Vitvaror
SågspånPappspikEternit: Uppdatering: Familjens elektriker öppnade höljet till luckan och kunde konstatera att det varit möss inne i luckan och gnagt av båda kablarna till lucklås-givaren. Hon testade lite olika varianter, bl a att koppla ihop de avgnagda ändarna och alltså koppla ifrån givaren, men det uppskattade inte maskinen. Till sist funkade det när hon skarvat ihop kablarna, naturligtvis krävde
MathiasFr: [citat] Misstänkte det. Fullpris är så dyrt så enklare leta upp en annan ugn.....
Anonymiserad 137805: [citat] nä det är inget fel på pressostaten det skit i brunnens nivåkammare
Anonymiserad 137805: jag rättar mig sjölv den skall vara inkopplad på två faser och i sann BSH-anda två nolledare ansluts se installations manual https://media3.gaggenau.com/Documents/9001025764_A.pdf
Real-House: Låter som att du har en plan. Men kolla upp möjligheten för kondensvatten att rinna ut. Normalt i en vanlig kyl rinner kondensvatten ut i en balja ovanpå kompressorn som på det sättet förångas. Beroende på frysskåpets funktion kanske inte den finns och då vill man inte ha vatten som rinner ut på golvet.
Anonymiserad 137805: [citat] hur kan den blivit dålig? köp ny slang från electrolux ta loss toppen, kontrollpanelen, sockeln samt fronten lossa den gamla slangen från pumpen, fästena och genomföringen i ryggen, glöm inte att lossa från vattenlåset motsvarande. montera den nya slangen i omvänd ordning montera övriga losskruvade delar i omvänd ordning klart väldigt självklart egentligen, är du säker på
Variosboy: Ja, tyvärr är det ju allt för ofta så att de som svarar i telefon eller på mejl inte har så mycket kunskap annat än det de kan läsa på skärmen framför sig.. För egen del slutade det med att teknikern beställde en ny list då den inte ville anpassa sig vare sig av varmt vatten eller hårblås.
Thibault.Du: Återkoppling: Jag bytte startrelät och fick igång kompressorn. Det blev dock minusgrader i skåpet även på lägsta inställningen på termostaten. Så den bytte jag också och nu funkar skåpet som ny. Båda reservdelar beställde jag från electrolux, de som föreslogs när man skrev in vilket skåp det handlar om. 103N0021 för relät. Tack för hjälpen!
Jeparn: [citat] När man "meggar" så ska man "megga" mellan fas, nolla och jord. Om man "meggar" mellan fas och nolla kan elektronik gå sönder. Är dock skeptisk om detta alltid görs när man byter central då man inte har rört något annat i anläggningen. Vid nyinstallation därimot måste de göras.
j-o75: Givetvis måste den fungera när man har dragit ut alltihop, men när jag skruvat ihop den och satt tillbaka den igen så börjar den krångla igen. Hör något brummande ljud som inte skall vara där innan larmet löser ut. Kan det vara värt att byta motor eller var skall man börja?
anderfr: [citat] Gamla installationen har en sammankoppling av två avloppsslangar med en hemmagjord skarv, ser ut som tejp+någon form av skarv. Har hållit tätt i 20 år. Montören vill ersätta den kopplingen med 2 slangklämmor och en skarvkoppling https://www.mediamarkt.se/sv/product/_haneström-slangklämma-20-32-mm-1149083.html
Anonymiserad 137805: [citat] troligen kretskortet
Bosemannen: [citat] Klockrent! Drog åt muttern och rengjorde lite lätt. Var rätt rent. Passade på att blåsa rent värmeelementet när baksidan ändå var borta. Där var det desto smutsigare. Tack för hjälpen!
DFYD123: Det är den skalan man nu ska följa. Och ändringen öppnar ju för tillverkarna att sträva efter ännu lägre energiförbrukningar. Sen kommer skalan förmodligen ändras igen när tillverkarna kommit ner till nivåer som gör att + behöver användas igen, så permanent vet jag inte.
Rolle85: har du tagit ur transportskruvarna? De måste alltid tas bort annars låter maskinen som bara den
Anonymiserad 137805: Hallgivaren är inte svår att byta Och billig Men det var de tidigare som dessa problem fanns på.
Avemo: Om du inte upplevt några andra konstigheter med elprylar i huset håller jag det för högst otroligt att det kan ha varit ett fel utanför huset. Då är det bara att hoppas att den fortsätter fungera.
Anonymiserad 282191: Ja,du har nog rätt,jag hittade bruksanvisningen nu där det står en sifferkod på baksidan som slutar med 2010,har funderat mycket på om det var 2000 eller 2010,märkligt att man inte ens minns med 10 års marginal när man köpte olika saker:crysmile:
Stego1: [citat] Garanti? Vad ska man med det till på en produkt med livslång funktion, alltså ca 50 år eller mer.
Anonymiserad 137805: Den värmer inte Kan vara kretskortet värmerelä
Anonymiserad 137805: [citat] rörisar brukar fästa dessa med kopparöverfall
S_B_O: Körde ett antal gånger med kalluft och nu fungerar den som vanligt igen.
torbeno: Det kan vara spolarmsväxlaren. kolla här https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-diskmaskin-med-kranglande-spolarm.334934/page-2#post-3201535
Anonymiserad 137805: den sitter i framkant fast i botten med två fjädrande plastflärpar om installatören har varit ovarsam kan en av flärparna lossnat och då trillar denna ner. om rätt höjd föreligger på maskinen spelar detta ingen roll då denna axel påverkar en snäckväxel som är per definition självlåsande
sugroret: Nu funkar maskinen. Det var motorn till cirkulationspumpen som var dålig också. Mätte på kontakterna och det var 230v där hela tiden. Dvs motorn styrs av den 3-poliga kontakten och man kan inte felsöka den genom att lägga spänning på den. Får tacka Electroluxaren för din hjälp
AXS: Nu beställt följande: https://www.tretti.se/vitvaror/diskmaskin/underbyggd-diskmaskin/product/siemens-sr45zw09ms/ https://www.tretti.se/vitvaror/kyl-och-frysskap/fritstaende-kyl-och-frysskap/product/siemens-kg39eawca/ Sen blir det nog en ångugn även den från siemens, men måste bygga om hela skåpet, så det tar vi efter sommaren.