90 555 läst ·
2 924 svar
91k läst
2,9k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Nja, siffror är viktigt men som du är inne på så måste de ställas i ett meningsfullt perspektiv, dvs hur mycket har alla abonnenter betalt tillsammans över samma period (4 år), och hur mycket har man tagit ut på verksamheten över en längre tid, jag är ganska säker på att denna upplevt stora siffra tappar i betydelse om man orkar sätta den i ett sammanhang.M Martin Lundmark skrev:Hej
I inlägg #2906 står siffror hur mycket dala energi har investerat 600 miljoner i elnätet sedan 2016
Ta nu rätt på hur mycket som ägarna till dala energi tagit ut i vinst under dessa år och redovisa detta här
Man anger även att man tänker investera ca en halv miljard nästa period på fyra år alltså en ökad investeringstakt
Målet med effektavgifterna som tråden handlar om är att hålla ner det framtida behovet av kostsamma ombyggnationer av elnäten som de som använder elnäten skall betala
Redovisa jämförelsen mellan genomsnittet av uttagen vinst per år jämfört med genomsnittet av investeringarna och redovisa det här så vi kan se om det är försumbart som du påstår
HejD djac skrev:Nja, siffror är viktigt men som du är inne på så måste de ställas i ett meningsfullt perspektiv, dvs hur mycket har alla abonnenter betalt tillsammans över samma period (4 år), och hur mycket har man tagit ut på verksamheten över en längre tid, jag är ganska säker på att denna upplevt stora siffra tappar i betydelse om man orkar sätta den i ett sammanhang
Från 2016 till nu är det nio räkenskapesår och man har angett ca en halv miljard budgeterade för fyra år framåt
Det är mer av sifferunderlag än det du skriver
Men det är upp till dig att vara trovärdig och ge länkar till det du påstår
Du har fortfarande inte svarat på var du hämtade det du tidigare påstod om den 5000:e abonnentens kostnader vid anslutning
HejMikael_L skrev:
Även om det inte skulle varit försumbart, så är ändå en utveckling av elnäten bara nödvändigt.
Elnäten var tvungna att utvecklas till stora kostnader för att svensken övergav kol och oljeuppvärmning och bytte till el.
Elnäten var också tvungna att förstärkas och utvecklas till stora kostnader för att klara av utbyggnaden av vattenkraft, och sen ännu en gång till för att klara av att ta hand om kärnkraften.
Det finns inget egenvärde i att stoppa elnätens utveckling, den utveckling som behövs för att de ska passa i framtiden.
Vi skall definitivt utveckla elnäten det sker hela tiden och jag har deltagit i detta arbete
Vi skall samtlig se till att vi undviker onödigt stora kostnadsökningar något som denna tråd om effektavgiften handlar om
Det går ingen nöd på dom!M Martin Lundmark skrev:Hej
I inlägg #2906 står siffror hur mycket dala energi har investerat 600 miljoner i elnätet sedan 2016
Ta nu rätt på hur mycket som ägarna till dala energi tagit ut i vinst under dessa år och redovisa detta här
Man anger även att man tänker investera ca en halv miljard nästa period på fyra år alltså en ökad investeringstakt
Målet med effektavgifterna som tråden handlar om är att hålla ner det framtida behovet av kostsamma ombyggnationer av elnäten som de som använder elnäten skall betala
Redovisa jämförelsen mellan genomsnittet av uttagen vinst per år jämfört med genomsnittet av investeringarna och redovisa det här så vi kan se om det är försumbart som du påstår
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja en helt riskfri verksamhet.D djac skrev:
En riskkapitalist kan ju kräva mellan 20 och 40% om de satsar i nått med både stor potential samt stor risk.
En vanlig verksamhet, typ min, ligger ju med otroligt bra siffror ifall man skulle nå 15% vinstmarginal. Det skulle sticka ut som ett företag som antingen sköts på något exceptionellt sätt, ELLER att konkurrensen har bara inte kommit igång än.
HejMikael_L skrev:
Ja en helt riskfri verksamhet.
En riskkapitalist kan ju kräva mellan 20 och 40% om de satsar i nått med både stor potential samt stor risk.
En vanlig verksamhet, typ min, ligger ju med otroligt bra siffror ifall man skulle nå 15% vinstmarginal. Det skulle sticka ut som ett företag som antingen sköts på något exceptionellt sätt, ELLER att konkurrensen har bara inte kommit igång än.
Har svårt att läsa i telefonen
Handlar det om en investering i elnäten på ca 100 miljoner per år under ca tio år och en vinst på ca 60 miljoner per år, för enbart dala energi elnät?
Kan ni som ser bättre bekräfta?
