Mikael_L Mikael_L skrev:
Denna tråden har blivit rätt konstig, och snurrar väl mest runt saker som är ganska långt från rubriken.
Men jag tänkte avrunda med lite tankar om en del av de sista 20-30 sidornas diskussioner.

Att även om jag inte håller med djac helt, eller tror samma samma som han i alla delar, jag tror t.ex. att det är inte helt oproblematiskt att bara öka nätens kapaciteter för att möta precis varenda nyck och önskemål hos både producenter och konsumenter.
Och det kan ju vara så att djac egentligen också tycker så, men av retoriska skäl (tydliggöra sin argumentation) anlägger en sådan, nästan lite märkligt, hård ansats.

Det har ju blivit rätt polariserat här, och som vanligt så är ingen av extremerna rätt eller bra, utan tveklöst kommer ju den tekniska utvecklingen (som redan nu är övertydlig, bara en blind missar) samt ökande elbehov, förändrade produktions och konsumptionsmönster tvinga fram en hel del nödvändiga investeringar i elnäten, inget konstigt med det, så har det alltid varit.
De som slåss med näbbar och klor för att det bästa är som det var förut, att backa in i framtiden är melodin - ja de har helt enkelt fel.

Men Däremot tycker jag att djac fångar en poäng och visar en sak, vad det kostar oss konsumenter har nästan ingen alls koppling till att näten behöver byggas ut eller underhållas.

Det är ju en no-brainer att se att elbolagen pungslår oss allt de kan, och bara en mycket liten del leder till återinvesteringar i näten. Ja bolagen gör ju som bolag ska - maximerar sin vinst till sina ägare.
Och hur man ska komma åt detta har ingen lätt lösning.
Att jag laddar med 6kW istället för 11kW kommer naturligtvis inte leda till ett endaste öre lägre kostnad för mig, men däremot till lite högre vinst som kommer elnätsbolagets ägare till del (och i många fall forslas ut ur landet).
Hej Mikael_L

Tråden handlar om Effektavgiften och det vore bra om dialogen kunde komma tillbaka dit.

Naturligtvis så innebär tex ” den tekniska utvecklingen” och förändrat ”konsumtionsmönster” oss elanvändare, att vi måste se till att elnäten kan hantera detta. Effektavgiften är en del i detta arbete med målet att samtidigt hålla nere de framtida kostnadsökningarna som inte är drivna av de ägande företagens vinstintresse.

I inlägg #2 906 kan vi läsa om Dala energi investeringar i elnäten

I inlägget står ”Sedan 2016 har Dala Energi investerat drygt sex hundra miljoner kronor” där står även ”Med en ökad intäktsram har Dala Energi möjlighet att fortsätta sina omfattande investeringar i elnätet som planeras uppgå till drygt en halv miljard kronor under kommande fyra års period.”

I inlägg #2 914 kan vi i tabellen läsa att resultatet för de fem åren 2020 till 2024 varierat mellan ca 59,5 och 85 miljoner

Av dessa siffror så bedömer jag att vinsten inte är större än de genomsnittliga årliga vinstuttagen.

Målet med effektavgiften är att undvika att behoven av investeringar åren framöver ökar kraftigt på grund av ”den tekniska utvecklingen” och förändrat ”konsumtionsmönster”.

Att bygga helt nya distributionsnät skulle kosta långt mer än vad vi elanvändare skulle vilja betala. Det förekommer idag forskningsprojekt på åtminstone två metoder för att anpassa elnäten till förändringarna;
  • Den ena metoden är, starkt förenklat beskrivet, egentligen en komplettering av det man tidigare säsongsmässigt höjde respektive sänkte spänningsnivån i elnäten Nu kompletterad med mätning ute hos villor för att säkerställa att man håller spänningen inom toleranserna
  • Den andra metoden innebär ett byte av 11/0.4 kV transformatorer som då även innehåller en lindningskopplare i vacuum
Båda metoderna innebär investeringskostnader men den senare metoden blir betydligt dyrare (säg 1–3 miljoner per transformator) och innebär mindre robusthet och ett större underhållsbehov för transformatorn speciellt vid solceller men även vid elbilsladdning styrt av elpriset.

