har sina "riktlinjer för färdigt utförande" som väl får anses vara en av de viktigaste definitionerna av vad som är fackmannamässigt.
https://admin.bkr.se/app/uploads/2026/03/Riktlinjer-for-fardigt-utforande-rev-mars-2026.pdf

Sidan 8 behandlar indelning i sidled och där framgår bl.a. att passbitar mot hörn bör vara minst 1/3 av plattans bredd.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Hade hen börjat med 1/4 och 3/4 platta hade det i andra änden blivit lite mer än 3/4 och 1/4. Alltså inga pyttesmå bitar någonstans

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kramla
Rekommenderas att en skärning ej ska vara mindre än 1/3 av plattan och att symmetri mellan vägg och vägg utförs så det där går bort helt, han skulle ha dubbelskurit det i båda hörnen.
Helt klart ej planerat utförd plattsättning

//Kramla

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Tack för all input. Detta uppdagades under gårdagen. Är rätt oerfaren kring sånt här. Vad är alternativen... Ta ner allt och börja om? prisavdrag? Helst hade vi ju fått det snyggt...

I så fall är det omöjligt att sätta 15x15 plattor med ett halvtbands förskjutning. Vill man ha det så får man leva med att det blir en bit på ca 4 cm istället för 5 cm.

J Jagharsvamp skrev:
Ta ner allt och börja om?
Hur skulle man annars kunna fixa till det?? Antar att det har stelnat redan

C cpalm skrev:
BKR har sina "riktlinjer för färdigt utförande" som väl får anses vara en av de viktigaste definitionerna av vad som är fackmannamässigt.
[länk]

Sidan 8 behandlar indelning i sidled och där framgår bl.a. att passbitar mot hörn bör vara minst 1/3 av plattans bredd.
Det är ju omöjligt att garantera vid halvförband. Där kan det bli ner till 1/4 av plattans bredd i hörnet.

• Gilla
Lätth
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Hur skulle man annars kunna fixa till det?? Antar att det har stelnat redan
Ja, självfallet är det att ta ner allt och göra om ifall det ska fixas som gäller. Menade mer vad jag som kund kan kräva i det här fallet.

Om allt ska göras om, innebär det tex att tätskikt behöver göras om ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.