I så fall så är grovt sett vinsten ca hälften av årliga investeringen i elnäten sett över en period på tio år
Redigerat:
Efter att ha läst flera årsbokslut för Dala Energi nät AB vet jag att dom visst kan lägga pengarna på hög ( balanseras i ny räkning).pacman42 skrev:
Logga in
Skapa konto
Att dom sedan innan dess smyger iväg vinsten genom koncernbidrag är en annan sak
Logga in
Skapa konto
Här kan man också se att dom lånar till stora delar av investeringarna.
Hej djacD djac skrev:
I inlägg #2 906 och sedan i inlägg #2 914 här i tråden kan vi för Dala energi Elnät AB se att de genomsnittliga investeringarna hela tiden är betydligt större än den uttagna vinsten.
Du skriver i inlägget; ”Några här fokuserar istället helt på en av de minsta raderna på räkningen som kallas nätförstärkning, eftersom den är försumbar i sammanhanget (och är viktig) så får den vänta för mig, tills de större posterna är åtgärdade.”
Har du belägg för att nätförstärkning ofta verkligen är ”försumbar i sammanhanget”
Om du fokuserar att åtgärda vinsten så stämmer inte, det du påstår, t.ex. för Dala energi Elnät AB
Kan du visa att vinsten som du kallar ”de större posterna” normalt är större än investeringarna i elnätsbolagen som du påstår?
Är kostnader för nätförstärkning verkligen försumbar som du påstår?
Eller är det bara något du påstår utan att kunna belägga.
Redigerat:
För att försöka luras här, rök och speglar, så presenterar du hela kostnaden på kort tid medan intäkterna kommer under lång tid.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
I inlägg #2 906 och sedan i inlägg #2 914 här i tråden kan vi för Dala energi Elnät AB se att de genomsnittliga investeringarna hela tiden är betydligt större än den uttagna vinsten.
Du skriver i inlägget; ”Några här fokuserar istället helt på en av de minsta raderna på räkningen som kallas nätförstärkning, eftersom den är försumbar i sammanhanget (och är viktig) så får den vänta för mig, tills de större posterna är åtgärdade.”
Har du belägg för att nätförstärkning ofta verkligen är ”försumbar i sammanhanget”
Om du fokuserar att åtgärda vinsten så stämmer inte, det du påstår, t.ex. för Dala energi Elnät AB
Kan du visa att vinsten som du kallar ”de större posterna” normalt är större än investeringarna i elnätsbolagen som du påstår?
Eller är det bara något du påstår utan att kunna belägga.
Det funkar alltså inte så att man tar hela investeringskostnaden på ett år, det är ett brott
HejD djac skrev:
För Dale energi elnät AB finns investeringsnivå från 2016 och även budgeterad investering fyra år frammåt det blir rimligen 14 år
För den tidsperioden kan man då bilda ett genomsnitt som man kan använda och anta att investeringar fortsätter
Denna kostnad skrivs sedan av under en längre tid säg 10- 40 år beroende på vad det handlar om och detta debiteras sedan ut till elanvändarna
Menar du att man inte investerat något före 2016 ?
Har du belägg för det eller hittar du på
Det normala är väl att man kontinuerligt underhåller och investerar ungefär samma nivå?
Om du påstår att man inte kontinuerligt investerar och underhåller elnäten, kan du då visa det är så, och inte bara påstå det utan belägg.
Är kostnaden för nätförstärkningar verkligen försumbar som du påstår?
Redigerat:
Jag är ledsen Martin, men nu hamnar du på min ignore-lista.
Du och din debatt-teknik suger musten ur en, du debatterar fortfarande uruselt, med massor av argumentationsfel, och andra felaktigheter, det finns inte ens någon politiker som är lika illa som dig, ja möjligen Baudin då ...
Till detta så breder du ut dig enormt med dina hjärtefrågor, supratoner, att elnätet ska konserveras, att det saknas elingenjörer (som iofs stämmer bra), att EI säger ditt och datt, att de med solceller är lurade och det var säkert något annat som jag inte kommer på just nu.
Det är helt enkelt inte konstruktivt, men jag har å andra sidan nästan slutat läsa dina långa helsidesinlägg, jag skummar över det i 5 sekunder, för att få koll på att det bara är samma tuggande även i det inlägget.
Men lite synd är det trots allt, för emellanåt så lyser du upp med bra inlägg, som kommer ifrån ditt djupa kunnande och erfarenhet, och dessa 10% kommer jag nu att missa.
Jag har gett dig flera chanser, andra har jag satt på ignore av mindre skäl än såhär, men det beror främst på de där 10% av dina inlägg, som är väldigt bra. (det är inte säkert att det är hela 10%, men de finns i alla fall).