Vi ska naturligtvis anpassa elnäten till den förändrade utvecklingen men vårt samhälle är helt beroende av ett robust elnät och en i övrigt fungerande elförsörjning. Vi skall därför undvika att till stora kostnader bygga bort det robusta distributionsnät till villorna vi har idag.

Jag vill behålla ett robust elnät till en rimlig låg kostnad.

Redigerat:
  • Arg
KTMLarsen
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det går naturligtvis inte behålla att behålla ett robust elnät till en rimlig låg kostnad om användningen av el kommer att ändras storligen i hela samhället.

Måste man bygga om näten på ett substantiellt sätt, alltså att det krävs stora investeringar utöver det vanliga åldersunderhållet av befintlig anläggning så kommer konsument att få betala. Det finns ingen gratis lunch.

Men ingen i tråden tycks ju ha någon statistik som visar vad detta investeringsbehov är i kronor och ören, det klargjordes ju för en vecka sedan i tråden. Precis som ingen i tråden kan visa att lokalnäten redan idag har kapacitetsbegränsningar i hög grad. Tvärt om, lite googlande visade att det vanliga är att det inte alls idag har uppstått några kapacitetesbegränsningar i lokalnäten. Trots elbilar och solceller på var och varannan uppfart.

Man måste ju i ljuset av detta vara bra teoretiskt lagd för att då vilja diskutera avgiftstekniska lösningar som effektavgift på ett hypotetiskt problem som inte går att visa att det finns, varken i verkligheten eller i investeringsekonomiska termer.

Börja med att definiera ett verkligt problem, sen kan vi diskutera politiska frågor som effektavgifter.

• Gilla
KTMLarsen och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det går naturligtvis inte behålla att behålla ett robust elnät till en rimlig låg kostnad om användningen av el kommer att ändras storligen i hela samhället.

Måste man bygga om näten på ett substantiellt sätt, alltså att det krävs stora investeringar utöver det vanliga åldersunderhållet av befintlig anläggning så kommer konsument att få betala. Det finns ingen gratis lunch.

Men ingen i tråden tycks ju ha någon statistik som visar vad detta investeringsbehov är i kronor och ören, det klargjordes ju för en vecka sedan i tråden. Precis som ingen i tråden kan visa att lokalnäten redan idag har kapacitetsbegränsningar i hög grad. Tvärt om, lite googlande visade att det vanliga är att det inte alls idag har uppstått några kapacitetesbegränsningar i lokalnäten. Trots elbilar och solceller på var och varannan uppfart.

Man måste ju i ljuset av detta vara bra teoretiskt lagd för att då vilja diskutera avgiftstekniska lösningar som effektavgift på ett hypotetiskt problem som inte går att visa att det finns, varken i verkligheten eller i investeringsekonomiska termer.

Börja med att definiera ett verkligt problem, sen kan vi diskutera politiska frågor som effektavgifter.
Hej Claes Sörmland

Behöver (måste) vi bygga om elnäten så får vi naturligtvis göra det. Men eftersom vi under säg 20 år har minskat årselenergianvändningen i våra villor men inte i motsvarande grad minskat toppeffektbehovet så bör vi titta på hur vi minskar toppeffektbehovet.

Toppeffektbehovet genom elnätet är en parameter som bestämmer hur starkt och investeringsmässigt kostsamt elnät vi behöver. Effektavgiften, som är framåtsyftande, är ett sätt att hålla nere ökningen av toppeffektbehovet

För elnätsbolagen syns investeringsbehoven framöver och för Dala Energi så skymtar dessa i de inlägg #2 906 och #2 914 jag gav länkar till i mitt inlägg #2 986.

