Håller på med köket nu och frugan har blivit sugen på varmluftsugn med ångfunktion.

Har kollat in Husqvarna och Elektrolux,men så hittade hon en på Ikea för halva priset
jämfört med dom andra.
Är det någon som har erfarenhet av den,eller tror ni att det är som det brukar?:confused:

MAN FÅR VAD MAN BETALAR FÖR.......

Mvh Rob

Fortfarande Whirlpool som tillverkar deras vitvaror= same same but different. Har jobbat på IKEA och har bra koll på deras marginaler... man tjänar inte många korvören på de prylarna, pengarna ligger i framförallt i stommarna (gissa varför det inte finns några fristående produkter föruton några modeller på kyl/frys). Dyrare varor betyder inte alltid bättre kvalité, de av mina vänner som klagar mest på sina vitvaror har Gaggenau. IKEA säljer rätt kvalité som passar 95% av den svenska befolkningen.

Dra mig baklänges, äntligen en ångugn till humana priser. Som gammal kock kan jag säga att är det något man ska ha långt innan espressomaskiner och induktionshällar är det en ångugn.

Bara att gratulera dig Rob du har möjlighet att få äta våldsamt mycket god mat framöver......

För att hålla sig till tråden så har jag använt IKEAs vanliga ugnar och spisar och det var en angenäm tid.

Gammal tråd, men det kanske är fler än jag som hittar hit via sökmotorn. IKEAs vitvaror kommer numera inte bara från Whirlpool, utan även från Electrolux.

Denna IKEA-ångugn tillverkas av Electrolux, och säkert helt ok. Jag har kollat på den på IKEA och har för mig att det stod att den var tillverkad i Spanien. Men själva konstruktionen kommer från Electroluxägda Therma (i Schweiz) vars ångugnar säljs under flera olika namn inom Electrolux-koncernen, såsom Electrolux, Husqvarna, AEG och Juno. Och nu alltså även under IKEA-namnet.

I Schweiz säljs Electroluxugnen för ca 20.000 (listpris 35.000) så 7500 för IKEA-varianten är ett bra pris. Tyvärr är den lite plastig och ful. Ser inte direkt premium ut. Och ångfunktionerna verkar mer begränsade på IKEA-varianten. Men de själva ugnen är det säkert inget fel på. Betydligt bättre kvalitet än Whirlpool.

Kolla på följande så ser ni likheterna:
Thermas hemsida: http://www.therma.ch/-THE-/home.home.de.home.intro.default/default.aspx

Först ett par bilder på Therma Multi Steam ugnar (begagnade):
602913940_Big.jpg
602329072_Big.jpg

Tre bilder på Electrolux-ugnar som säljs i Schweiz. Egentligen bara vanliga Therma-ugnar som numera heter Electrolux även i Schweiz. Electrolux Profi Steam heter de:
upl_1_1_1_1.jpg
1261bc373218c7c6dda5160eca20eb6a_500_500.jpg
cabfd3aaff168594cd5ea44dba15509a_500_500.jpg

Electrolux EOB 98000x
electrolux-eob98000x.10730881.jpg

Husqvarna QCE7428X
PSAHOV080P000013.jpg

AEG B98205
pigiau-aeg-electrolux-zanussi-buitine-technika_438501-500x500.jpg

Juno JOB 98000
01059.jpg

IKEA Framtid OV9
0094525_PE232388_S4.JPG

Här finns en norsk tråd med mer info om ugnen: http://www.byggebolig.no/index.php?topic=20259.0

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.