10 749 läst ·
472 svar
11k läst
472 svar
Har du bestämt hur du ska rösta i valet?
Enligt lite googlande och AI så skulle Sverige göra av med 0,3% av världens förbrukning av bensin och diesel.
Och 0,1% av världens co2-utsläpp.
Dvs modern maskinpark och effektiva motorer i våra fordon. Företag är redan hårt hållen i miljökrav och utsläpp.
Såg en fin statistik på att upp till 15% kan gemene man tänka sig och kortsiktigt ha möjlighet att ställa bilen vid rejält höjda bränslepriser.
Privata bilar är 35% av Sveriges bränsleförbrukning.
Så av idag 0.1% av världens utsläpp kan vi minska 15% av 35%
Så vi kan därmed med dyrt bräsle minska 0,005% av värdens utsläpp.
Ingen annan stans har man övervägt att göra något åt 0,1% än minde 0,005%
Som att be en fet person att snyta sig och klippa sig så hade det gett samma effekt på vågen.
Dvs modern maskinpark och effektiva motorer i våra fordon. Företag är redan hårt hållen i miljökrav och utsläpp.
Såg en fin statistik på att upp till 15% kan gemene man tänka sig och kortsiktigt ha möjlighet att ställa bilen vid rejält höjda bränslepriser.
Som att be en fet person att snyta sig och klippa sig så hade det gett samma effekt på vågen.
Jag tror mer på krav på miljövänligare fordon än straffbeskatta alla som inte har annat alternativ. Det kommer inte köras mindre, det kommer bara kosta mer. Sen vill jag inte veta vad den extra kostnaden kommer finansiera, det är iaf inte till miljön vet vi alla.P Pligg85 skrev:Enligt lite googlande och AI så skulle Sverige göra av med 0,3% av världens förbrukning av bensin och diesel.
Sen om bränslet skjuter i höjden följer matpriser med då det behövs bränsle för tanka alla jordbruksmaskiner och lastbilar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 154 inlägg
Nu är det ju frågan om en insändare, så knappast något förslag från något parti, även om vissa garanterat kommer tolka det så.J J-banan skrev:
På frågan om hur många som kommer köra mindre har jag inget svar, men läste ganska nyligen att man undersökt det över rätt lång tid och såg att priset på bränsle påverkade mer än man trott. Vi alla tänker väl "jag kör det jag måste och kommer inte ändra beteende", men trots allt var det en märkbar skillnad.
För att vara tydlig, jag säger i ovanstående inget om det är bra eller dåligt, eller vad jag personligen tycker i frågan, utan redovisar bara vad jag nyligen läste. Lika övertygad som jag är att någon kom er ta insändare för något som ett parti förespråkar, lika övertygad är jag av att några kommer tolka mitt inlägg fel.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 687 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 687 inlägg
personligen så bor jag så till att lokaltrafik inte är ett fungerande alternativ alls så åka bil måste man och jag ser inte att man oj nu kostar drivmedlet mindre nu ska jag ut och nöjesåka.. och jag tror dom flesta som bor lite bort från storstäder där det ofta finns mer fungerande lokaltrafik..känner lika.. man åker det man måste oavsett om det 14 eller 27 kronor litern..
Finns det verkligen så speciellt många där mängden mil i ens fordon hänger på bränslepriset, visst man kanske prioriterar hårdare att försöka minska åkandet om det är svindyrt med drivmedel men i slutändand tror jag den skillnaden är så liten att den nära nog kvittar..
And frågan vad man ska rösta på så är jag av åsikten att ju närmare valet man kommer desto mindre ska man låta sig påverkas av valöften som iaf aldrig genomförs utan följ politiken lite annars och skapa sig en bild av vad hittar nåt som man själv tycker låter vettigt..
Pajkastningen i valdebatten med valfläsk vill bara lura folk att göra förhastade val och välja nån liten detalj man gillar. titta på helheten i politiken och bestäm sig senast ett halvår innan valet..
Finns det verkligen så speciellt många där mängden mil i ens fordon hänger på bränslepriset, visst man kanske prioriterar hårdare att försöka minska åkandet om det är svindyrt med drivmedel men i slutändand tror jag den skillnaden är så liten att den nära nog kvittar..
And frågan vad man ska rösta på så är jag av åsikten att ju närmare valet man kommer desto mindre ska man låta sig påverkas av valöften som iaf aldrig genomförs utan följ politiken lite annars och skapa sig en bild av vad hittar nåt som man själv tycker låter vettigt..
Pajkastningen i valdebatten med valfläsk vill bara lura folk att göra förhastade val och välja nån liten detalj man gillar. titta på helheten i politiken och bestäm sig senast ett halvår innan valet..