Det tar tid att bygga om elnät säg 3–10 år eller längre, därför kan man inte vänta till det är ”allvarliga bekymmer” utan man måste arbeta med bedömningar om framtida behov.

Elnät byggda enligt Velander metod har en viss överbelastningskapacitet men vi tär idag på dessa marginaler därför pågår idag forskningsarbeten

Om du vill veta resultaten av dessa så får du tex kontakta Energiforsk och de olika universiteten.

Här är ett exempel på ett sådant arbete; ”PÅVERKAN PÅ ELSYSTEMET OCH ELNÄTET AV EN STORSKALIG ELEKTRIFIERING AV FORDONSFLOTTAN”
https://energiforsk.se/media/33922/...orskalig-elektrifiering-av-fordonsflottan.pdf

Här är ett exempel på ett annat arbete; ”Hur dimensionerar vi framtidens elnät?”
https://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8918727/file/8918743.pdf

Du skriver ”Börja med att definiera ett verkligt problem, sen kan vi diskutera politiska frågor som effektavgifter.”

Problemet är redan verkligt. elnätsbolagen hanterar redan de som vill ansluta solceller och elbilsladdning.

Därför så har dessa frågor har redan diskuterats inom elnätsbolagen och inom forskning och vi ser nu delar av deras resultat i det som görs och det som publiceras. Om du vill veta resultaten av dessa så får du till exempel kontakta Energiforsk och de olika universiteten.

Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:

Lite siffror finns det, diskuterades i mitten av april i bland annat den här tråden: https://www.ellevio.se/globalassets/content/nyheter-pressrum/elnatsrapporten-2023.pdf

Claes Sörmland
S Sigge McKvack skrev:
Lite siffror finns det, diskuterades i mitten av april i bland annat den här tråden: [länk]
Man kan se i fig. 4 i rapporten att de två scenarier1 "hög"/"låg" som man räknar på inte har något att göra med hushållen. Det är alltså visioner om att en elektrifierad industri i främst Norrland ska växa till mycket snabbt och öka elbehovet i den sektorn. Men då lägger vi väl rimligen kostnaden för den nätutbyggnaden på industrin som behöver sina nya nät, inte på hushållen som inte behöver den. Det är ju också industrin som har intäkter som ej är skattade som därmed kan täcka kostnaderna för en sådan industriutbyggnad.

Och vi vet väl redan att denna rapport från 2023 inte är korrekt eftersom scenarierna som börjar 2020 så här 2026 inte har inträffat. Var är den där nya industrin i Norrland som kräver all denna el? Eller är jag dåligt påläst och har jag missat den där enorma elkonsumtionsökningen i industrin i främst Norrland de sista två åren? Jag ser bara sjunkande elanvändning inom mineral- och tillverkningsindustrin till 2025:

Skärmavbild 2026-08-08 kl. 10.51.29.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/energi/energianvandning/elanvandning_1208519.html

Något går inte ihop här.

1"Scenario" betyder "hittepå" på rapportsvenska, det är alltså något som finns i tankevärlden men inte i verkligheten. När man behandlar verkligheten pratar man om prognoser och det är mycket, mycket svårare.

• Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
Oavsett utbyggnads behovet så tycker jag att det är viktigt att man betalar utifrån användning. Jag fick sänkt elnätsavgift med 3000 kr/år när man införde effektavgifternas och jag får nu en höjning med 3000 kr/år när de återinförs.

Nu kanske inte just jag behöver de pengarna, men jag tycker det är viktigt med principen att man skall betala för det man använder.

Mitt nätbolag har en av de "snällare" effektavgifterna i landet, men ändå sparar jag alltså 3000 kr/år med denna. Enligt mitt elnätsbolag så är avgiften prissatt efter hur deras kostnader ligger. Den enda skillnaden mellan effektavgift eller inte är att en del av överföringsavgiften har flyttats till effekttariffen (dvs under vintern kl 7-21 alla dagar i veckan så betalar man för toppeffekten).

