Byggahus.se

Vad ska vi ta oss till med kommunerna?

1. skalman1
    Medlem · El Värmlando · 2 955 inlägg

skalman1

Medlem
    Ja vad ska man säga..... :(

Mitt förtroende för kommuner försvann när en kommun ville ha pris på en ny truck från firman jag jobbar på.

Dom skulle ha ALL utrustning som gick att klämma i en truck , t.o.m back kamera på den lilla 3,5 tons trucken med full sikt åt alla håll.
    Snacka om att slösa pengar.

2. Locke
    Medlem · Västra Götaland · 1 311 inlägg

Locke

Medlem
    Ett sådant fall diskuteras i den här tråden.

Jag skrev så här:
    Jag har ganska länge nu, kanske under 3-5 års tid känt att det inte riktigt räcker att gå till valurnan vart fjärde år för att lindra min frustration över hur saker och ting ligger till.

Jag börjar mer och mer känna att enda sättet att lindra mitt missnöje är att engagera mig politiskt.

Problemet är - och jag tror att detta gäller väldigt många - att man ju redan har fullt upp i sitt liv. Jag har som så många andra efter många års slit landat där jag vill vara. För att leva det liv jag så länge strävat efter krävs hårt arbete. Det gör att det inte finns tid för fler engagemang än de yrkesmässiga och familjära.

Jag tror att det är av den anledningen som vi vanliga plebejer kan uppleva att politikerna är så väsensskilda från oss. De är nämligen i många fall rena broilers med enda merit att de klättrat på den politiska karriärstegen från ungdomsförbundet upp till partitoppen. I vissa fall har det aldrig haft ett vanligt liv som löntagare och i de flesta fall aldrig varit löntagare i ett mindre privatägt bolag.

Men för att inte brodera ut detta mera och istället svara på trådskaparens fråga - vad skall vi ta oss till med kommunerna?
    Mitt svar är - vi skall engagera oss politiskt. Ju fler "vanligt" folk - yrkesmän, företagare, rika som fattiga som engagerar sig desto bättre är det. Det är dags att ersätta "politikerklassen", broilers och sådana som hamnat på sin post på grund av nepotism med vanligt, hederligt folk!

3. A
    Medlem · Blekinge · 8 919 inlägg

andersmc

Medlem
    Det där lät som ett typiskt bokslutsköp. Det gäller att bränna alla pengarna man fått i årets budget, så att man inte får minskade anslag till nästa år.

4. Mikael_L
    Medlem · 40 129 inlägg
    Fast man borde väl även kunna bekämpa detta oblyga skatteintag (som antagligen går mest till att täcka hål i andra verksamheter) med det kontrollorgan som utövar tillsyn över kommunernas verksamhet?
    Kommunen får helt enkelt redovisa sina kostnader och så jämförs det med avgiftsuttaget.

Det börjar kännas som dags att sätta ner foten nu.
    Betänk att ingen fastighetsägare sitter säker.
    Helt plötsligt blir du krävd på halvmiljonsbelopp, utan någon chans att välja eller påverka.
    Känner kommunerna att det blir fritt fram för sådana här fasoner har dom ju en oändlig ekonomisk resurs att ösa pengar ur, närhelst dom tycker det behövs. :@

5. F
    Medlem · Halland · 1 926 inlägg

FRS05

Medlem
  6. Locke
    Medlem · Västra Götaland · 1 311 inlägg

Locke

Medlem
    Är det någon som vet i vilken lag kommunens rätt att ta ut dessa avgifter regleras? Det vore intressant att se lydelsen.

7. Dalbotös
    Medlem · Dalsland · 2 568 inlägg

Dalbotös

Medlem
    Nu har jag iofs bara läst om fallet i Ramsvik, det som det stod om i Bohusläningen. Jag vet inte riktigt om jag håller med er andra, i detta fallet är det alltså 49 fastigheter som skall bli anslutna till vattennätet och får en extra jätteräkning. 42 av dessa fastigheter är sommarhus och genererar alltså inga nämnvärda pengar till kommunen. Om kommunen hade stått för all den extra avgiften så hade alltså övriga skattebetalare i kommunen fått betala dessa 42 sommargästers vatten?

Nepp, det tycker inte jag är rättvist. Särskilt inte när en av anledningarna till att det krävdes kommunalt vatten var att avloppen var så dåliga så de förorenade sitt eget dricksvatten...

8. L
    Medlem · Stockholm · 277 inlägg

L. Mäkinen

Medlem
    Problemet är när de gör som i Södertälje. Kommunen vill sälja tomter i ett glest bebyggt område och för att göra det attraktivt måste det till vägar som de boende ska bekosta. De är varken intresserade av bredare vägar eller förtätning. Kostnaden borde läggas på de nya tomterna.

• Laddar…
  9. Mikael_L
    Medlem · 40 129 inlägg
  10. T
    Medlem · Dalarna · 2 849 inlägg

Troberg

Medlem
    Det finns bara en sak att göra:

Vi måste instifta två separata nya myndigheter som har till uppgift att söka upp och avskaffa onödigt dubbelarbete.

• Laddar…
  11. B
    Allvetare · Stockholm · 7 403 inlägg

b8q

Allvetare
    +1 på det. Jag tycker ekonomerna borde tänka precis tvärtom; "Nämen, här har vi en förvaltning som lyckats spara pengar i sin budget för i år, det ska vi premiera!"

12. R
    Medlem · västerbotten · 211 inlägg

rundvikarn

Medlem
    Annars finns ju det etablerade vägen för snabb hantering av
    byråkratiska ärenden och ansökningar : MUTOR

Praktiseras flitigt i kommuner och landsting i hela Sverige .....

13. M
    Medlem · Halland · 26 inlägg

Markus Linda

Medlem
  14. L
    Medlem · Stockholm · 277 inlägg

L. Mäkinen

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.