Det är lätt att få snygga siffror i sådana uträkningar eftersom vi är ett litet land, och samma argument blir lätt att applicera på nästan alla länder utom Kina, USA och Indien (plus kanske några till). Jag tycker det är ett lite märkligt sätt att räkna på som slår väldigt olika beroende på var man råkar bo.P Pligg85 skrev:Enligt lite googlande och AI så skulle Sverige göra av med 0,3% av världens förbrukning av bensin och diesel.
Det är inte bara bränslepris utan helheten, för de som bor och arbetar i städer ska parkering tas med i kalkylen. Det gör att man tittar på möjligheten till kollektivtrafik redan när man väljer var man ska bo.P polaris78 skrev:personligen så bor jag så till att lokaltrafik inte är ett fungerande alternativ alls så åka bil måste man och jag ser inte att man oj nu kostar drivmedlet mindre nu ska jag ut och nöjesåka.. och jag tror dom flesta som bor lite bort från storstäder där det ofta finns mer fungerande lokaltrafik..känner lika.. man åker det man måste oavsett om det 14 eller 27 kronor litern..
Att hävda att man har större rätt att använda fossila bränslen baserat på vår man valt att bo är trams i mina ögon.
Så oavsett hur vi räknar så har vi en försvinnande liten del i både utsläpp och förbrukning.B Bamboozled skrev:Det är lätt att få snygga siffror i sådana uträkningar eftersom vi är ett litet land, och samma argument blir lätt att applicera på nästan alla länder utom Kina, USA och Indien (plus kanske några till). Jag tycker det är ett lite märkligt sätt att räkna på som slår väldigt olika beroende på var man råkar bo.
Det är fruktansvärt kostsamt att pressa på ytterligare i för snabbt tempo och som sagt är det en liten del av en redan en försvinnande del vi påverkar.
Känns som vi ska börja med att sluta bomba oljetankers och jämna städer med marken samtidigt som regnskog skövlas och många länder bara kör sopor ut i havet och gör oljebyten rakt ner i backen samt har motorer och industrier helt utan vettig förbränning eller rening.
Men miljöpartister vill ju att vi ska vara bäst i klassen oavsett om det kostar fruktansvärda pengar för oss alla.
Vi har redan vettigt miljötänkande. Kan inte påstå att skogen är grönare idag än för 40 år sedan när det var bly i bensinen, ingen rening och fordon drog det dubbla per mil.
Inte oavsett hur vi räknar. Om vi räknar per person, som invånare på jorden, så gissar jag att t.ex. vår bränsleförbrukning är bra mycket högre än snittet och vidare bra mycket högre än vad som skulle vara hållbart. På samma sätt som att krig och annat förstör på andra håll, såklart. Vi är bra på mycket. Men det är min poäng, man kan räkna på många olika sätt. Att dela upp det i land har sina problem, ännu mer så om man ska få med vår påverkar på utsläppen i tillverkningsländer av allt vi importerar, osv. Vi dricker mycket kaffe som till viss del leder till avskogning i Amazonas, för att nämna ditt skövlingsexempel.P Pligg85 skrev:Så oavsett hur vi räknar så har vi en försvinnande liten del i både utsläpp och förbrukning.
Det är fruktansvärt kostsamt att pressa på ytterligare i för snabbt tempo och som sagt är det en liten del av en redan en försvinnande del vi påverkar.
Känns som vi ska börja med att sluta bomba oljetankers och jämna städer med marken samtidigt som regnskog skövlas och många länder bara kör sopor ut i havet och gör oljebyten rakt ner i backen samt har motorer och industrier helt utan vettig förbränning eller rening.
Men miljöpartister vill ju att vi ska vara bäst i klassen oavsett om det kostar fruktansvärda pengar för oss alla.
Vi har redan vettigt miljötänkande. Kan inte påstå att skogen är grönare idag än för 40 år sedan när det var bly i bensinen, ingen rening och fordon drog det dubbla per mil.
Vet du inte att du, vi och samhället själva kan välja vad man köper?B Bamboozled skrev:Inte oavsett hur vi räknar. Om vi räknar per person, som invånare på jorden, så gissar jag att t.ex. vår bränsleförbrukning är bra mycket högre än snittet och vidare bra mycket högre än vad som skulle vara hållbart. På samma sätt som att krig och annat förstör på andra håll, såklart. Vi är bra på mycket. Men det är min poäng, man kan räkna på många olika sätt. Att dela upp det i land har sina problem, ännu mer så om man ska få med vår påverkar på utsläppen i tillverkningsländer av allt vi importerar, osv. Vi dricker mycket kaffe som till viss del leder till avskogning i Amazonas, för att nämna ditt skövlingsexempel.
