664 läst ·
7 svar
664 läst
7 svar
krävs konstant frånluft även i köket (integrerat) för godkänt?
Jag bor i en lägenhet och trodde att jag lärt mig att generellt gäller att friskluftsintag skall finnas i sovrum och vardasrum och frånluften gå från badrummet. Sen skall frånluft gå från köksfläkten när denna är påslagen.
Eftersom min lägenhet (vind) inreddes långt efter att huset byggdes så har den ett separat ventilationssystem (Östbergs kryddhyllefläkt).
Nu när vi hade OVK (jag uppfattade denna som ganska rörig) så sa de att utdrag inte bara skall ske hela tiden via ventilen i badrummet utan att det också måste dra konstant från köksfläkten - annars skulle jag få anmärkning. Själv trodde jag att det bara drog från köksfläkten när jag tryckte på denna (då öppnas själva luckan).
Jag har naturligtvis luftspalt under badrumsdörren så luft kan fritt strömma den vägen.
Har de rätt?
Eftersom min lägenhet (vind) inreddes långt efter att huset byggdes så har den ett separat ventilationssystem (Östbergs kryddhyllefläkt).
Nu när vi hade OVK (jag uppfattade denna som ganska rörig) så sa de att utdrag inte bara skall ske hela tiden via ventilen i badrummet utan att det också måste dra konstant från köksfläkten - annars skulle jag få anmärkning. Själv trodde jag att det bara drog från köksfläkten när jag tryckte på denna (då öppnas själva luckan).
Jag har naturligtvis luftspalt under badrumsdörren så luft kan fritt strömma den vägen.
Har de rätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Det ska vara så som det är tänkt att ventilationen i huset ska fungera. Om det inte är självdrag, vilket du ju inte har eftersom du har en kryddhyllefläkt, finns det ett krav på ett minimiflöde genom lägenheten som ska uppnås t.ex. Det kan behövas två frånluftsställen för att detta minimiflöde ska uppnås, vanligen 15 l/s i badrummet och 10 l/s i köket.
En kryddhyllefläkt är konstruerad för att få till ett konstant luftflöde på t.ex. 10 l/s från köket och mer när man lagar mat. Själva fläktaggregatet behöver då kombineras med en spiskåpa som är gjord för att fungera ihop med kryddhyllefläktar.
En kryddhyllefläkt är konstruerad för att få till ett konstant luftflöde på t.ex. 10 l/s från köket och mer när man lagar mat. Själva fläktaggregatet behöver då kombineras med en spiskåpa som är gjord för att fungera ihop med kryddhyllefläktar.
Stort tack! Hur det ursprungligen var tänkt vet jag tyvärr inte, men jag har ju inte ändrat något sedan lägenheten byggdes. Jag trodde att utflödet hela tiden skulle gå via badrummet, men nu har jag lärt mig något nytt (lägenheten är ju liten och det är samma fläkt som driver både utflöde ur badrum och kök (spiskåpan är anpassad för min typ av fläkt, jag tror Fjäråskupan kallar varianten "centralventilation villa")BirgitS skrev:
Det ska vara så som det är tänkt att ventilationen i huset ska fungera. Om det inte är självdrag, vilket du ju inte har eftersom du har en kryddhyllefläkt, finns det ett krav på ett minimiflöde genom lägenheten som ska uppnås t.ex. Det kan behövas två frånluftsställen för att detta minimiflöde ska uppnås, vanligen 15 l/s i badrummet och 10 l/s i köket.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
OVK-kontrollanten ska utgå från hur ventilationen planerades.
Kryddhyllefläktar är just en fläkt med utsug från två håll.
Är det en Fjäråskupan du har?
Du borde kunna leta fram en manual för spiskåpan och i den se hur man ställer in ett grundflöde, under förutsättning att den passar för kryddhyllefläktar. Centralventilation villa skulle också kunna vara en spiskåpa som är anpassad till en tak/vindsfläkt som styrs på annat sätt.
