203 läst ·
10 svar
203 läst
10 svar
Dolt fel? Koppar FLVP riskera rosta sönder
Köpte ett nybyggts hus för två år sedan som säljaren byggt och allt har fungerat bra. Huset har frånluftsvärmepump som har kopparbeläggning.
för en månad sedan fick jag reda info om att samfälligheten rekommendera emaljbeläggning på grund av att vattnet som samfälligheten producerar från havsvatten har värden som kan skada kopparbeläggningar.
Jag har ringt leverantören som konstaterar att livslängden på flvp minskar till 5-10år och rekommenderar mig att hålla uppsikt.
om jag blir tvungen att byta ut flvp, kan det räknas som dolt fel eller bör jag sett felet själv genom att frågat om test av vattenkvalitet och typ av beläggning i tanken?
Om det räknas som dolt fel, hur länge bör jag vänta innan jag byter ut? Tills den går sönder eller redan idag?
för en månad sedan fick jag reda info om att samfälligheten rekommendera emaljbeläggning på grund av att vattnet som samfälligheten producerar från havsvatten har värden som kan skada kopparbeläggningar.
Jag har ringt leverantören som konstaterar att livslängden på flvp minskar till 5-10år och rekommenderar mig att hålla uppsikt.
om jag blir tvungen att byta ut flvp, kan det räknas som dolt fel eller bör jag sett felet själv genom att frågat om test av vattenkvalitet och typ av beläggning i tanken?
Om det räknas som dolt fel, hur länge bör jag vänta innan jag byter ut? Tills den går sönder eller redan idag?
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Dolt fel känns tveksamt här. Tveksamt om det ens kan ses som ett fel.
Tack, så med andra ord räknas fet som mitt fel att jag inte tog reda på att säljaren satt in fel typ av vattentank trots rekommendation från samfälligheten?
Surt i så fall om tanken rostar sönder efter 2-5 år istället för 15-20
Surt i så fall om tanken rostar sönder efter 2-5 år istället för 15-20
Absolut helt enig om att man köper en massa felG gaidin skrev:
Däremot är frågan om det räknas som dolt fel eller går på försäkringen.
Jag köpte trots allt ett nytt hus för att minimera felen
Moderator
· Stockholm
· 57 835 inlägg
Hur tydlig information fanns det om vattenkvaliteten, när huset byggdes?
Så bör man kanske fundera över om felet är val av värmepump, eller vattenkvaliteten.
Så bör man kanske fundera över om felet är val av värmepump, eller vattenkvaliteten.
Redigerat:
Som jag förstod det så har information gått ut till markköparna att emalj rekommenderas. Jag har visserligen inte installerat värmesystem själv men som jag förstår rekommenderas tex Nibe att man skickar in ett vattenprov för att rätt typ tank ska installeras
Det är inget fel. Det är valt en lösning med kortare livslängd. Det kan finnas andra för- och nackdelar med olika lösningar. Kostnad eller arbete att installera eller något annat.
Det är förutom inte fel helt klart inte dolt, inget av det du tar upp är omöjligt att upptäcka vid inspektion...
Det är förutom inte fel helt klart inte dolt, inget av det du tar upp är omöjligt att upptäcka vid inspektion...
Tack för svar. Mest troligt är det ett misstag av säljaren men som du säger, i teorin kunde jag bett om vattenprov och inte antaget att säljaren installerat rätt utrustningFarstatjej90 skrev:
Precis. Det är därför som dolda fel knappt finns och att "dolda fel"-försäkring i praktiken är meningslösa annat än för att "lugna säljaren".J Jimpalimpa83 skrev:
Samfälligheten har gett en rekommendation som köparen inte följde. Det kan finnas olika förklaringar, som slarv, lägre kostnad eller att man inte förstod. Vilket som är det inte ett fel att man väljer en lösning som inte är den bästa, och ni kunde som andra redan skrivit undersökt detta före köp. För att ge ersättning finns det kriterier för ett fel som anges i Jordabalken. Det finns också en praxis att felet skulle ha gett en betydande påverkan på priset om det varit känt, i nivån kring 5 procent av köpebeloppet. Om fastigheten ligger i en större stad är det knappast troligt att detta villkor uppfylls därför att en värmepump får några år kortare bedömd livslängd.
Klicka här för att svara