Det går att köpa bättre eller sämre kaffe med olika krav. Nu säger jag inte att ett RA-märkt kaffe är ovillkorat säkert men en hel del väljer vi själva.
Gör vi det inte själv kommer diverse aktörer gå in.
Hade vi inte köpt brasilianska köttbitar istället för svenska så skulle inte EU behövt gå in och stoppa skiten som nu sker.
Kanske inte läge att hamstra allt på amazon, aliexpress och amazon så tullar och avgifter påförs.
Tänka själv är sedan länge förbi. Men någonstans kanske det finns någon kvar som bedriver den konsten.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 687 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 687 inlägg
Kommer man bort från storstäderna så är det oftast inga problem med parkering och lokaltrafik är inte ett alternativ för det fungerar inte här..D djac skrev:Det är inte bara bränslepris utan helheten, för de som bor och arbetar i städer ska parkering tas med i kalkylen. Det gör att man tittar på möjligheten till kollektivtrafik redan när man väljer var man ska bo.
Att hävda att man har större rätt att använda fossila bränslen baserat på vår man valt att bo är trams i mina ögon.
i storstäderna så är absolut parkering en del av problemen med att åka bil men där finns det ju åtminstone nån form av fungerande lokaltrafik..
Att använda eget fordon är det enda som funkar när det inte finns nån fungerande lokaltrafik att kunna använda så alternativ saknas helt enkelt och elbilar är åt helsike för dyra för nåt som ändå inte ersätter fossildrivna bilar för oss med behov att dra tunga släp även vintertid så finns ingen elbil som ens är ett alternativ till fyrhjulsdrivna volvo dieseln..
Men jag flyger kanske en gång per 10 år istället för vissa andra som flyger utomlands flera ggr per år så i min värld så är jag tillgängligt miljövänlig och jag är less på symbolpolitik där storstadsborna ska åka skattesubventionerade elbilar i storstan som vi andra ska sponsra.. ge fanskapen ett busskort eller tunnelbanekort istället.. liksom rätt meningslöst med eldrivna suvar i stan som aldrig kommer utanför storstan.. eller jo förresten midsommar och sportlov och påsklovet då vi blir invaderade av dessa som undrar varför det inte finns elbilsladdare så det räcker... kunde köra stockholmarna till fjällen i buss på loven så har vi löst många problem... 😂
Tja, det där löser marknaden, kan man säga, avsides sådana är lite billigare men då kostar transporterna mer.P polaris78 skrev:Kommer man bort från storstäderna så är det oftast inga problem med parkering och lokaltrafik är inte ett alternativ för det fungerar inte här..
i storstäderna så är absolut parkering en del av problemen med att åka bil men där finns det ju åtminstone nån form av fungerande lokaltrafik..
Att använda eget fordon är det enda som funkar när det inte finns nån fungerande lokaltrafik att kunna använda så alternativ saknas helt enkelt och elbilar är åt helsike för dyra för nåt som ändå inte ersätter fossildrivna bilar för oss med behov att dra tunga släp även vintertid så finns ingen elbil som ens är ett alternativ till fyrhjulsdrivna volvo dieseln..
Men jag flyger kanske en gång per 10 år istället för vissa andra som flyger utomlands flera ggr per år så i min värld så är jag tillgängligt miljövänlig och jag är less på symbolpolitik där storstadsborna ska åka skattesubventionerade elbilar i storstan som vi andra ska sponsra.. ge fanskapen ett busskort eller tunnelbanekort istället.. liksom rätt meningslöst med eldrivna suvar i stan som aldrig kommer utanför storstan.. eller jo förresten midsommar och sportlov och påsklovet då vi blir invaderade av dessa som undrar varför det inte finns elbilsladdare så det räcker... kunde köra stockholmarna till fjällen i buss på loven så har vi löst många problem... 😂
Det är helt fel att hålla fast vid det fossila för att försöka motverka detta, om jag köper ett hus som visar sig bli för dyrt så kan jag inte kräva bostadsbidrag för att kompensera. Fossilpriserna ska upp kraftigt och fortsätta öka, för att vi ska komma av dem, de som inte kan lösa sitt liv på annat sätt och detta blir för dyrt måste gör andra förändringar.
Hårt men så enkelt är det, vi lurar bara oss själva med det populistiska lismandet.
Det tycker jag inte såklart men jag tror du håller med om att ett hus runt Stockholm, eller annan stad, på ett läge med bra kommunikationer till arbetsplatserna i stan, tenderar att kosta lite mer än de som ligger i ren glesbygd utan kommunikation.J J-banan skrev:
Likväl som de som bor i eller runt en stad ständigt tvingas till jämkning och förändring så tror jag att samma justeringar måste till på landet.