Jag gör detta sent ikväll, jag ska läsa ev försvarstal först
.
Men jag hoppas mest att du börjar fundera lite på vad du skriver, och hur du skriver, ja kanske varför du alls är här - tror du att detta forum är vägen till att Cenelec skapar standards gällande supratoner, tror du att detta forum är vägen för att folk ska avstå elbilar och solceller (eller att regeringen förbjuder detta)?
För jag kan typ inte se andra syften med vad du skriver på byggahus ...
Du och din debatt-teknik suger musten ur en, du debatterar fortfarande uruselt, med massor av argumentationsfel, och andra felaktigheter, det finns inte ens någon politiker som är lika illa som dig, ja möjligen Baudin då ...
Till detta så breder du ut dig enormt med dina hjärtefrågor, supratoner, att elnätet ska konserveras, att det saknas elingenjörer (som iofs stämmer bra), att EI säger ditt och datt, att de med solceller är lurade och det var säkert något annat som jag inte kommer på just nu.
Det är helt enkelt inte konstruktivt, men jag har å andra sidan nästan slutat läsa dina långa helsidesinlägg, jag skummar över det i 5 sekunder, för att få koll på att det bara är samma tuggande även i det inlägget.
Men lite synd är det trots allt, för emellanåt så lyser du upp med bra inlägg, som kommer ifrån ditt djupa kunnande och erfarenhet, och dessa 10% kommer jag nu att missa.
Jag har gett dig flera chanser, andra har jag satt på ignore av mindre skäl än såhär, men det beror främst på de där 10% av dina inlägg, som är väldigt bra. (det är inte säkert att det är hela 10%, men de finns i alla fall).
Jag gör detta sent ikväll, jag ska läsa ev försvarstal först
Men jag hoppas mest att du börjar fundera lite på vad du skriver, och hur du skriver, ja kanske varför du alls är här - tror du att detta forum är vägen till att Cenelec skapar standards gällande supratoner, tror du att detta forum är vägen för att folk ska avstå elbilar och solceller (eller att regeringen förbjuder detta)?
HejD djac skrev:
Tråden handlar om effektavgiften och jag försöker hålla mina inläg till det ämnet och om möjligt ge citat och referenser till det jag skriver
Jag ogillar starkt att aktiebolag äger enkäten och att de genererar vinster till sina aktieägare
Jag har därför protesterat när tex Birka energi såldes till aktiebolag men intresset att lyssna i den eufori som då gällde
Även du ogillar aktiebolagens vinster men jag är tveksam till ditt enögda sätt att argumentera utan belägg för det du påstår
Många gånger med argument som stryker andra elanvändare medhårs men som saknar belägg
Det är inga smulor jag plockar fram när jag frågar dig om du kan visa att det generellt är så att investeringarna i elnätet är försumbara. Det handlar om storleksordningen hundra miljoner för Dala energi elnät och mångdubbelt mer i de större elnätsbolagen
När du enögd tittar på företagens vinster så undanhåller du samtidigt att det är stora summor som idag investeras i elnäten
Jag försöker berätta om dessa investeringar som sker i elnäten så att elanvändare bättre förstår hur stora de är och om effektavgiftens funktion
Effektavgiften vill begränsa att dessa investeringar mångdubblas framöver genom att hålla nere effekttopparna
Tänker du skapa opinion för att bli av med att aktiebolagen tar ut stora vinster då måste din argumentation bygga på sådant du kan belägga och inte på argument som stryker folk medhårs men som saknar belägg
Redigerat:
HejMikael_L skrev:
Jag är ledsen Martin, men nu hamnar du på min ignore-lista.
Jag gör detta sent ikväll, jag ska läsa ev försvarstal först.
Jag beklagar att du reagerar så på det jag skriver
Du verkar drivas av en idé att elnäten totalt borde utvecklas till något mera ” modernt ” men förklarar inte hur det skall finansieras
Jag skulle tycka det vore fantastiskt om vi fick byta ut hela distributionsnätet och slippa allt det gamla och mera anpassat till den teknik vi idag ansluter till ennätet och det jag forskat på
Men eftersom kostnaden vore astronomisk så vet jag att vi inte skulle få acceptans för kostnaden
Och du blir helt blockerad då jag inte håller med dig och hittar då en mängd fel i mitt sätt att argumentera etc
Du verkar ogilla det sätt som jag argumenterar på, ett sätt baserat på fysik och naturlagarna och inte ett sätt stryker folk medhårs
Vad är felet på att jag vill ha ett robust elnät med rimligt låga kostnader?
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden