11 020 läst ·
491 svar
11k läst
491 svar
Har du bestämt hur du ska rösta i valet?
Alla små partier är stöd röster. Röstar man på C är det stöd röst för S, L är stöd röst för SDMikael_L skrev:
Som mandatmatematiken ser ut just nu så är det ju inte omöjligt att vänstersidan kan få ihop det med 3 partier, kanske MP+S+C, eller V+S+C.
Den andra sidan har ju redan deklarerat vad de tänker göra, inte mycket att diskutera eller fundera över där.
Jag trodde att MP hade börjat nyktra till lite, det kändes så för ett par år sedan, men just nu så driver de plötsligt sina mer dåliga ideologiska käpphästar till max igen.
Vilket förstås gör mig mer bekymrad för en röst på C eller S ( (S) vilket gud förbjude, men jag stänger aldrig dörrar, kommer SD plötsligt en dag för mig verka vara bästa valet så blir det en röst där, jag är inte långsint (jo lite kanske)).
Jag tror att det blir C för mig, jag har ju hoppat mellan C och L i några val nu, och det är ju inget annat som ger mig mer liberalism, mer frihet för människan.
M har ju mellan varven varit ganska liberalt, lite liberalkonservativt parti helt enkelt, jag skulle kunna tänka mig M, men i 4 år har de ju bara fört fram SD-politik, så då är det ju bättre att jag röstar på originalet direkt.
Det är mitt råd, alla som funderar på att rösta M eller KD, skit i det, rösta på SD direkt, det blir ändå samma sak, men bara lite bättre och snabbare.
Jag skulle dock vilja se en regering som på allvar tar tag i det osunda i några områden, osunda tvång, och helt vansinniga kostnader.
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-vi-ta-oss-till-med-kommunerna.173235/
(tyvärr är det många länkar som inte längre funkar)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...00-kronor-for-18-minuters-tillsyn-bondfangeri
Och vi kan ju även ta alla horribla debiteringar för kontroll av enskilda avlopp osv osv
Och Lantmäteriet ska vi inte ens prata om.
Eller jo, det ska vi, för det 'r också en totalt havererad myndighet, som idag har som enda mål att suga ut pengar från landets befolkning. Jag var nyss hos några bekanta och fick veta att LMV hade sugit ut runt 200.000 kr för att upprätta en gemensamhetsanläggning för knappt 20 hus, där alla var överens och inget var att utreda.
Men fatta, ett halvt års lönekostnad för något som en person kan slänga ihop på en dag!!!
Även elbolagens missbruk av sin monopolställning borde utsättas för granskning, prövning och förändring.
Sådana här saker skulle jag verkligen vilja att politikerna, politiken, skulle ta tag i.
(Men jag har inte mycket hopp vad gäller den rödgröna röran här, de klassiskt borgerliga partierna är bättre lämpade, men tyvärr sysslar de alla utom ett med endast två (andra) frågor idag, utvisa folk med hudfärg och hårdare straff, så det är väl inget att hoppas här heller).
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ska-vi-ta-oss-till-med-kommunerna.173235/
(tyvärr är det många länkar som inte längre funkar)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...00-kronor-for-18-minuters-tillsyn-bondfangeri
Och vi kan ju även ta alla horribla debiteringar för kontroll av enskilda avlopp osv osv
Och Lantmäteriet ska vi inte ens prata om.
Eller jo, det ska vi, för det 'r också en totalt havererad myndighet, som idag har som enda mål att suga ut pengar från landets befolkning. Jag var nyss hos några bekanta och fick veta att LMV hade sugit ut runt 200.000 kr för att upprätta en gemensamhetsanläggning för knappt 20 hus, där alla var överens och inget var att utreda.
Men fatta, ett halvt års lönekostnad för något som en person kan slänga ihop på en dag!!!
Även elbolagens missbruk av sin monopolställning borde utsättas för granskning, prövning och förändring.
Sådana här saker skulle jag verkligen vilja att politikerna, politiken, skulle ta tag i.
(Men jag har inte mycket hopp vad gäller den rödgröna röran här, de klassiskt borgerliga partierna är bättre lämpade, men tyvärr sysslar de alla utom ett med endast två (andra) frågor idag, utvisa folk med hudfärg och hårdare straff, så det är väl inget att hoppas här heller).
Ja det ska jag väl också ge tidölaget en eloge för.J J-banan skrev:
Jag tycker att de har genomfört utlovad politik rätt bra, jag anser att man kan lita på vad de lovar i ganska hög utsträckning.
Nu var det ju mycket som jag inte alls tycker var bra, men de lovade det, och genomförde det - det ger i alla fall tillit.
De har ju även nu en massa löften, som jag antar att de verkligen kommer att försöka uppfylla, vilket gör att min röst inte hamnar på L (ja förutom att den dessutom skulle vara bortkastad då, men inte på M heller, för jag är rädd att de kommer att genomföra allt de säger att de ska).
Men lika illa är det ju på vänsterkanten.
Böter till ICA-handlare som gör vinst, kärnkraftsmotstånd mitt i en klimatkris osv osv.
Ja man blir ju lite mörkrädd för den sidan också.
På något vis skulle jag/man ju vilja se en M+S-koalition, men förutom att det inte kommer att hända, så tror jag också att det vore ett stort demokratiproblem.
Men trots allt är det två stora partier som i stort klarar av att vara vuxna i sammanhanget, men de dras ner av alla kompromisser de tvingas ta gentemot ytterlighetspartier.
Klicka här för att svara