3 910 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Cylinda kylskåp isar igen
Hej! Ny på detta forum, så ber om ursäkt om det blir fel. Har som rubriken säger problem med is i kylskåpet (Cylinda K2285 A H +) Har bytt termostat, men utan framgång. Sökte i forumet och hittade något om en förångarsensor på ett Electroluxskåp, som stämde in med mitt problem. Finns det även på mitt skåp och är det en trolig felorsak?
Med vänlig hälsning, Björn
det kan vara att luft läcker in i skåpet från tex dörrpackningen så kolla att den sluter tätt runt om med ett pappersark.B Björn Wernesjö skrev:Hej! Ny på detta forum, så ber om ursäkt om det blir fel. Har som rubriken säger problem med is i kylskåpet (Cylinda K2285 A H +) Har bytt termostat, men utan framgång. Sökte i forumet och hittade något om en förångarsensor på ett Electroluxskåp, som stämde in med mitt problem. Finns det även på mitt skåp och är det en trolig felorsak?
annars är det köldmedlesbrist vilket jag tror du kollar detta genom att bedöma hur stor yta i skåpet som isar igen
Skulle säga att isen börjar 10cm ner ifrån taket i skåpet, och fortsätter ytterligare 25cm nedåt. Under det är det isfritt.electroluxaren skrev:
om du bara har 15cm is i ett så stort kylskåp så har gasen läckt ut.B Björn Wernesjö skrev:
ej reparabel med största sannolikhet
kanske det går att lösa med reparation på burk men frågan är om det är lönt
Det är ca. 25cm is, men det kanske är samma problem ändå? Isar det mer om gasen läckt? Kan det hända att gasen läcker på ett så pass nytt kylskåp? Det är max 4 år gammalt.electroluxaren skrev:
Du bör ha minst dubbelt så mycket, fast jag har inget att mäta på nu.B Björn Wernesjö skrev:
Jo läcka kan ett helt nytt skåp göra. Det behöver inte vara så gammalt som ditt.
Isar gör det för att det inte blir kallt där termostaten sitter
Klicka här för att svara