Jag har ett Husqvarna kylskåp modell QR2099W. Tillverkat 2006 enligt serienumret, men jag tror att förra ägaren satte in det 2008.

Kylskåpet har då och då dippat temperaturen under nollan, men det har rättat till sig. Nu är det dock hela tiden för kallt och pendlar kring noll grader.

Temperaturregleringen sker med ett vred, men verkar vara elektronisk eftersom det är en sond ansluten till kretskortet där själva temperaturvredet sitter. Vad är troligaste felet? Är det sonden (404 kr) eller kretskortet (923 kr) som pajat? Är det lönt att laga skåpet?

Bästa svaret

P
sensorn sätter jag mina pengar på
artnr 2085611206

• Gilla
peroande
  • Laddar…
Tack. Den har ett överkomligt pris. Jag beställer och hoppas att det var felet.
Vill gärna förlänga skåpets livslängd ett eller ett par år tills det är dags för köksrenovering.

Beställde en ny sensor och monterade den igår. Skåpet har sedan dess hållit temperaturen bra.

Hänger på i tråden. Har ett betydligt nyare Electrolux EN8000X där bakre väggen fryser till o från i kylskåpet, och lika så maten längst in. Uppfattar att problemet blivit värre senaste månaden.

Skåpet är tätt helt o rent, så det är inte där problemet ligger.

Måste öppna tråden igen eftersom kylskåpet aldrig blev bra. Jag trodde att sensorbytet löst problemet men så verkar inte vara fallet. Det dippar fortfarande under nollan några gånger i veckan.

P
P peroande skrev:
Måste öppna tråden igen eftersom kylskåpet aldrig blev bra. Jag trodde att sensorbytet löst problemet men så verkar inte vara fallet. Det dippar fortfarande under nollan några gånger i veckan.
och sonden sitter fast på rätt ställe?
var mäter du temperaturen?

Sonden sitter på samma ställe som den gamla. Bakom kylplåten ungefär i mitten av skåpet.

Jag har inte mätt temperaturen på sista tiden, men noterat frysskadade matvaror i alla delar av skåpet.

P
P peroande skrev:
Sonden sitter på samma ställe som den gamla. Bakom kylplåten ungefär i mitten av skåpet.

Jag har inte mätt temperaturen på sista tiden, men noterat frysskadade matvaror i alla delar av skåpet.
sonden sitter i sin hållare alltså? längs ner till vänster.

Den sitter långt ner till vänster, men någon hållare har jag inte hittat. Den ligger fastkilad.

P
P peroande skrev:
Den sitter långt ner till vänster, men någon hållare har jag inte hittat. Den ligger fastkilad.
Sitter en hållare på baksidan av plåten

Har nu satt sonden i hållaren. Förstår inte varför det skulle göra någon skillnad.

P
P peroande skrev:
Har nu satt sonden i hållaren. Förstår inte varför det skulle göra någon skillnad.
Det lär du märka

electroluxaren skrev:
Det lär du märka
Det verkar ha hjälpt. Sonden ska alltså ha kontakt med plåten för att mäta korrekt.

P
P peroande skrev:
Det verkar ha hjälpt. Sonden ska alltså ha kontakt med plåten för att mäta korrekt.
Ja så är det

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.