Med två elbilar, LLVP och badtunna som drar mycket el när belastningen på nätet är låg så subventionerar jag alltså nätabonnemangen för de som slår på allting samtidigt när de kommer hem.

Det är också logiskt att detta leder till ett minskat behov av utbyggnad av elnäten på sikt och att det än mer driver bort direktverkande elvärme. Hur mycket pengar detta handlar om är egentligen rätt ointressant. Än en gång är det principen som är viktig. Man skall betala för det man använder.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
MultiMan
@pacman42 Är du också för att man bara betalar för sjukvården utifrån användningsgrad? Elnätet är i princip lika viktigt för ett fungerande samhälle och liv som sjukvården.

De som missköter sig med alkohol och dålig mat ska betala betydligt mer än de skötsamma? Finns många olika hälsoskatter man kan hitta på, precis som för användningen av elnätet.

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
@pacman42 Är du också för att man bara betalar för sjukvården utifrån användningsgrad? Elnätet är i princip lika viktigt för ett fungerande samhälle och liv som sjukvården.
Ja, vilket vi också gör.

Den som använder sjukvården mycket får betala mer. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.

Edit: här handlar det dessutom om frivilligt val. Det är frivilligt att ladda bilen på eftermiddagen, eller att bada bastu efter middagen.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, vilket vi också gör.

Den som använder sjukvården mycket får betala mer. Tro mig, jag vet av egen erfarenhet.
Stämmer inte alls. Du betalar inte ens en bråkdel av de verkliga kostnaderna genom egenavgifter som dessutom har högkostnadsskydd. Och ja, jag vet också vad det kostar. Både i verkligheten och via de minimala vårdavgifterna. I mitt fall (LVN, Landstinget Västernorrland) max 1400kr för vård per år och 3800kr för mediciner.

Det är frivilligt att sköta sig eller inte. Det kommer påverka vårdutnyttjandet.

• Gilla
KTMLarsen och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Stämmer inte alls. Du betalar inte ens en bråkdel av de verkliga kostnaderna genom egenavgifter som dessutom har högkostnadsskydd.
Och det gör du inte heller med elnätet.

Men som jag fyllde i ovan, sjukvården handlar till stor del inte om frivilliga val. Jag har dessutom spenderat flera år med operationer och smärtor pga hur sjukvården (inte) har skött sig (ja jag har flera anmälningar mot dem som är under behandling i vårdförsäkring mm) och det är jag som får betala hela vägen.

Det är frivilligt att ladda elbilen på kvällen, det är frivilligt att värma bastun medan du äter.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Och det gör du inte heller med elnätet.
Nej, jag betalar mycket mer än vad som går tillbaka i elnätet. Tvärtom mot sjukvården.

MultiMan MultiMan skrev:
Nej, jag betalar mycket mer än vad som går tillbaka i elnätet. Tvärtom mot sjukvården.
Kan du vänligen förklara detta.

MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Förstår du inte detta själv blir det svårt att diskutera. Vilka landsting har vinstnivåer på 40% och skickar pengarna till aktieägare utomlands?

Jag måste tyvärr ge mig av nu för att hjälpa en handikappad duscha eftersom hemtjänsten inte kan pga sjukdom.

MultiMan MultiMan skrev:
Förstår du inte detta själv blir det svårt att diskutera. Vilka landsting har vinstnivåer på 40% och skickar pengarna till aktieägare utomlands?

Jag måste tyvärr ge mig av nu för att hjälpa en handikappad duscha eftersom hemtjänsten inte kan pga sjukdom.
Mitt elnätsbolag gör +/- noll och skulle de få pengar över så är jag en av ägarna via kommunskatten, så det är inte effektavgifterna det beror på. Jag trodde vi var förbi den barnsliga argumentationen.

• Arg
  • Gilla
KTMLarsen och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Det är faktiskt lite svårt att diskutera sånt här med dig, då du inte vet hur det fungerar i Sverige.

• Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.