1 166 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Vettiga funktioner på vitvaror?
I samband med en husrenovering ska bl.a. köket bytas ut. Det ska bli ny Inbyggnadsugn, induktionshäll, micro och diskmaskin. Jag bryr mig inte om statusmärken, men märker att prisspannet på vanliga märken är enormt. Varför? Vilka funktioner är vettiga?
Ugn: Pyrolys, katalys, ånga, stektermometer, pop-out-vred, timer.
Häll: Förutom att det ska vara induktion, vad ska man tänka på? Varför kostar t.ex. den ena av dessa två Siemens-hällar dubbelt så mycket som den andra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=422791,423353
Micro: Varmluft? Grill? Blir det inte som en reguljär ugn då? Stämmer den gamla sanningen fortfarande att det bara är Whirlpool som gäller ?
Diskmaskin:: Timer, ljudnivå är väl givna parametrar. Fokus verkar för många vara hur miljövänligt (ström- och vattensnålt) maskinen diskar, men jag vill i övrigt mest att den ska diska rent och hålla.
Hur tänker ni om ovanstående? Vilka funktioner prioriterar ni?
Ugn: Pyrolys, katalys, ånga, stektermometer, pop-out-vred, timer.
Häll: Förutom att det ska vara induktion, vad ska man tänka på? Varför kostar t.ex. den ena av dessa två Siemens-hällar dubbelt så mycket som den andra: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=422791,423353
Micro: Varmluft? Grill? Blir det inte som en reguljär ugn då? Stämmer den gamla sanningen fortfarande att det bara är Whirlpool som gäller ?
Diskmaskin:: Timer, ljudnivå är väl givna parametrar. Fokus verkar för många vara hur miljövänligt (ström- och vattensnålt) maskinen diskar, men jag vill i övrigt mest att den ska diska rent och hålla.
Hur tänker ni om ovanstående? Vilka funktioner prioriterar ni?
Redigerat:
Allt beror ju även på vad man använder sitt kök till. Ja, att man lagar mat där förstår jag också, men hur mycket? Själv både bakar jag o lagar mycket mat och när vi valde vitvaror för köket så var tankarna så här:
1. Spis o ugn i ett dvs. ingen inbyggnadsugn. Jag har en 90 cm bred spis från Smeg. Överlägset med 5 plattor ( eller zoner som det kanske kallas ). Givetvis induktion o varmluft i ugnen.
2: Mikron, så enkel modell som möjligt. Den används ej för att laga mat i , utan endast att värma mat o tina bullar/bröd. Dock inbyggd och då får man en massa "lull-lull" på köpet. Finns inga enkla inbyggnadsmikrougnar på marknaden idag. Så jag har en massa finesser som aldrig används.
3: Diskmaskin. Kolla ljudnivån. Mycket störande med en högljudd maskin om man vistas mycket i köket.Sen tror jag att de flesta maskiner idag diskar rent o bra.
Glöm inte kyl o frys. Tänk på vilket utrymme ni behöver.Många fullstora frysar känns väldigt små invändigt
1. Spis o ugn i ett dvs. ingen inbyggnadsugn. Jag har en 90 cm bred spis från Smeg. Överlägset med 5 plattor ( eller zoner som det kanske kallas ). Givetvis induktion o varmluft i ugnen.
2: Mikron, så enkel modell som möjligt. Den används ej för att laga mat i , utan endast att värma mat o tina bullar/bröd. Dock inbyggd och då får man en massa "lull-lull" på köpet. Finns inga enkla inbyggnadsmikrougnar på marknaden idag. Så jag har en massa finesser som aldrig används.
3: Diskmaskin. Kolla ljudnivån. Mycket störande med en högljudd maskin om man vistas mycket i köket.Sen tror jag att de flesta maskiner idag diskar rent o bra.
Glöm inte kyl o frys. Tänk på vilket utrymme ni behöver.Många fullstora frysar känns väldigt små invändigt
Prisklassen får man nog sätta själv, tänk däremot igenom hur och till vad du använder köket. Vi har precis helrenoverat vårat kök och installerat vitvarorna. Vi valde inbyggnadsprodukter, UGN ELECTROLUX EOB64101X med pop-ut vred(lätta att hålla rena), katalys, timer(bra vid ugnslagning), HÄLL SIEMENS med induktion på alla plattor, FLÄKT Siemens 90 cm bred för att få med matos ut och sen en KOMPAKT UGN/MICRO ELECTROLUX EOK86030X (bra då man ska laga 2 olika ugnsrätter med olika temeraturer) och sen finns micron med i den redan, så ingen extra sak som står på bänkskivan. Diskmaskinen, se bara till att det är låg ljudnivå, och ändå låg el och vattenförbrukning. Man kan antingen spränga plånboken eller hitta en prisklass som passar sig så man blir nöjd, hellre någon krona mer än att ta det billigaste. Man får ju vad man betalar för, det ordspråket stämmer ganska bra.
Klicka här för att svara