91 140 läst ·
2 962 svar
91k läst
3,0k svar
Krav på effektavgift för el avskaffas - är ni lyckliga?
Hej djacD djac skrev:
Även om vinsterna till ägarna försvinner så skall ändå de som använder elnäten betala för de investeringar som görs
Därför är det en fördel om man kan hålla nere behovet av investeringar och undvika att dessa ökar dramatiskt
Effektavgifterna, som tråden handlar om , kan hjälpa till att hålla nere ökningen av investeringar
Ja, i teorin ska de ju hålla ner kostnaderna. Och i någon mån skulle det nog göra det när det väl kommer på bred front. Men ger det en skillnad som är påtaglig för den enskilde konsumenten inom en överskådlig framtid?M Martin Lundmark skrev:
Sen beror det på vad det är värt för den enskilde. Skulle jag gneta som fan med effektoptimering nu för att spara en hundralapp i månaden någon gång om tio år eller så när investeringskostnaderna slagit igenom? Förmodligen inte.
Detta är väl då att föredra, och de fantastiska möjligheter som nu finns i varje elmätare gör ju det hela ännu bättre o enklare.M Martin Lundmark skrev:
Hur länge måste vi vänta innan vi får veta I vilken utsträckning detta är lösningen och hur många dyra andra åtgärder som behövs i verkligheten?
4 år, tills nästa mannaregn från EI? Eller 15 år?
HejK karlmb skrev:Detta är väl då att föredra, och de fantastiska möjligheter som nu finns i varje elmätare gör ju det hela ännu bättre o enklare.
Hur länge måste vi vänta innan vi får veta I vilken utsträckning detta är lösningen och hur många dyra andra åtgärder som behövs i verkligheten?
4 år, tills nästa mannaregn från EI? Eller 15 år?
Det är en gammal metod som nu prövas med att dessutom mäta spänningen vid villan
Det är en lösning som i ett antal fall kan öka marginalerna men det kan möjligen kräva att vi hade fler elkraftingenjörer
Du ställer upp falska förhållanden, så nej.M Martin Lundmark skrev:Hej djac
Även om vinsterna till ägarna försvinner så skall ändå de som använder elnäten betala för de investeringar som görs
Därför är det en fördel om man kan hålla nere behovet av investeringar och undvika att dessa ökar dramatiskt
Effektavgifterna, som tråden handlar om , kan hjälpa till att hålla nere ökningen av investeringar
Finns det någon offentlig redovisning som visar hur stor del av de planerade nätinvesteringarna som faktiskt orsakas av elbilar, solceller och timpriser, jämfört med normalt reinvesteringsbehov i ett åldrande elnät?M Martin Lundmark skrev:
HejD Danne824 skrev:
Om du söker med sökorden elbilar, elnät, kostnad mm i olika varianter så kanske någon examensarbete mm dyker upp
Men det är ju först om några år som elbilar hunnit ersätta förbränningsmotorbilar
Jag hittar inget, och du verkar vara så påläst så du måste väl sitta på dessa siffror?M Martin Lundmark skrev:
Eller spamar du bara?
Jag hittar bara att för 2024–2027 är den totala tillåtna intäktsramen cirka 326 miljarder kronor, medan de planerade investeringarna är omkring 120 miljarder kronor.
2/3 av intäkterna är alltså något man inte redovisar vad det ska användas till?
Men jag tycker vi återgår till vad du påstår, har du några offentliga siffror eller är det bara luft och ett tomt påstående?
Jag sparade mot första år med effekttarifferna 3000 kr. Eller rättare sagt, jag hade sparat det om det inte varit för att det avbryts i september (pausas).K krfsm skrev:Ja, i teorin ska de ju hålla ner kostnaderna. Och i någon mån skulle det nog göra det när det väl kommer på bred front. Men ger det en skillnad som är påtaglig för den enskilde konsumenten inom en överskådlig framtid?
Sen beror det på vad det är värt för den enskilde. Skulle jag gneta som fan med effektoptimering nu för att spara en hundralapp i månaden någon gång om tio år eller så när investeringskostnaderna slagit igenom? Förmodligen inte.
Jag tyckte det var tillräckligt för att göra en insats för att nå.