Min dewalt kapsåg hade stod i trädgården över vintern och nu när jag satt i gång den så kan jag inte dra ut den längre, allt annat verka fungerar bra men den glids inte längs skenor, så det går inte kapa lite bredare plankor...sprut in massa S56 men hjälper inte... har någon andra trick som jag kan prova, innan jag ger upp? Tack på förhand!​

• Ledsen
possum77
  • Laddar…
Grafitpulver är nog det rätta att smörja glidstöngerns med på kap/ gersågar, men det är kanske för sent om de rostat fast..

Rickard.
Har du släppt på låsskruven?

• Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Har du släppt på låsskruven?
ja tom tagit bort helt och sprutat in S56 i hålet :(

Inte 5-56, riktig Rostlösare och sedan försöka skapa rörelse så den kan börja krypa in (värme/kyla + knacka framåt/bakåt)

/M

• Gilla
Kines
  • Laddar…
Jag brukar använda vanlig diesel i en sprayflaska. Funkar minst lika bra som andra specialrostlösarmedel.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Ge det några dygn och gå på med 5-56 (om det är det du har) några gånger per dygn och se om du får någon effekt.

• Gilla
Kines
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Inte 5-56, riktig Rostlösare och sedan försöka skapa rörelse så den kan börja krypa in (värme/kyla + knacka framåt/bakåt)

/M
låter bra! trodde 5-56 är bästa? vilken annars jag ska köpa?

K Kines skrev:
låter bra! trodde 5-56 är bästa?
5-56 är den som marknadsfört sig bäst...

Det enda som är bäst med 5-56 är väl lukten?

useless useless skrev:
5-56 är den som marknadsfört sig bäst...

Det enda som är bäst med 5-56 är väl lukten?
WD-40 luktar betydligt bättre 5-56.

Vilken som funkar bäst på rost vet jag däremot inte då jag inte gjort någon större jämförelse utan köper den burk som är närmast eller som har bäst pip.

Vanlig bromsrengöring och/eller att blåsa rent om det är något annat än rost som sitter fast har löst en del problem.

• Gilla
Kines
  • Laddar…
Använd en riktig krypolja. Jag gillar Omega 636 även om den är lite dyr, Biltema har en som heter X4. Du kan även göra en egen blandning innehållande 50/50 Aceton och ATF-olja.

När du väl fått loss sågen så putsar du skenorna med en en fin smärgelduk.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.