Du borde kunna leta fram en manual för spiskåpan och i den se hur man ställer in ett grundflöde, under förutsättning att den passar för kryddhyllefläktar. Centralventilation villa skulle också kunna vara en spiskåpa som är anpassad till en tak/vindsfläkt som styrs på annat sätt.
Jag antar att det rör sig om en bostadsrätt. Lämna till styrelsen att ordna med detta, ventilationen är inget du som bostadsrättshavare ska röra. Det finns inget som ställer till det mer än bostadsrättshavare som rundar styrelsen vid OVK och börjar driva egna tolkningar. Det är alltså inte du som bostadsrättshavare som får en anmärkning utan föreningens ventilationssystem.
det är en bostadsförening, inte bostadsrättsförening så stadgarna är inte exakt som för bostadsrätterna. Min ventilation är separat från övriga huset, inställd av ventilationsexperterna som levererat "lådan". Väldigt många lägenheter i huset fick anmärkningar vid senaste OVK:n, dels pga förbyggda ventiler, men också för att de kopplat mekaniska fläktar in i självdragskanalerna, osv. Min lägenhet har aldrig fått några nedslag så jag vet inte vad jag sagt som får dig att tro att jag rundat styrelsen vid OVK:n. Jag är intresserad av att förstå det konstruktionstekniska i min lägenhet - det är väl inte så konstigt. Styrelsen har uppdragit alla de som fick nedslag vid förra OVK:n att själva åtgärda det som det blev nedslag på (vilket jag alltså inte fick några).Claes Sörmland skrev:
Jag antar att det rör sig om en bostadsrätt. Lämna till styrelsen att ordna med detta, ventilationen är inget du som bostadsrättshavare ska röra. Det finns inget som ställer till det mer än bostadsrättshavare som rundar styrelsen vid OVK och börjar driva egna tolkningar. Det är alltså inte du som bostadsrättshavare som får en anmärkning utan föreningens ventilationssystem.
Japp, jag förstår detta med att den suger ut från både kök och bad. Det nya jag lärde mig idag är att även när köksfläkten inte är på, så skall fläkten ändå dra ut även från den kanalen - jag trodde att det bara var när jag tryckte på knapparna och "locket" fälldes ned som luft faktiskt gick ut den vägen.BirgitS skrev:
OVK-kontrollanten ska utgå från hur ventilationen planerades.
Då gäller ju inte bostadsrättslagens ansvarsupplägg och du är mer som en hyresgäst. Det finns ju ingen bostadsrätt, bara ett andelsägande i en ekonomisk förening.C Cff skrev:
Då borde den vara korrekt installerad. Det ska som har redogjorts för finnas ett visst grundflöde från kök.C Cff skrev:
Det har skett en kulturförändring bland OVK-företagen i Stockholm senaste åren. De ger plötsligt en väldig massa nedslag på äldre hus där det tidigare inte har getts nedslag. Stockholms stads tillsyn är helt översvämmad och det är svårt att få tag på någon som ens vill göra OVK.C Cff skrev:
Det normala är inte att att hyresgäster och bostadsrättshavare själva utreder föreningens ventilation. Inom bostadsrättslagen är det t ex en tillståndspliktig åtgärd (gäller ju inte dig med den mer hyresrättslika bostadsföreningen). Därav såg din tråd okommenterad ut som att du trodde att du har mer ansvar och befogenhet än du har. Normalt sköts sånt här av föreningens styrelse som tar in en ventilationskonsult som ordnar lösningen av ventilationen för lägenheten. Endast enklare fel orsakade direkt av hyresgäst/bostadsrättshavare tar de bort själva, t ex inkopplade fläktar eller ventilationsdon som de har satt igen.C Cff skrev:
Jag fick felaktigt intrycket att du hade planer på att ändra ventilationen för egen maskin.C Cff skrev:
Då kan du ju sitta lugnt i båten.C Cff skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden